Statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Statief

Berichtdoor Willem1952 » wo mar 13 2013 10:15 pm

Mijn apparatuur een NikonD3200 met 240 mm objectief. Vraagje voldoet een Mantona Scout statief? Ik ben een beginner en zoek een goedkoop
statief en toen bleek dat dit genoemd statief erg goed uit de bus kwam.
Beoordeeld door Chip en Video International als 1 van de betere statieven
:D
Willem1952

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mar 14 2013 7:31 am

Info van de winkel:
Mantona Scout Statief met balhoofd
Statief en balhoofd met quick-release plaat
Verstelbare poten voor macro opnames
Hoge kwaliteit geanodiseerd aluminium
Ingebouwde waterpas


Wat ik zo niet kan zien: is de quick-release plaat van een universeel type. Nu is er geen norm, maar meerdere fabrikanten laten weten dat een ander merk ook past. Als het niet universeel is: de rommelmarkt staat vol met statieven waarbij die ene koppelingsplaat nu net ontbreekt en voor dat ene statief ook niet meer leverbaar is.

Afbeelding
Klemmen zijn onhandiger (blauwe vingers) en niet zo goed als een klemring. Een klem is wel goedkoper dan een ring.
Winkel info: De snelsluiters laten zich met de bijgeleverde inbussleutel strakker of gladder afstellen, zoals u het prettig vindt.
Of te wel: er is regelmatig service nodig.

Het merk Mantona ken ik niet. De prijs van zo'n 75 euro zegt dat het een statief zal zijn om te beginnen.

Uit m'n statieven publicatie:

De meeste mensen kopen in hun leven 3 statieven.
De eerste is goedkoop, die ze snel zat zijn.
De tweede is een beter exemplaar dat uiteindelijk ook niet voldoet.
Uiteindelijk koopt men een statief voor de rest van hun leven
.

http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf

Tip: koop een dergelijk statief op Marktplaats of een rommelmarkt.
Als ik nu zelf op Maktplaats kijk dan zie ik op fietsafstand een Hama, een Bilora, zelfs een Manfrotto en dan nog 13 andere statieven waarvan de naam zo niet direct zichtbaar is. Prijzen rond de 20 euro.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Willem1952 » do mar 14 2013 11:10 am

Beste Hans
Ik vraag of U de Mantona Scout als statief zou aanbevelen. In Uw antwoord lees ik 2x rommelmarkt en Marktplaats.
Helaas zijn we niet allemaal zo gefortuneerd om een Manfrotto of Gitzo te kopen. Ik vind de opmerking enigzinds denigrerend. (Mijn mening)
Ik zou graag van U vernemen wat dan een goed en betaalbaar alternatief is voor een beginners statief

WIllem
Willem1952

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Cookie1397 » do mar 14 2013 11:42 am

Hans plaatst nergens denegrerende opmerkingen. Hij zegt alleen dat hij het merk niet kent en dus een beginners statief zal zijn. Hij beveelt verder aan om bv. een manfrotto tweedehands op marktplaats te kopen zodat je een goed statief hebt ipv een totaal onbekend merk.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 14 2013 12:01 pm

Beste Willem
Ik ken Hans langer dan vandaag en hij bedoelt het niet zo.
Helaas, het perfecte statief bestaat niet, laat staan iets goedkoops.
Deze sectie staat vol met vragenstellers die zonder eisen te formuleren het perfecte (lichte hoge en betaalbare) statief zoeken.
De tip om te zoeken naar iets tweedehands is een goede, dat kan voor niet te veel geld best iets goeds opleveren. (mocht dat niet bevallen is er niet veel geld verspild).
Groeten, Gijs

Een teaser: mijn beste aankopen ooit in die sector waren een eenbeenstatief (prima value for money) en een defect (maar zwaar en repareerbaar) balhoofd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor oud0001 » do mar 14 2013 12:30 pm

Ola Willem,

Zoals veel benoem je 2 wensen die qua statieven niet met elkaar te verenigen zijn en dat zijn goed en goedkoop.
Dat gaat em niet worden. Het wordt goed, of goedkoop.

Ik heb ook een 2e hands op markplaats gekochte Gitzo.
Ik heb een goed statief voor een leuke prijs. Vanaf 100 euro kun je wel wat goeds vinden op markt plaat.
Dat is nu eenmaal zo.

Ook mijn Manfrotto Carbon Sherpa heb ik 2e hands gekocht.
Ook rond de 100 euro in een winkel voor 2e hands fotografie apparatuur.

De Mantona kent hij niet. Kan hij dus ook niet adviseren. Hij kan enkel adviseren als het getest is en dat doet hij dan zelf.
Het advies van Hans zou ik serieus in overweging nemen. Beter zul je niet krijgen.

Zoek naar Gitzo. Beter kan het bijna niet meer.
Daar staan best mooie tussen. Kijk niet naar afgebladerde verf. Kijk wel of de ringsluitingen van de poten soepel draaien.
Dan ben je voor de komende 30 jaar wel klaar. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Willem1952 » do mar 14 2013 1:42 pm

Een ieder hartelijk dank voor de reakties. Ik hoop op het forum nog eens een statief tegen te komen wat te koop staat.
Ik vind het kopen op marktplaats erg moeilijk, omdat ik niet in staat ben zelf te reizen, dus een statief te gaan bekijken.
Met vr groet WIllem
Willem1952

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Ivan10 » vr mar 15 2013 3:25 pm

Ja, het is erg vervelend, maar wat Hans zegt klopt. Mijn familie verblijde me ooit met een statief uit de winkel, de plaat van rubber viel uiteindelijk uit elkaar na 1 jaar gebruik. Toen tweedehands een oud statief gekregen jaren 1960/1970, zonder losse plaat, daar draaide je het statief direct op de camera. Wel kwaliteit maar wat een gedoe. Toen kwam ik tweede hands een Manfrotto tegen bij een Used Products winkel, en nam de gok. Het statief is zwaar, je draait met hendels de poten vast. Maar het is eindelijk wel kwaliteit! ga anders eens een fotozaak in of een Saturn of Mediamarkt en hou ze eens in je handen. Check de kwaliteit van de merken of kijk eens op Youtube naar statiefmerken en hun gebruik. Ik hoop dat je via Marktplaats toch iets kunt vinden of spreek op een plek af, die voor beide te bereiken is of eventueel door een familielid.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten