Roundhousen macro.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
oud0001

Re: Roundhousen macro.

Bericht door oud0001 » wo mar 06 2013 9:45 pm

Daar ben ik het niet mee eens.
Zie de achtergrond. Daaraan kun je zien hoe veel ambient licht er aan wezig is, foto 2 en 5.
Als je enkel flitst is de achtergrond donker tot zwart. Dat is hier niet het geval.
In foto 6 is de achtergrond een Klikko. Tja, die zijn ook grijs.

Overheersen zal ook wel moeten.
Anders heeft het flitsen ook niet echt veel effect op de sluitertijd. :wink:

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo mar 06 2013 9:57 pm

dus het kan niet anders dan middels directe flits ?

dus er pal bovenop flitsen ?

kun je dan geen andere lichtbron nemen ?

neem foto 3 bijvoorbeeld, het beestje is overbelicht door de felle tlits

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mar 06 2013 11:01 pm

[quote="Peter"]dus het kan niet anders dan middels directe flits ?
Een ringflitser maar dan wordt het helemaal plat, een D800 met hoge ISO en lage ruis en in de boom groeit geen reflectiescherm.
Een softbox zou kunnen maar ook dan wordt het een grote toestand. Zachter licht maak je met een relatief grote bron t.o.v. het onderwerp. :twisted:

dus er pal bovenop flitsen ?
Yep ITTLmet mijn relatief grote lichtbron.

kun je dan geen andere lichtbron nemen ?
Nope, het moet ook nog te dragen zijn. Sugesties?

neem foto 3 bijvoorbeeld, het beestje is overbelicht door de felle tlits,
Er is niets over belicht. Je ziet de reflectie van de flitskop. Kwestie van invalshoek en uitvals hoek. Check de histogram maar. Dan zul je zien dat er niets is overbelicht. :wink:

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do mar 07 2013 7:46 am

oke, dank voor je toelichting.

Het is me duidelijk. Ik begrijp dat het niet zonder flits mogelijk is

oud0001

Bericht door oud0001 » do mar 07 2013 8:05 am

Met deze grote kachelpijp er voor niet. Dat vreet nog al wat licht weg door de grote afstand tussen sensor en fronlens.
Als ik het F dichtdraai naar 11 is het in de zoeker gewoon nacht.
Als ik de flitser anders positioneer kan ik wel voorkomen dat ik reflecties heb maar, dan kan een blaadje al een lelijke slagschaduw gaan geven.Met insecten heb je niet veel tijd om de scene te bewerken of je moet een bloem nemen, er lokstof op doen en de hele dag gaan zitten wachten tot je geluk hebt.

Als ik een bloem zou fotograferen zou ik ook een reflectiescherm kunnen gaan gebruiken.
Waait het niet te hard kan de sluitertijd naar beneden. Dan hoef je minder te flitsen.

Op een D7000 kun je ook iets meer omhoog in ISO, dacht ik. Dat scheelt ook al weer.

Maar flitsen is heel normaal in het macrogebeuren. Zeker bij insecten en als je meer gaat vergroten.
Ik krijg met de SB400 geen compensatie dus kan em niet ff -1 EV zetten in iTTL.
Dan moet ik em manueel gaan instellen.
Een andere optie is de SB900 er op met een softbox. Dat kan ook. Zodra mijn flitsbeugel binnen is. :wink:
Die komt vandaag binnen als het goed is. :P

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do mar 07 2013 11:26 am

Ik heb nimmer geflitst bij mijn macro foto's. Ik zal dat ook zoveel mogelijk vermijden. Het zal dan wel heel gebruikelijk zijn bij macro fotografie. Ik hanteer de flitser liever niet. Dan maar afwijken van de gebruikelijke paden :P

Macro is 1 op 1.
De foto's die jij maakt gaan verder in vergroting. Je constructie vereist het gebruik van een flitser.

Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak. Zodra je met macro ziet dat er geflitst is vind ik dat het mooie eraf is. In ieder geval bij een directe flits. Je zou het eigenlijk gewoon moeten kunnen uitlichten. Oplichten daar waar nodig. Net als bij potretten.

Op zo'n kleine schaal is dat wellicht niet te doen.?

Ik zou zoeken naar een balans tussen het natuurlijk licht en het gebruik van je flitser

Het mooiste effect krijg je wellicht bij een indirect flits en het liefst met 2 flitsers om irritante slagschaduwen te vermijden.
Bij het gebruik van 1 flitser zou ik deze niet aan de camera monteren, maar de flitser onder een hoek van 45 graden het onderwerp laten verlichten.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”