Scherpstellen op oneindig...hoe?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
A3aaN79

Scherpstellen op oneindig...hoe?

Bericht door A3aaN79 » ma apr 15 2013 6:58 pm

Misschien een domme vraag, maar ik kom het nog wel eens tegen, zowel hier op forum als op andere websites.
Je objectief scherpstellen op oneindig.
Nu heb ik eens zitten te kijken naar mijn 18-105 lens, maar snap niet hoe ik die op oneindig kan krijgen :huh:

Iemand een verhelderend verhaal over hoe dit in zijn werk gaat??

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scherpstellen op oneindig...hoe?

Bericht door Patrick » ma apr 15 2013 7:23 pm

Oneindig is de stand met de scheef neergezette "8". Dus zo ver mogelijk van de kortste scherpstelafstand.

Het is trouwens vaak beter wat voor oneindig scherp te stellen. Doordat je scherptediepte hebt pak je oneindig toch wel scherp mee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma apr 15 2013 7:35 pm

Beste A3,
Om diverse redenen hebben vele lenzen geen vast instelpunt voor oneindig. (ik vind dat soms ook lastig).
Vele lenzen hebben (deels om financiele redenen) in het geheel geen afstandsschaal meer.
In de praktijk kan je het beste (evt handmatig) scherpstellen op een object aan de horizon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 15 2013 7:41 pm

gijs sandberg schreef: In de praktijk kan je het beste (evt handmatig) scherpstellen op een object aan de horizon.
Als je objectief een autofocus mogelijkheid heeft, dan zou ik zeker de LiveView optie benutten met gebruik van autofocus op contrast instelling. Handmatig via LiveView gaat ook, maar de AF contrast-instelling doet het zeker zo goed, zo niet beter. Makkelijker in ieder geval wel.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » ma apr 15 2013 8:55 pm

Instelling op oneindig is zodanig dat de afstand van het optisch centrum van de lens (het lenzenstelsel) precies op de brandpuntsafstand van de sensor ligt. Lenzen(stelsels) waarin de lenzen als 1 geheel bewegen, hebben 1 vast optisch centrum. Dan heb je zo' n heerlijke vaste aanslag voor oneindig, als het goed is ( m'n 50/1.2 heeft wel zo'n aanslag maar zit dan ver voorbij oneindig ....).
Lenzen met interne scherpstelling en/of zoom hebben geen vast optisch centrum. Ik kan me voostellen dat ze daarom geen vaste aanslag hebben.

Waarom m'n AFS 50/1.4 geen aanslag op oneindig heeft, ontgaat me. Bijv. Bij nachtfotografie is dat best wel lastig.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 15 2013 10:04 pm

Of het nu om manuele lenzen gaat of om autofocus lenzen, vaste brandpunten of zoomlenzen, de basis van optische eigenschappen en wetmatigheden zijn werkelijk precies hetzelfde.
Alleen is het bij autofocus lenzen het geval dat de marges van toleranties zodanig zijn dat je in de knoei zou kunnen komen met die explicite oneindig instelling. Een autofocus moet een beetje op en neer kunnen gaan voor de beste instelling. Als dat aan één kant wordt begrenst omdat het niet verder kan gaan dan die oneindig instelling, loopt het daarop vast. Niet meer en niet minder.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » ma apr 15 2013 10:08 pm

Als je alles tot oneindig scherp wilt hebben (landschap bijvoorbeeld) kun je de lens het beste instellen op de hyperfocal distance (hyperfocale afstand) HD. Dan heb je alles scherp tussen 0.5 x HD en oneindig.
Deze HD is afhankelijk van de brandpuntsafstand en het diafragma (en de circle of confusion, lastig begrip maar uitgelegd op de website).[ https://www.google.com/search?q=circle+ ... 60&bih=619" onclick="window.open(this.href);return false;
De HD kun je uitrekenen op deze website (progje downloaden of kijken in tabellen).
http://www.dofmaster.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat ook een hoop leer zaams over scherptediepte e d.
Afbeelding

Op het bovenste plaatje is er scherpgesteld op oneindig. