GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor fietsert » ma feb 25 2013 10:27 pm

Wie op zoek is naar een antwoord op de vraag of het mogelijk is om zonder een GPS module ergens aan je camera te knopen, en op een eenvoudig en budget vriendelijke manier je NEF foto-bestanden van GPS coördinaten (GEOTag) te voorzien, kan ik geruststellen: dat kan zeer zeker.

Er zijn verschillende manieren mogelijk en denkbaar. Er wordt ook op dit forum ook over gesproken, maar ik bemerkte bij mijn eigen zoektocht hier naar laatst, dat dit wellicht niet algemeen bekend is

Een voor de hand liggende manier is om een GPX file, een databestand met de GPS tracks gelogd, die een GPS apparaat kan genereren en opslaan (denk aan een gemiddelde smartphone!), via nabewerking in een 'standaard' fotobewerkingsprogramma te koppelen aan het juiste beeld. Dit laatste bij voorkeur batch-gewijs en automatisch uit te voeren.

Persoonlijk pas ik deze methode toe, Met:
- Een oude klassieke Nokia GSM, met navigatiefuntie
- Een gedownloade (gratis) GPS tracker tool op deze Nokia telefoon geïnstalleerd.
- Nikon ViewNX2 (de actuele versie, gratis te downloaden bij Nikon !); functie genaamd Log Matching daar in.

Toelichting:
Nikon Viewnx2 kan nef en jpg bestanden voorzien van de exif data voor coördinaten uit een gps log (GPX bestand is een standaard hier voor), via de functie Log Matching daar in. Een match tussen de twee gebeurd op basis van tijd. Tijd ingesteld in de camera, en tijd ingesteld op het GPS systeem/gelogd daar in. Matching gebeurt vooral op basis van nearest match in tijd, let daarom zeker op voor en juiste instelling van time, time zone en daylight time savings instellingen in GPS en camera en pc!). ViewNX ken deze locatiedata vervolgens zelf via een map module ook grafisch op een kaart weergeven.

De Nokia 2710 kan, via Nokia sofware 'Nokia Suite' voorzien worden van een tool (Nokia GPS Logger) welke om de 10 seconden de gps coördinaten wegschrijft naar een GPX bestand met een time stamp naar de afbeeldingenfolder in het telefoon-geheugen. Voor smartphone gebruikers en op veel tablets kun je GEOtrack apps installeren die dit werk al helemaal voor je doen.

De tool voor de Nokia met navigatie (GPS) zelf kun je downloaden van de site: http://www.sportlegen.de/Download-Nokia ... 446_0.html
Ik heb dit tot nu slechts kort getest, maar het lijkt voor mij goed te werken voor wat ik ermee wil bereiken.

Misschien hebben jullie ook nog ervaringen hieromtrent, deel ze eens met anderen. Nikon brengt zelf de bekende dure accessoires uit hier voor, maar die zijn niet perse nodig dus, integendeel zou ik willen zeggen...
Overigens de (andere) vraag waarom fabrikanten (Nikkon?) niet standaard een GPS module inbouwen in alle huidige productie-modellen is valide lijkt me.
-------------
Fietsert
Laatst gewijzigd door fietsert op di feb 26 2013 8:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.
fietsert

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Midden Delfland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor DKF » ma feb 25 2013 11:37 pm

Ik deed dit voordat ik mijn Nikon GP-1 had met mijn iPhone icm een geotag app. Denk trouwens niet dat dit zo'n onbekend onderwerp op dit forum is.
DKF



Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor JaapV » ma feb 25 2013 11:50 pm

HIER vind je 10 Google pagina's vol met eerdere draadjes op dit forum, uitsluitend over "geotag" en/of "gps".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor Cookie1397 » ma feb 25 2013 11:51 pm

Doe dit regelmatig met mijn Galaxy s2 en met behulp van een gps logger.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor CaptainHook » di feb 26 2013 8:24 am

Vind het nog steeds veel 'gedoe' met die externe loggers en later syncen (als je thuis bent, op de PC) om de EXIF data bij je RAW files te krijgen.

BTW: voor een paar tientjes zijn er ook al hardware oplossingen (en niet die paar honderd die Nikon er voor durft te vragen). GPS receivertje aan je 10pins connector en voila, automagisch :) krijgt ieder opname de juiste EXIF data.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor fietsert » di feb 26 2013 9:04 am

Ok, bedankt. Leuk om te zien dat dit forum actief is, ik zag inderdaad ook veel eerdere onderwerpen hier aan verwant inmiddels (ik ben zelf nog nieuw ;) .
Ik stel dat sommigen het gemakkelijker vinden om de geotag automatisch aan hun gemaakte foto toe te voegen, en het gebruik (en aanschaf) van hardware, en de koppeling met kabeltjes e.d. aan de camera dan voor lief nemen. dat kan dus en er zijn redelijk geprijsde alternatieven voorhanden. Anderen zullen de 'software' methode verkiezen, echter in het laatste geval moet je natuurlijk net zo goed een extra apparaatje nl. de GPS ontvanger, meezeulen (maar het zit je in ieder geval niet in de weg op en rond de camera).
--------------------------
Chiel
fietsert

