El Nikkor vergroter objectieven

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor oud0001 » vr mar 08 2013 8:53 pm

Er wordt erg veel gesproken over macroapparatuur en micro Nikkors maar ik mis in het macro verhaal de El Nikkor vergroter objectieven.

Ergens vind ik dat erg jammer omdat er een hele mooie kwaliteit foto mee gemaakt kan worden.

Zelf gebruik ik de El Nikkor 50mm 2,8N. Een objectiefje dat uitstekend presteert.
Omdat deze objectieven eigenlijk gemaakt zijn voor het afdrukken met een vergroter zijn deze geheel aangepast aan het werken op korte afstanden.
Daardoor zijn ze bij uitstek geschikt als macro objectief. Daarnaast zijn ze relatief erg goedkoop.
Gemiddeld betaal je er op Marktplaats 30 euro voor, ongeacht het type.
De meest voorkomende is de 50mm f4. Echter de N serie is de laatste serie en is verbeterd t.o.v. de f4 en de gewone 2,8.

Even wat plaatjes voor de verschillen.

50mm f2,8N
Afbeelding

50mm f2,8
Afbeelding

50mm f4
Afbeelding

Ik gebruik ze op een balg of op een aantal tussenringen. Dat geeft een grote vergroting van ongeveer 4:1.

Met Balg.
Afbeelding

Met tussenringen.
Afbeelding

Beide methoden werken prima echter vanwege de kwetsbaarheid van de balg gebruik ik daar de tussenringen.

Ik vraag me af wie er nog meer met deze objectieven werkt en wat je ervaringen er mee zijn.

Deze foto is gemaakt met de El Nikkor 50mm f2,8N op tussenringen.
Afbeelding
oud0001



Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 09 2013 7:59 am

9 EL NIKKOR vergrotingsobjectieven (uit: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf)

De niet meer leverbare EL-NIKKOR vergrotingsobjectieven zijn op een balg zetten. Alle vergrotingsobjectieven zijn gemaakt om op korte werkafstanden te gebruiken. Een EL-NIKKOR kun je ook in een retro-focus (omgekeerde) stand gebruiken. Nikon heeft hiervoor twee verschillende adapters (BR-15 en BR-17, beiden niet meer leverbaar) voor de 4,0 50mm, 4,0 75mm en de 2,8 50mm en 2,8 63mm en de 5,6 80mm en 5,6 105 en 150 millimeter EL objectieven. De oudere berg-en-dal 150 mm heeft geen 39 mm aansluiting alle andere EL-NIKKORs wel. Ga op zoek naar een verloop ring van Nikon F naar 39 (Leica draad). Google even, op het www zijn meerdere oplossingen te koop. Voor de EL-NIKKOR objectieven waren er ook verleng tubes en een omkeerring leverbaar. Je kunt natuurlijk ook een 39mm gaatje boren in een BF-1 camera-dop. Ook middels een M39-T2/T3 adapter kun je naar de Nikon F vatting.
In de BR-15 schroef je het EL objectief en beiden plaats je dan voor op een balg. Dat mag elke Nikon balg zijn. En gebruik tussen elke Nikon balg en de camera een PK-11A adapter, dan kun je gemakkelijk bij en zullen de oudere Nikon balgen (t/m PB-5) niet de elektronische aansluitingen in je camera beschadigen.
Met de BR-16 kun je de EL-NIKKOR omgekeerd gebruiken. Kun je geen BR-16 vinden dan is er nog een alternatief: koop een "step-up filter ring" van 40,5mm naar 52mm. Die ring draai je in een BR-2A . En dan past het weer op een Nikon balg.

Tot 2006 waren de volgende EL-NIKKOR objectieven leverbaar:

EL-NIKKOR 4.0/40 millimeter, 24 X 36 millimeter;
EL NIKKOR 2.8/50 millimeter, 24 X 36 millimeter;
EL-NIKKOR 2.8/63 millimeter, 24 X 36 millimeter;
EL-NIKKOR 4.0/75 millimeter, 56 X 56 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/80 millimeter, 60 X 70 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/105 millimeter, 65 X 90 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/135 millimeter, 90 X 120 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/150 millimeter, 100 X 300 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/180 millimeter, 130 X 180 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/210 millimeter, 50 X 200 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/240 millimeter,180 X 240 millimeter;
EL-NIKKOR 5.6/300millimeter, 270 X 330 millimeter.

