plannen voor fotostudio. wat is verstandig??
plannen voor fotostudio. wat is verstandig??
ik ben van plan om een fotostudiootje te maken. met verschillende doeken voor de achtergrond en een zwart gordijn al muur om vals licht te vermijden. nu was mijn vraag wat voor apparatuur heb je allemaal nodig om een achtergrond echt wit of zwart te maken. moet ik softboxen of flits Flitsparaplu's gebruiken. en zijn spotjes of richtlampen overbodig of handig. wie kan me uit de brand helpen. het achtergrond doek kan maximaal 3m breed zijn. en hel liefst 6m lang of langer.
op een rijtje.
soft boxen of Flitsparaplu's. ------ Zoja welke en waarom.
spotjes of richtlampen. ------- overbodig of handig en waarom.
hoeveel spots richtlampen of flitsers nodig om het doek/ onderwerp goed te belichten.
3 meter breed.
6 meter lang of langer.
gr mart.
op een rijtje.
soft boxen of Flitsparaplu's. ------ Zoja welke en waarom.
spotjes of richtlampen. ------- overbodig of handig en waarom.
hoeveel spots richtlampen of flitsers nodig om het doek/ onderwerp goed te belichten.
3 meter breed.
6 meter lang of langer.
gr mart.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: plannen voor fotostudio. wat is verstandig??
Eerst en vooral heb je diepte, breedte en hoogte nodig voor je studioruimte.
In een ruimte van 3x2 mtr (dxb) heb je niets aan een doek van 6 mtr lang om maar eens iets te noemen.
In een ruimte van 3x2 mtr (dxb) heb je niets aan een doek van 6 mtr lang om maar eens iets te noemen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
ja dat klopt ik heb de hoogte er niet bij gezet.. de hoogte is 2.50 meter. gr mart
is dit een optie voor niet te veel geld ??
https://www.koopgoedkoop.nl/fotostudio- ... n-lichtset" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.koopgoedkoop.nl/fotostudio- ... n-lichtset" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik zou het niet doen. Dit zijn geen studioflitsers, maar gewone lampfittingen waar je daglichtlampen in kunt draaien. Die geven niet genoeg licht. Ik zou voor een studioflitsset van minimaal 300Ws gaan.
Alle waar naar zijn geld. Goedkoop chinees, van jinbei of falcon eyes, of duur Zwitsers van Elinchrom. Ik heb met beide goede ervaringen. Ik zou kiezen voor papieren achtergrondrollen, geen doek.
Alle waar naar zijn geld. Goedkoop chinees, van jinbei of falcon eyes, of duur Zwitsers van Elinchrom. Ik heb met beide goede ervaringen. Ik zou kiezen voor papieren achtergrondrollen, geen doek.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij het laatste bericht van Jaap. Verder zou ik gezien de relatief kleine ruimte voor softboxen gaan om spreiding van het licht beter onder controle te kunnen houden. Met een paraplu heb je al gauw overal licht, ook op plaatsen waar je het misschien liever niet wil hebben.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
300Ws is echt niet nodig.Jaap Driest schreef:Ik zou voor een studioflitsset van minimaal 300Ws gaan.
Waarvoor zou je zo veel vermogen nodig hebben?
Hoge vermogens is iets uit de tijd dat men met middenformaat camera’s op f/8 of f/16 shoot.
Nu heb je eerder te veel dan te weinig vermogen.
Met een goedkoop 300ws seconde setje ben je al snel verplicht om (ver) boven de f/8 te blijven, of met ND filters te werken.
Wat dat betreft is de Elinchrom D-Lite RX ONE een van de leukste flitskoppen die op dit moment verkrijgbaar is. Deze kop heeft een minimum vermogen van slechts 6.25Ws dat betekend dat je ook in de studio eens echt gebruik kan maken van je dure snelle lenzen, en met kleine scherptedieptes kan spelen.
Bowens heeft als alternatief de Gemini 200Rx, maar deze is duurder en minder compleet als set.
Ik heb al flitskoppen Bowens dus is voor mij de RX ONE minder interessant, maar zou ik Elinchrom hebben, dan zou ik zeker een setje RX Ones kopen voor er bij.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat hoge vermogens uit de tijd zijn kan ik wel beamen, maar dan gaat het toch echt om andere vermogens dan die jij noemt.yzf1kr schreef: Hoge vermogens is iets uit de tijd dat men met middenformaat camera’s op f/8 of f/16 shoot.
Nu heb je eerder te veel dan te weinig vermogen.
Met een goedkoop 300ws seconde setje ben je al snel verplicht om (ver) boven de f/8 te blijven, of met ND filters te werken.
Zelf heb ik inderdaad nog flits aggregaten uit die ouderwets verleden tijd, 2400 en 3200 ws. (De 6400 ws heb ik jaren geleden al weg gedaan).
Die 300 ws is voor tegenwoordige begrippen nu juist een prima waarde.
Je kunt met een redelijke set al gauw 4-5 stops naar beneden, en een meer geavanceerde misschien wel 6-8 stops.
4 stops naar beneden op 300 ws blijft er 19 ws over. Dat in een softbox gestopt, blijft er echt weinig licht over.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 04 2013 1:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Wiljo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kwam laatst deze blog van Arend Spaans tegene, hij zet hierin helder uiteen waar je op moet letten bij de aanschaf van een flitsset: http://arendspaans.nl/hoeveel-watts-is+ ... -+flitsset" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Klopt, vroeger zat men in nog hogere vermogens.
Nu ijlt dat nog na, omdat men er met het verstand niet echt bij kan dat je zo veel minder vermogen nodig hebt.
Men heeft mooie dure snelle lenzen f/1,4, f/1.8, f/2,8 die in de studio "onbruikbaar" zijn en net zo goed presteren als een kitlensje met minimum diafragma van f/5.6
Te weinig vermogen is makkelijk te compenseren door je ISO een stopje te verhogen van 100 naar 200, of je diafragma een stopje verder open te zetten, daar zie je niets van. Afhankelijk van je setup is 19Ws nog altijd een hoop licht.
Ik heb nu 2 500Ws flitsers die tot 16W terug gaan, maar ik merk vaak dat dit nog te veel is, en dat ik met ND-filters aan het klooien ben.
(Bijvoorbeeld bij een Newborn Shoot met "windowlight)
Mijn volgende investering wordt dus een kop die nog lager kan. Binnen mijn merk zal het of een 1000Ws met 8 stops, of een 200Ws met 6 stops moeten worden. Natuurlijk wordt het dan de laatste, want ik zit nu al nooit op 500Ws.
Maar leg eens uit waar je in een thuis studio van 3 bij 6 300Ws voor nodig zou moeten hebben?
PS: De link naar de blog van Ahrend Spaans (ook geen onbekende bij veel leden van dit forum) ondersteund mijn eigen bevindingen.
Nu ijlt dat nog na, omdat men er met het verstand niet echt bij kan dat je zo veel minder vermogen nodig hebt.
Men heeft mooie dure snelle lenzen f/1,4, f/1.8, f/2,8 die in de studio "onbruikbaar" zijn en net zo goed presteren als een kitlensje met minimum diafragma van f/5.6
Te weinig vermogen is makkelijk te compenseren door je ISO een stopje te verhogen van 100 naar 200, of je diafragma een stopje verder open te zetten, daar zie je niets van. Afhankelijk van je setup is 19Ws nog altijd een hoop licht.
Ik heb nu 2 500Ws flitsers die tot 16W terug gaan, maar ik merk vaak dat dit nog te veel is, en dat ik met ND-filters aan het klooien ben.
(Bijvoorbeeld bij een Newborn Shoot met "windowlight)
Mijn volgende investering wordt dus een kop die nog lager kan. Binnen mijn merk zal het of een 1000Ws met 8 stops, of een 200Ws met 6 stops moeten worden. Natuurlijk wordt het dan de laatste, want ik zit nu al nooit op 500Ws.
Maar leg eens uit waar je in een thuis studio van 3 bij 6 300Ws voor nodig zou moeten hebben?
PS: De link naar de blog van Ahrend Spaans (ook geen onbekende bij veel leden van dit forum) ondersteund mijn eigen bevindingen.
- Léon Obers
- Forumlid
Die begint zijn verhaal met 400-600 ws koppen en dat je daarbij nog best minder kunt gaan. In die gedachte past 300 ws daar dan toch prima bij?yzf1kr schreef: PS: De link naar de blog van Ahrend Spaans (ook geen onbekende bij veel leden van dit forum) ondersteund mijn eigen bevindingen.
Het gaat daarbij dan vooral hoeveel stops je kunt afregelen. Ik noem niet voor niets meer geavanceerde modellen die tot 6-8 stops gaan.
Ik heb liever een model van 600 ws welke 8 stops is af te regelen, dan een 200 ws kop die 4 stops is af te regelen.
Het hoeven ook niet allemaal dezelfde vermogens te zijn. Wat ik tegenwoordig vaak zie is een hele batterij aan lampen die mensen menen nodig te hebben. Al die lampen bij elkaar tellen aan vermogen op. Beperk je beter tot zo min mogelijk aantal lampen dan zoveel mogelijk om je onderwerp uit te lichten.
Als je met volle opening van lenzen wilt werken (f1.4) kun je dat al aardig met wat alleen het instellicht van de studioflitsers reeds aan licht afgeven.
-
- Forumlid
Heb je zijn verhaal wel goed gelezen, of pik je gewoon ergens een stukje uit wat in je straatje past?
Zijn 2e alinea vat zijn hele verhaal goed samen.
En ik heb ook liever een 600W/s kop die 8 stops te regelen is, maar die zijn er niet, en als ze er al zijn, dan zijn ze niet betaalbaar.
Dus ik koop voor €500 liever een setje D-lite ones die 5 stops te regelen zijn, dan een setje 300Ws chinezen die 5 stops te regelen zijn.
Maar ik raad TS aan even een lidmaatschap te nemen, en zaterdag naar Groningen te rijden (is niet zo ver voor hem) dan kan hij daar alle info krijgen die hij nodig heeft van ALE.
Zijn 2e alinea vat zijn hele verhaal goed samen.
En ik heb ook liever een 600W/s kop die 8 stops te regelen is, maar die zijn er niet, en als ze er al zijn, dan zijn ze niet betaalbaar.
Dus ik koop voor €500 liever een setje D-lite ones die 5 stops te regelen zijn, dan een setje 300Ws chinezen die 5 stops te regelen zijn.
Maar ik raad TS aan even een lidmaatschap te nemen, en zaterdag naar Groningen te rijden (is niet zo ver voor hem) dan kan hij daar alle info krijgen die hij nodig heeft van ALE.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb zijn verhaal prima gelezen, maar ik zou zeggen precies ook hoe jij dat interpreteert naar jou straatje toe.yzf1kr schreef:Heb je zijn verhaal wel goed gelezen, of pik je gewoon ergens een stukje uit wat in je straatje past?
Jij hebt het erover dat jezelf 500 ws koppen hebt en een volgende keer "voor erbij" lager gaat. Wat is dan het probleem met 300 ws als start voor de TS?
Het zou betekenen dat je eerder zelf de verkeerde keuzes hebt gemaakt in hetgeen je propageert.
300 ws is om te beginnen pakweg 2/3 stop lager als wat jijzelf hebt, en slechts een halve stop meer als een 200 ws kop.
We gaan hier toch niet zitten zeuren over een halve stop meer of minder heh. Dat maakt namelijk niet het verschil dat je ineens met volle opening zou kunnen werken. Zoals gezegd, het instellicht zelf bied reeds die mogelijkheid om met volle opening te werken, dus zonder flits, als je dat zou willen. Maar doorgaans gebruik je in de studio niet dat soort instellingen.
Buiten een grijsfilter voor je lens om licht te verminderen "met filts" zou je ook een Lee grijsfilter folie over je flitskop kunnen bevestigen. (De breedste rol van Lee is ongeveer een meter breed). Of een extra doek over de softbox kunnen heen spannen (zit er meestal al standaard bij).
Het probleem is dat studioflitsers op zichzelf niet een heel scala aan uitlichtingsmogelijkheden dekt wat je aan marge in te benutten diafragma's in combinatie met je onderwerpen zou willen inzetten. Voor aanschaf neem je een set die het meest past bij een gemiddeld voorkomend gebruik. Niet een set die op de grenzen zit van ofwel erg weinig licht ofwel erg veel licht.
oke dat setje is geen optie maar wat als ik er een paar statieven met flitsers en softboxen er bij koop. 2 a 3 stuks van 200 tot 250 ws?? maar ik ben eigenlijk opzoek naar een compleet setje tot 100 a 150 euro. kunnen jullie met links komen. gr mart.
- Léon Obers
- Forumlid
Daar kun je weinig mee als je 2-3 flitslampen wilt hebben, achtergrondrollen, en wat aanverwant spul voor in de studio.martboven1994 schreef:maar ik ben eigenlijk opzoek naar een compleet setje tot 100 a 150 euro.