Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere software?
Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere software?
Ik maak foto's voor mijn blog, zie hier. Nu wil iemand graag enkele foto's als highres ontvangen. Dus ik stuur degene de NEF-bestanden toe. Deze opent hij maar ziet dat de foto donkerder is dan de JEPG-variant. Dat klopt ik heb de belichtingscorrectie aangepast naar 0.7. Worden deze NEF-instellingen niet onthouden als iemand het met andere software opent? En is er een manier om dit wel vast te houden in een RAW-versie? Ik heb alleen ViewNX2 software tot mijn beschikking. Dank voor het meedenken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere softwa
Dan moet je na de NEF bewerking het bestand ook weer als NEF opslaan, nu heb je het geconverteerd naar JPG en het NEF bestand pas je dan niet aan.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Ivan,
Ik zou niemand ooit de NEF geven, tenzij er dik voor wordt betaald.
Waarom geen save-as JPG of TIFF met maximale kwaliteit?
Je moet ervan uitgaan dat non-nikon software de aanpassingen van ViewNX of CaptureNX niet goed kan uitlezen.
Groeten, Gijs
Ik zou niemand ooit de NEF geven, tenzij er dik voor wordt betaald.
Waarom geen save-as JPG of TIFF met maximale kwaliteit?
Je moet ervan uitgaan dat non-nikon software de aanpassingen van ViewNX of CaptureNX niet goed kan uitlezen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Indien je een NEF hebt bewerkt in bijvoorbeeld NX2 en je opent het bewerkte bestand in een andere RAW-converter (PS, Lightroom, Capture One, etc.), dan zul je de eerder gedane bewerkingen niet aantreffen! Een andere RAW-converter zal een eigen interpretatie van de onbewerkte NEF tonen.
Jur
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ViewNX en CaptureNX kunnen bewerkingen in het NEF bestand opslaan maar ook als enige weer uitlezen. Iemand die andere software gebruikt zal dus inderdaad niet je bewerkingen zien.
Je moet het NEF bestand zien als een 'negatief', de nog niet ontwikkelde foto recht uit de camera. Als je foto's in hoge resolutie wilt leveren aan anderen maak er dan een TIFF of JPG van.
Je moet het NEF bestand zien als een 'negatief', de nog niet ontwikkelde foto recht uit de camera. Als je foto's in hoge resolutie wilt leveren aan anderen maak er dan een TIFF of JPG van.
Dank voor de reactie JanR, Gijs, Jur en Onno! Dat is duidelijk. Een NEF bestand in andere software geeft dus andere resultaten. Na de bewerking van het NEF bestand, sla ik deze altijd op. Om van daaruit de JPEG te maken. Ik begrijp dus dat er geen universele RAW standaard is, zodat de bewerking in je software voor iedereen hetzelfde leesbaar is van drukker tot websitebeheerder, ongeacht software platform. Het bestand als JPEG heb ik nu maar verstuurd, dat zal ik de volgende keer maar doen. Dank.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kleine toevoeging. Volgens mij snapt Capture NX wel wat je in View NX toepast, maar zeker niet andersom!
En Lightroom en zo snappen sowieso niet veel van de wijzigingen. Lijkt me ook logisch...
En Lightroom en zo snappen sowieso niet veel van de wijzigingen. Lijkt me ook logisch...
- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.Ivan10 schreef:Ik maak foto's voor mijn blog, zie hier. Nu wil iemand graag enkele foto's als highres ontvangen. Dus ik stuur degene de NEF-bestanden toe. Deze opent hij maar ziet dat de foto donkerder is dan de JEPG-variant. Dat klopt ik heb de belichtingscorrectie aangepast naar 0.7. Worden deze NEF-instellingen niet onthouden als iemand het met andere software opent? En is er een manier om dit wel vast te houden in een RAW-versie? Ik heb alleen ViewNX2 software tot mijn beschikking. Dank voor het meedenken.
Ik weet niet of de Nikon-software dat kan.
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
- gijs sandberg
- Clublid
Re:weet niet
Neen, Nikon software kent de werkwijze van driewielers niet.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dit gebeurt alleen als de andere converter van de zelfde fima af komt, Photoschop kan Lightroom xmp's lezen en anders om, Photoschop kan geen Nikon xmp bestanden lezenAls je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
en omgekeerd, Nikon software kan geen xmp bestand lezen van Aperture of om gekeerd enz, enz, enz.
- Léon Obers
- Forumlid
Een side-car-bestand is specifiek aan software gerelateerd, bijv. die van Adobe.JDPix schreef: Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Nikon sluit gemaakte bewerkingen juist direct in het NEF-bestand zelf bij, in plaats van extra losse bestanden te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ik zie dat "side-car" bestand inderdaad ook als een noodoplossing. Zeker niet als een feature, zoals het hier gekleurde zinnetje zou doen vermoeden. Daar komt nog bij dat wat hier "de meeste RAW-converters" wordt genoemd, puur verwijst naar xmp, dus Adobe software en dat de eigen NEF-converter van Nikon zich bevindt in a) de camera, b) ViewNX2 en c) CaptureNX2.Léon Obers schreef:Een side-car-bestand is specifiek aan software gerelateerd, bijv. die van Adobe.JDPix schreef: Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Nikon sluit gemaakte bewerkingen juist direct in het NEF-bestand zelf bij, in plaats van extra losse bestanden te gebruiken.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- JDPix
- Clublid
- Contacteer:
Sorry, blijkbaar heb ik me vergist; ik dacht dat xmp-side cars universeel gebruikt konden worden.
Groeten, Johan