Ook met andere merken vergrotingsobjectieven is te werken. Soms kun je het verlichte diafragma i.v.m. lichtverstrooing zwart maken c.q. afplakken. Zelfs met een tussenring kun je behoorlijk dichtbij komen.

Schaf je nu zo’n vergrotingsobjectief aan, neem dan de balg en camera mee. Dan weet je zeker dat een en ander ook past. De verschillende vergrotingsobjectieven hebben op het 35 mm formaat allen een andere beeldcirkel.

Heb je nu een 50mm vergrotingsobjectief, met een Leicadraad verloopring kun je het direct op je Nikon camera plaatsen en kun je scherpstellen rond de 25 centimeter. Kijk hier eens: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=145.0
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor emdeklerk » za mar 09 2013 8:19 am

"...maar ik mis in het macro verhaal de El Nikkor vergroter objectieven..."

Toch is daar al redelijk veel over verschenen op dit forum.
Zoek even met "balg adapter" bijvoorbeeld.
Leon Obers heeft een aantal prachtige opnamen van een opstelling het licht doen zien.

De EL-Nikkors 80mm en 105mm werken heel goed op een PB-4 balg, dan heb je zelfs nog de oneindig-instelling. Ook de Rodenstock-en Schneider-vergrotingsobjectieven worden heel vaak gebruikt. Vaak voor een prikkie te koop op Marktplaats, ook in kringloopwinkels en op rommelmarkten heb ik ze wel gevonden (de vergroters waar ze op zaten had ik geen belangstelling voor...).
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor RVK » za mar 09 2013 9:46 am

F4-40 mm. type foutje?, ken wel de F4-50 mm. maar misschien bestaat die ook wel.


RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor Léon Obers » za mar 09 2013 11:30 am

Er is een zeer uitgebreide draad waar met name vergrotingslenzen worden gebruikt. "Pacha" die inmiddels een zeer geroutineerd macro-fotograaf is geworden en tal van fraaie opnamen hier op het forum laat zien, is daar nog "zoekende" naar betaalbare oplossingen, en de eerste schreden met een balg.
Het begint allemaal zo'n beetje 2 jaar geleden bij "Macro, zonder macrolens": viewtopic.php?f=34&t=30435

Opstelling met "tilt-shift" mogelijkheden in combinatie met de Nikon PB-4 balg en een EL Nikkor 105mm/5.6
viewtopic.php?p=416456#p416456
Verder naar beneden wat testen met o.a. Rodenstock vergrotingsobjectlieven.

Voor mensen die dergelijke oplossingen zoeken. Doorloop die draad, en je komt alles tegen wat je nodig denkt te hebben, verloopringen, omkeerringen, kennis over verlies aan licht door vergrotingsfactoren. Effectieve lichtsterkte die afneemt, etc.

Zoek je specifiek naar explicite oplossingen in de hoogst haalbare kwaliteit bij een gerichte vergrotingsmaatstaf van bijv. 1:1. Zoek eens op internet naar bijv. het Printing-Nikkor 105mm f/2.8 objectief, of betaalbaarder de APO Rodagon-D 75mm / f/4 - M1x

Of een Nikkor "N"-vergrotingsobjectief beter is als een ouder model, zijn de meningen wel eens over verdeeld op fora, bij mensen die ze alle twee hebben. Er zit in ieder geval meer plastic aan. Wellicht wel een betere coating. Het ligt er ook aan waarvoor je het wilt inzetten. Mensen die bijv. UV-fotografie doen hebben liever de oude versies.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 09 2013 1:28 pm

RVK schreef:F4-40 mm. type foutje?, ken wel de F4-50 mm. maar misschien bestaat die ook wel.RVK


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor Léon Obers » za mar 09 2013 2:12 pm

Als het dan toch om folders gaat: Hier ook een fraaie: http://obers.org/_NCN/PDF/Nikon/EL_Nikkor_Brochure.pdf
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor a vgastel » za mar 09 2013 2:42 pm

Heb deze ook kreeg hem niet geplaatst ook pdf.
Hier nog een draadje viewtopic.php?f=48&t=30691
Heb zelf deze ook met m39 adapter
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Onderwerp:

Re: El Nikkor vergroter objectieven

Berichtdoor oud0001 » za aug 29 2015 1:59 am

Gezien ik de folders uit mijn dropbox door omstandigheden weg waren heb ik deze weer teruggeplaatst in een map vanwaar men ze kan downloaden.
https://www.dropbox.com/sh/7egfrs6karvbg24/AACWQmX2o1ScQ3fWBy2G78LJa?dl=0
oud0001




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten