ATI grafische kaart drv probleem Photoshop CS6 + oplossing

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

ATI grafische kaart drv probleem Photoshop CS6 + oplossing

Bericht door Léon Obers » do mar 21 2013 5:14 pm

In diverse eerdere draadjes met opbouw van een nieuwe PC kwam geregeld de tweedeling naar boven van de betrouwbaarheid van drivers van grafische kaarten met op AMD/ATI gebaseerde chipsets tegenover die van NVIDIA.
Met name de drivers van op AMD/ATI gebaseerde chipset staat/stond bekend als minder betrouwbaar.

In het verleden heb ik PC's gehad met kaarten van beide merken. Maar omdat ik geen gamer ben nooit problemen ondervonden aangaande stabiliteit. Temeer daar in mijn oudere PC-systemen de toenmalige software nauwelijks gebruik maakte van de extra grafische mogelijkheden.

Nu met een nieuw systeem heb ik gekozen voor een op AMD/ATI chipset gebaseerde kaart, omdat die ook in mijn laatste oudere systeem zat. De doorslag voor die keuze zat hem met name ook dat ik meerdere (2) monitoren reeds op het oudere systeem zonder problemen separaat per monitor kon kalibreren met één grafische kaart. Dat is nu ook als zodanig (tot 3 monitoren op één kaart). Elders op het forum heb ik daar nog steeds anders gelezen met op NVDIA gebaseerde kaarten. Elk zijn voor- en zijn nadeel.

Met gebruik van nu Photoshop CS6 (onder Windows 8 ) die meer gebruik maakt van dieper achterliggende techniek en mogelijkheden besloten in die grafische chipsets, ben ik nu echter wel op een grafisch probleem gestuit aangaande de betrouwbaarheid van die drivers.

Typisch de laatste "officiële" versie AMD Catalyst 13.1 (geen Beta-versie) gaf nogal wat vervelende problemen, daar waar ik met de voorgaande versie die problemen niet had. Hoewel die voorgaande versie 12.10 ook niet echt netjes alles strak weergaf bij in- en uitzoomen e.d., kon je er praktisch wel mee werken.

Zoekende op het web kwam ik een door een gebruiker zelf getweakte / omgezette driver tegen. Die werkte probleemloos.
Wel wat gedoe met installeren, omdat die niet officieel een goedkeuringscertificaat heeft. Maar omdat ik eigenlijk er toch van uit wil gaan dat AMD de juiste drivers zou moeten leveren, heb ik ook een latere Beta-versie van de AMD website gehaald en getest. Die was ook goed.

Enkele dagen later weer een nieuwe Beta-versie, (die met name voor gamers dan interessant zou moeten zijn).
Echter toen werkte de 3-D functionaliteit binnen Photoshop CS6 in zijn geheel niet meer.

Gisterenmiddag netjes AMD via een invulformulier op hun website daarvan op de hoogte gesteld.
's Avonds stond reeds een nieuwe Beta-versie online, compleet met aangepaste beschrijving, met de fouten reeds hersteld :!: :!: :!:
Wauw, wat een snelle service. Ik moet zeggen dat ik een dergelijke snelheid als herstel voor zo'n groot bedrijf niet had verwacht. TOPPIE.

Een uitgebreide beschrijving van de problemen + oplossing kun je vinden op: http://www.sapphireforum.com/showthread ... toshop-CS6" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor gebruik van een grafische kaart gebaseerd op de AMD/ATI 7700 chipset. (met o.a. de door mij gebruikte kaart)
De drivers die zonder problemen een vloeiende weergave bieden voor Photoshop CS6 in Windows 8:

Door gebruiker aangepaste en benoemde versie 13.'3' << te vinden op Guru3D.com >>
Catalyst driver versie 13.2 Beta 7 ----> gedocumenteerd plus download op de web-pagina bij AMD
Catalyst driver versie 13.3 Beta 3 ----> gedocumenteerd plus download op de web-pagina bij AMD
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: ATI grafische kaart drv probleem Photoshop CS6 + oplossi

Bericht door jantom » do mar 21 2013 9:37 pm

Interessante informatie, Léon.
Mijn ervaring met Ati-kaarten: ik heb in de loop der tijden voor mijn zoon's computer weleens grafische kaarten van Ati (onder andere van Sapphire) gekocht omdat ze meestal wat goedkoper zijn dan die van NVidia.
Om één of andere reden heb ik altijd pech gehad met die kaarten. De laatste kaart die ik van ATI kocht gaf vaak flitsen in het beeld (een vreemde gewaarwording); in die tijd vernam ik al dat Ati niet zulke goede drivers voor zijn kaarten maakte als NVidia deed en doet. Sindsdien gebruik ik uitsluitend kaarten met NVidia-chips. Ik heb ook Photoshop CS6 en gebruik daarbij een GTX680-kaart van MSI.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 21 2013 10:26 pm

jantom schreef:Ik heb ook Photoshop CS6 en gebruik daarbij een GTX680-kaart van MSI.
Misschien ter informatie over de NVIDIA-kaart voor andere gebruikers. Kun jij meerdere monitoren apart kalibreren?
Bijv. CaptainHook heeft elders aangegeven dat hij om die reden twee grafische kaarten (van NVIDIA) in zijn PC heeft zitten.
Misschien wellicht ook afhankelijk van het besturingssysteem. Volgens mij biedt Windows 8 standaard de mogelijkheden van aparte profielen / kalibratie per scherm. De plekken waar het is terug te vinden is namelijk geen onderdeel van de gebruikersinterface van de grafische kaart software, maar van Windows. Er zitten op die plekken ook geen geïntegreerde software onderdelen van de grafische kaart software, zoals dat bij oudere OS-systemen wel het geval was (in aparte tabs).

Afgezien van de beschreven fouten in de eerdere driver software, ondervind ik verder geen problemen. Beeld is strak en stabiel. Ik kan het wel even voor een fractie van een moment 'forceren" door bijv. in Photoshop een beeld om een fles heen te 3-D renderen (een van de standaard functies bij 3-D), en dan met control plus en control min heel snel in vele stapjes op en neer te vergroten en te verkleinen. Door de snelheid van benodigde renderfuncties, is er dan wel eens een fractie van een moment dat het gewone platte beeld even doorkomt, en is dan weer verdwenen. Het kost de grafische kaart verder ook meer moeite met animatie zoom ingeschakeld (het vloeiend vergroten en verkleinen inplaats van in stappen). Het gaat wel mooi vloeiend, maar minder snel om in stappen verder te gaan. Maar dat lijkt me normaal. Er zit niet voor niets een vinkje in Photohop om de functie uit te schakelen.

In mijn oude PC een ATI-chipset in een "3-D Club" kaart, passief gekoeld. Met al vele jaren dienst nooit problemen mee gehad. (Doet het nu nog steeds). De Sapphire kaart nu is mijn eerste Sapphire-kaart.
Omdat ik verder geen gamer ben, zal ik het verder maar houden bij driver versie 13.2 Beta 7 en geen nieuwere drivers gaan uitproberen (of het moet wel heel veel moeten uitmaken). Deze versie doet het goed, en zal naar verwachting over een half jaar hetzelfde doen. Ik heb er zelfs geen probleem mee met het in- en uitzoomen van een 4,9 Gigabyte beeldbestand (een foto 2x3 meter in 16 bits per RGB-kanaal en 300 dpi). Alleen dat plaatje niet uitgeprobeerd met een 3-D functie. :lol:

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do mar 21 2013 10:44 pm

Lol ... had ook problemen met de overgang naar win8 en cs6.
Eerst werkte hij wel maar melding dat de driver niet helemaal lekker werkte. 2 dagen daarna na wat updates werkte helemaal niks meer. Alles eraf en opnieuw erop.... toen deed alles het en heb vanaf toen niks meer gedaan. moet het nog een keertje uitzoeken. :mrgreen:

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do mar 21 2013 10:53 pm

Dag Léon,

Het calibreren van een monitor heb ik zelf nooit gedaan. Ik schaam me een beetje...
Ik had al jarenlang de luxe om een drietal Dell 24" monitoren te gebruiken en die geven naar mijn gevoel alle een identiek beeld. Maar die schermen zijn elk aan een afzonderlijke computer verbonden. Aan één scherm per computer heb ik genoeg.
Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een (extra) Dell U3014 (30 inch) en die werd gecalibreeerd geleverd. Ik ben er erg gelukkig mee. Maar je zal wel begrepen hebben dat ik niet al te zeer op de hoogte ben van wat er allemaal komt kijken (zoals het calibreren van monitors) ~ mijn computers staan ten dienste van mijn hobbies en als de ene het niet doet is er een vervanger. Ik bouw mijn computer(s) wel zelf aan de hand van de onderdelen die optimaal zijn voor het gebruik dat ik wens.

Groet Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 21 2013 11:37 pm

De huidige LCD schermen zijn best goed als ze gekocht worden, maar in de loop van de tijd zit er toch wel een verloop in. Het is IMO dan toch zaak om ze goed te kalibreren voor een consistent resultaat van te verwerken beeld door de tijd heen. Maar ja, is ook een persoonlijke kwestie. De een stelt hogere eisen als de ander. Juist door een minder groot verloop van LCD-schermen tegenover vroeger met CRT-schermen zou je daar enerzijds misschien makkelijker op kunnen anticiperen met de uitvoer naar prints. Anderzijds, merk je het verloop misschien juist minder snel op. :?
Eenmaal een kalibratieset, wil je nooit meer zonder. Het geeft je meer zekerheid.

Verder heb ik de PC ook zelf gebouwd naar eigen behoefte met een aantal aanvullende vrij simpele onderdelen. Heb het wel zo ingedeeld dat ik makkelijk een eerdere installatie kan terugzetten.

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 22 2013 12:21 am

Léon Obers schreef:
jantom schreef:Ik heb ook Photoshop CS6 en gebruik daarbij een GTX680-kaart van MSI.
Misschien ter informatie over de NVIDIA-kaart voor andere gebruikers. Kun jij meerdere monitoren apart kalibreren?
Dat kan ik bevestigen. Ik heb in de loop der tijd 3 NVidia kaarten gehad, bij allen kon ik de schermen afzonderlijk calibreren (Windows XP, Vista en 7). Dat was overigens met de Spyder.

Op de een of andere manier had ik wat driver problemen verwacht met de ATI (nogmaals prima hardware maar matige drivers). Toen ik nog ATI had gebruikte ik daarom altijd de third-party Omega (Naam?) drivers. Wel goed om te horen dat het zo snel is opgelost, ik moest destijds 4 maanden wachten op een bapaalde fix... :evil:
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mar 22 2013 2:01 am

Goed om te weten dat er onderling kennelijk geen verschil is tussen de grafische kaartleveranciers met het kalibreren voor verschillende monitoren. Maakt de keuze voor gebruikers wat breder. (Snap dan niet dat CaptainHook daar wel problemen mee heeft).
Met het vernoemen van de Omega drivers, ben ik de website eens gaan opzoeken.
Het bestaat nog steeds, maar is misschien meer een doorlink naar bestaande drivers van AMD/ATI en Nvidea, dan dat het om eigen drivers gaat.
Het attendeerde me wel op de kennelijk nog steeds te downloaden andere tussenversies van de Beta AMD/ATI drivers.
Dan is er kennelijk meer keus voor de gebruikers om te proberen: http://omegadrivers.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de AMD / ATI:
Catalyst 13.3 Beta 3 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta3.exe" onclick="window.open(this.href);return false; ----> Werkt GOED (uitgetest)
Catalyst 13.3 Beta 2 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta2.exe" onclick="window.open(this.href);return false; ----> DEZE DUS NIET GEBRUIKEN ! ! !
Catalyst 13.2 Beta 7 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta7.exe" onclick="window.open(this.href);return false; ----> Werkt GOED (uitgetest)
Catalyst 13.2 Beta 6 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta6.exe" onclick="window.open(this.href);return false;
Catalyst 13.2 Beta 5 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta5.exe" onclick="window.open(this.href);return false;
Catalyst 13.2 Beta 4 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta4.exe" onclick="window.open(this.href);return false;
Catalyst 13.2 Beta 3 ----> http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Ca ... _Beta3.exe" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 23 2013 8:46 am

ReneG schreef:Wel goed om te horen dat het zo snel is opgelost, ik moest destijds 4 maanden wachten op een bapaalde fix... :evil:
Kennelijk is de service en het beleid om driver-updates uit te brengen aanzienlijk versneld als je beseft hoe de nummering van drivers tot stand komt.

Het eerste getal voor de punt is het jaartal, het tweede cijfer achter de punt de maand van uitgave. Bij Beta drivers het getal achter de Beta, de versie in die maand.
Alleen cijfer 1 achter het woord Beta heb ik niet gebruikt zien worden. Dus bij de eerste Beta versie in die maand noteert men dat kennelijk niet.
Dat betekent dat men alleen al in februari 7 Beta driver versies heeft uitgebracht. Niet altijd alle Beta-versies worden ter beschikking gesteld (staan online).
De officieel niet Beta drivers vernieuwt men wat langzamer. Daar slaat men wel eens een maandje over.

Er is schijnbaar ook een erg direct contact met gebruikers via de sociale media. Elders las ik dat de ontwerper van de grafische software een twitter pagina gebruikt om tussentijdse mededelingen te doen. Verbeteringen spelen zich vooral af binnen het domein van games, omdat daar wellicht de meeste respons van gebruikers komt. Dat komt ook in het invulformulier terug om problemen met drivers te rapporteren. Daar staat al een hele lijst met voorbedrukte games.
http://www.amdsurveys.com/se.ashx?s=5A1E27D20B2F3EDE" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo kwam ik via Google aan de volgende lijst met verbeteringen en snelheidswinst van een recente "officiële driver" voor januari en Beta driver februari (alleen al vermeld op het Sapphire forum):
http://www.sapphireforum.com/showthread ... -13.2-Beta" onclick="window.open(this.href);return false;

De maart-pagina is een stuk korter (maart is nog niet afgelopen), en de meeste verbeteringen zijn kennelijk al eerder doorgevoerd:
http://www.sapphireforum.com/showthread ... MOD%28s%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 02 2013 3:07 am

Dacht ik dat alles prima liep, kwam ik toevallig toch iets tegen waarbij ik twijfel of de AMD/ATI drivers wel 100% functioneel zijn.
Ik merk het (nog) niet in bewerkingen van Photoshop, maar heb daarin geen vergelijkingswaarden of het wel 100% zou werken.
(Heeft enkel betrekking op de snelheid van enkele weinig gebruikte tools).

Wat is het geval?
Binnen Photoshop CS6 versie 13.01.1 (Engelse versie):
----> Preferences ----> Performance ----> Use Graphics Processor ----> Advanced Settings
Is de optie "Use Open CL" grijs. Geen mogelijkheid om het in te schakelen.

Afbeelding

Volgens de beschrijving van Photoshop zou OPEN CL gebruikt worden om bewerkingen als Liquify, Puppet Warp, Smooth Pan and Zoom..... te versnellen in de bewerking. Hoe snel het dan zou moeten zijn kan ik dus niet controleren, maar aangezien die optie voor Open CL grijs is, lijkt het me dat het niet actief is.

Officieel zou de AMD grafische processor Open CL wel moeten ondersteunen.
Dit vind ik bij AMD: http://www.amd.com/uk/products/desktop/ ... 770.aspx#2" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij Sapphire vind ik de specificatie van Open CL echter niet terug: http://www.sapphiretech.com/presentatio ... id=1&leg=0#" onclick="window.open(this.href);return false;

En daar zit dan misschien net een addertje onder het gras. Nog eens bij AMD gekeken staan er soms kleine nummertjes bij, voetnoten.
Bij het onderwerp waaronder Open CL valt, een 2 als voetnoot. Moet je een andere tab aanklikken wat dat 2-tje inhoudt.:
2. AMD HD3D is a technology designed to enable stereoscopic 3D support in games, movies and/or photos. Requires 3D stereo drivers, glasses, and display. Not all features may be supported on all components or systems – check with your component or system manufacturer for specific model capabilities and supported technologies..... :evil:

Bij enkele tests die ik deed heb ik wel het gevoel dat de gevoeligheid van veranderingen bij een bepaalde tool sneller zou mogen zijn. Maar wat is normaal?
Tevens eerdere driver-versies uitgetest, geen verandering op dit punt.

Willen een paar mensen met Windows 8 als OS, die gebruik maken van Photoshop CS6, kijken en door willen geven of bij hen de setting te activeren is?
Interessant is daarbij of het dan om een NVIDEA of AMD grafische kaart gaat en welk type. Dus als je ook dat wilt vermelden.
Bedenk daarbij dat mogelijk wat oudere types grafische kaarten de functie niet ondersteunen.
Voor Photoshop geldt ondersteuning voor Open CL vanaf versie 1.1
(De AMD kaart zou versie 1.2 zijn, als het dan ook werkelijk ondersteund wordt zonder restricties zoals bij de voetnoot vermeld).

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di apr 02 2013 5:23 am

Dag Léon,

Ik heb geen Windows 8 maar 7 en zie (bij mij op het scherm) dat het vakje Use OpenCL is aangevinkt. Ik heb een NVidia GTX680-kaart. Misschien heb je toch wat aan deze info. Photoshop CS6 versie 13.020

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di apr 02 2013 7:20 am

Hoi,

Ik kan hem ook niet aanvinken.

win8
cs6
Ati Redeon HD5700 series kaart.

Nu heb ik nog geen tijd en zin gehad om dit uit te zoeken. Had eerst ook problemen met cs en de kaart bij het installeren.
Nu doet alles het super en ben al blij :mryellow:
Vraag me af wat er sneller zou moeten? Als ik het nu een bewerking aanklink is het bijna altijd binnen 2 sec gebeurd. Zelfs met mijn D800 Raw bestanden.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 02 2013 7:37 am

Bij mij Win7 64bit en PS CS6 13.0.1.x64
In combinatie met een nVidia GT430.
En de optie is bij mij wel aan of uit te vinken.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 02 2013 7:42 am

jantom schreef: ...
Photoshop CS6 versie 13.020
Zou ff checken of je wel de meest recente versie hebt.
http://blogs.adobe.com/crawlspace/2011/ ... -date.html" onclick="window.open(this.href);return false;
want volgens deze info is 13.020 geen recente versie... :?:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 02 2013 8:17 am

Léon Obers schreef: ...
Officieel zou de AMD grafische processor Open CL wel moeten ondersteunen.
FYI:
http://forums.adobe.com/message/4512939" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.adobe.com/message/4414146#4414146" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”