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Midden Delfland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 26 2013 9:22 am

Beste F,
Het onderwerp is inderdaad niet nieuw, maar ik vind het prima dat je het nogmaals onder de aandacht brengt.
Er zijn namelijk vele wegen die naar Rome leiden (of lijden).
Zelf gebruik ik de gpx logging van een garmin navigatie-apparaat en (tegenwoordig) ViewNX.
Een belangrijk voordeel vind ik dat het onafhankelijk is van de gebruikte (digitale) kamera.
Pas wel op als de logging de overgang van winter- op zomertijd omspant.
Adobe's Lightroom en andere software (als GPicSync) kan het trucje ook, maar die acht ik niet gegarandeerd compatible met Nikon NEF bestanden (ViewNX wel).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di feb 26 2013 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor CaptainHook » di feb 26 2013 9:23 am

fietsert schreef:Ik stel dat sommigen het gemakkelijker vinden om de geotag automatisch aan hun gemaakte foto toe te voegen, en het gebruik (en aanschaf) van hardware, en de koppeling met kabeltjes e.d. aan de camera dan voor lief nemen.

Valt wel mee hoor, met die kabeltjes. :wink:
Afbeelding
Zie hier mijn D800E met een miniatuur blauwetand ontvangertje (directe opsteekunit). En een losse Holux GPS unit (die stop je in broekzak oid)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor EdwinKort » di feb 26 2013 9:32 am

Handige oplossing. Jammer dat niet alle Nikon's zo'n 10-polige aansluiting hebben. Ik heb een soort USB aansluiting voor GPS units, die ook gebruikt wordt voor eventuele afstandsbediening.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor fietsert » di feb 26 2013 9:42 am

CaptainHook schreef:
fietsert schreef:... een miniatuur blauwetand ontvangertje (directe opsteekunit). En een losse Holux GPS unit...


Ah kijk, nu heb ik een beter beeld erbij, letterlijk ook :). Dat ziet er eigenlijk heel praktisch uit, mooie oplossing draadloos. Is de bluetooth ontvanger op de camerapoort iets generieks, en te gebruiken voor andere functie op die poort/aansluiting? Ik ben het nog niet eerder tegengekomen, weet je de naam en makelij/leverancier er van?
--------------------------
Chiel
fietsert

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Midden Delfland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor CaptainHook » di feb 26 2013 9:48 am

fietsert schreef: Ik ben het nog niet eerder tegengekomen,

Ik wel! :mryellow:
Zie hier: viewtopic.php?f=20&t=38471&start=30
CaptainHook



Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor fietsert » di feb 26 2013 9:57 am

CaptainHook schreef:
fietsert schreef:Zie hier: viewtopic.php?f=20&t=38471&start=30

Dankje! (Aokatec AK-4N dus).
--------------------------
Chiel
fietsert

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Midden Delfland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor MauritsD » di feb 26 2013 10:14 am

Zolang de gps-functionaliteit niet IN de camera zit en nauwelijks stroom kost, blijf ik het liever met een aparte logger op m'n android doen.
De gpx-file matchen met de nef-foto's is in ViewNX zo gebeurt. Op de hele workflow is het nog niet 1% van de tijd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: GEOtag / GPS coordinaten toevoegen aan NEF (RAW) en JPEG

Berichtdoor fietsert » di feb 26 2013 11:04 am

Amateurt schreef:Zolang de gps-functionaliteit niet IN de camera zit en nauwelijks stroom kost, blijf ik het liever met een aparte logger op m'n android doen.
De gpx-file matchen met de nef-foto's is in ViewNX zo gebeurt. Op de hele workflow is het nog niet 1% van de tijd.


En daar sluit ik mij geheel bij aan, voor mij persoonlijk zie ik dit net zo. Het is interessant om de (beide) mogelijkheden even belicht t zien, een redelijk gefundeerde keuze kan gemaakt worden.
--------------------------
Chiel
fietsert

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Midden Delfland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re:ViewNX2

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 26 2013 11:19 am

Beste F en A,
Eens, ViewNX2 kan het tegenwoordig efficient en betrouwbaar, voor een gehele map in eenmaal.
Een minpuntje:
-ViewNX, kan beschrijving (tags) van de locatie slechts met 1 per foto tegelijk kan ophalen. (in de engelse ViewNX: Metadata-Tags-Get from GPS data).
Sommige andere software kan dat voor een batch met 1 commando.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten