Flitserkeuze voor D3100

Discussies over flitsers
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flitserkeuze voor D3100

Bericht door DannySan » zo apr 07 2013 11:57 am

Hoi allemaal,

zoals jullie wellicht weten hebben we gisteren de inloop "Noord" gehad (de 1e door mij georganiseerde dan) met een seminar van onze "flitsmeister" Arthur.
Hierdoor ben ik helemaal enthousiast geworden over het flitsen, maar ik mis hiervoor nog een essentieel 'onderdeel' :oops: : een flitser.

Ik heb hier gisteren even héél kort met Arthur gepraat; maar ook hij moest weer richting het huiselijk front.
Hij gaf aan dat als ik voornamelijk manueel ging flitsen (wat mijn idee ook is) en wellicht incidenteel iTTL (wat mijn D3100 wel ondersteunt volgens mij) dat ik dan 'niet persé' een Nikon SB hoef aan te schaffen.
Nu zit dat er eigenlijk (sowieso nieuw) financieel niet in; maar de kosten voor een wellicht budgettair meer verantwoord model wel; zoals een Yungnuo.
Hier lees ik goede dingen over, maar wellicht hebben jullie ervaringen/tips over modellen of types die ik juist zou moeten bekijken of ontwijken?

Wie zou mij inzicht kunnen verschaffen?
Alvast mijn dank!

Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Flitserkeuze voor D3100

Bericht door Wolf » zo apr 07 2013 12:12 pm

Ik heb een Nissin 622 II en die bevalt prima. Heb hem volgens mij voor €129,00 gekocht.
Voldoende vermogen en redelijke herlaadtijd van de condensator.
Het enige is dat je de bediening wel even uit je hoofd moet leren.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

miorob

Bericht door miorob » zo apr 07 2013 12:26 pm

nissin 622 II heb ik ook. toevallig iemand die ik ken had deze vorige week ook gekocht voor €123,-

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » zo apr 07 2013 12:59 pm

Jammer dat die workshop net iets te ver voor mij was (Amsterdam), maar blijkbaar was het een nuttige en leerzame. Ben momenteel flitslichttechniek met meerdere flitsers aan het leren via internetworkshops en door proberen en schade en schande.
iTTL is vaak wel erg handig hoor, de Nikon SB's geven daarbij (mijns inziens) een bijna perfect beeld, maar wellicht wordt Manueel geadviseerd/bedoeld bij portretfotografie.
Zelf slechte ervaring met een Cullman, zgn. Nikon dedicated, in de praktijk alles 1-2 stops overbelicht op TTL. Wel perfect geschikt als slave flitser omdat ik het dan toch handmatig instel. Ik zie en voel wel een duidelijk kwaliteitsverschil tussen mijn SB-600 en de Cullman, kwaliteit kost (blijkbaar) toch wat extra. Toevallig afgelopen week aan het zoeken en studeren naar een 3e flitser om mijn pas opgestarte hobby portretfotografie wat beter te kunnen uitoefenen. Heb na lang wikken en wegen besloten voor een SB te gaan na o.a. een paar slechte ervaringen gelezen te hebben over Sigma's. De SB-600 is ook 2e hands aardig aan de prijs, vind het absoluut niet de moeite om biedingen te doen op 2e handsjes voor € 175, heb die van mij 3 jaar terug nieuw gekocht voor € 225. Ik ga voor de SB-700 (goedkoopste winkelprijs nu € 249) en wacht nu op de komende BTW acties (wrsch. mei).
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo apr 07 2013 1:03 pm

dogo schreef:Jammer dat die workshop net iets te ver voor mij was (Amsterdam), maar blijkbaar was het een nuttige en leerzame. Ben momenteel flitslichttechniek met meerdere flitsers aan het leren via internetworkshops en door proberen en schade en schande.
iTTL is vaak wel erg handig hoor, de Nikon SB's geven daarbij (mijns inziens) een bijna perfect beeld, maar wellicht wordt Manueel geadviseerd/bedoeld bij portretfotografie.
Zelf slechte ervaring met een Cullman, zgn. Nikon dedicated, in de praktijk alles 1-2 stops overbelicht op TTL. Wel perfect geschikt als slave flitser omdat ik het dan toch handmatig instel. Ik zie en voel wel een duidelijk kwaliteitsverschil tussen mijn SB-600 en de Cullman, kwaliteit kost (blijkbaar) toch wat extra. Toevallig afgelopen week aan het zoeken en studeren naar een 3e flitser om mijn pas opgestarte hobby portretfotografie wat beter te kunnen uitoefenen. Heb na lang wikken en wegen besloten voor een SB te gaan na o.a. een paar slechte ervaringen gelezen te hebben over Sigma's. De SB-600 is ook 2e hands aardig aan de prijs, vind het absoluut niet de moeite om biedingen te doen op 2e handsjes voor € 175, heb die van mij 3 jaar terug nieuw gekocht voor € 225. Ik ga voor de SB-700 (goedkoopste winkelprijs nu € 249) en wacht nu op de komende BTW acties (wrsch. mei).
was zéér nuttig, en super verhelderend; naast een 2 uur durend theorie-deel werd vervolgens al het vertelde in de praktijk nogmaals uitgelegd.
Zoals we ook leerden, is er niet persé een voorkeur voor iTTL of manueel; het is maar waar je jezelf fijn bij voelt. Echter kún je bij iTTL tegen een tekortkoming aanlopen in een bepaalde situatie die je alleen dan manueel op zou kúnnen lossen. Niets 'moet'.

De bedragen die je noemt, ga ik - nog - niet uitgeven voor iets waarbij ik nu in de 'probeer-fase' zit; ik ben me aan het verdiepen in de specs van de Yongnuo flitsers die sterk in opkomst zijn.
Wel bedankt voor je reactie!

(en volgens mij gaat Arthur ook het midden van het land onveilig maken, hoorde ik hem gisteren zeggen; mocht je de gelegenheid hebben: DOEN!)

Groet Danny

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » zo apr 07 2013 1:12 pm

DannySan schreef:De bedragen die je noemt, ga ik - nog - niet uitgeven voor iets waarbij ik nu in de 'probeer-fase' zit; ik ben me aan het verdiepen in de specs van de Yongnuo flitsers die sterk in opkomst zijn.
Wel bedankt voor je reactie!
(en volgens mij gaat Arthur ook het midden van het land onveilig maken, hoorde ik hem gisteren zeggen; mocht je de gelegenheid hebben: DOEN!)
Danny, externe flitser is geen "probeer" ding, die MOET je gewoon hebben met je DSLR, maakt niet uit welke, als je er maar minimaal 1 hebt.
En als Arthur in midden NL komt, ben ik een v.d. eerste die zich aanmeld :!:
Groeten, Edward
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » zo apr 07 2013 1:17 pm

Heb zelf een Metz AF48.
Bevalt erg goed, en CLS compatible.
Enige dat ie niet kan, is als Master functioneren.

Mocht ik het overnieuw moeten doen, zou ik de SB700 (of hoger) kopen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re:volgens mij

Bericht door gijs sandberg » zo apr 07 2013 1:52 pm

Danny,
Als ik (enkele tellen) het pdf handboek doorzoek, kan een D3100 niet alls commandant optreden.
Dwz als je CLS wilt werken moet er eerst een commander op de kamera, de SU-800 of een flitser...
Op manueel kan er natuurlijk veel, dan hoeft een flitser alleen een domme slave-functie te hebben.
Overweeg eens een tweedehands SB-800, zeer compatible en kan als commandant optreden.
Overigens zag ik recent in het Duitse Color Foto een recentie van Nikon en -compatible flitsers, naast Nikon kwam alleen Metz er genadig af.
Groeten, GIjs

PS een algemeen minpunt van het Nikon CLS: iedere gevoel van timing is zoek, je drukt op de ontspanner en moet maar afwachten wanneer de foto echt gemaakt wordt (afhankelijk van de setup en omstandigheden).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo apr 07 2013 7:48 pm

Ik ben even aan het sniffen en snuffelen geweest, en kwam met deze Yongnuo 468II op de proppen.
Lijkt wel te voldoen aan wat ik zoek denk ik?

http://www.thephoblographer.com/2012/03 ... for-nikon/

Geert Huizing
Forumlid
Forumlid

Bericht door Geert Huizing » zo apr 07 2013 9:52 pm

Danny,
Je zou ook nog eens kunnen kijk naar een Sunpack PZ-42X
Een kennis van mij heeft ook een Sunpack, en is daar zeer tevreden over.
Deze Sunpack is wel wat sterker qa flitsintensiteit dan de Yongnuo.
Je D3100 zal geen commanderfunctie hebben, om je flitser op afstand te besturen zul je dan nog wat extra spullen nodig hebben, bedraad of draadloos.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr

mmuetst

Bericht door mmuetst » zo apr 07 2013 10:15 pm

DannySan schreef:Ik ben even aan het sniffen en snuffelen geweest, en kwam met deze Yongnuo 468II op de proppen.
Lijkt wel te voldoen aan wat ik zoek denk ik?

http://www.thephoblographer.com/2012/03 ... for-nikon/
Deze flitser heeft op papier een richtgetal van 33, maar ga er maar vanuit dat dit in de praktijk minder is (zie test van de MKI : http://speedlights.net/2010/10/10/yongn ... ash-review" onclick="window.open(this.href);return false; haalt maar 26,9)
Ik zou voor een tientje meer voor de Nissin DI622 MKII gaan. Deze is in te zetten als slave in een CLS en heeft een hoger richtgetal 44 op papier en in de praktijk zelfs 50! Deze flitser heeft geen LCD, maar ja persoonlijk vind ik dat niet noodzakelijk als ik een flitser koop.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 07 2013 10:48 pm

Persoonlijk zou ik even zo'n geen-BTW actie of zo afwachten en dan gewoon een SB-700 scoren. Nikon flitsers zijn wellicht iets duurder maar heel reel geprijsd. Ik ben nooit vies geweest van vreemde merken, maar mijn flitsers, die haal ik gewoon bij Nikon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Galloper
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Galloper » zo apr 07 2013 10:54 pm

Wat Patrick zegt.

Ik snap dat je enthousiast bent geworden door de workshop maar even wachten op een "geen btw" actie geeft je ook nog wat tijd voor wat te sparen en koop dan een Nikon flitser.
Heb ik ook gedaan en zeker geen spijt van mijn SB-700.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » zo apr 07 2013 11:10 pm

Het is me wel duidelijk dat je eerst zeker wilt weten of een externe flitser iets voor je is, en liever laag instapt qua prijs en model.
Maar wat al gesteld is kan ik ook onderschrijven. Goedkoop is duurkoop, en dadelijk mort je een update uitvoeren om te bereiken wat je ECHT wilt.

Misschien lukt het je toch om een aantrekkelijke tweedehands te scoren, of wellicht kan je ergens één lenen?

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » zo apr 07 2013 11:32 pm

Dikke onzin dat goedkoop duurkoop is. De flitser van Yongnuo doet het net zo goed als een SB700....
De gebruiker bepaalt het eindresultaat.

Of je nu TTL of manual je flits bediend, jij bent de beperkende factor!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”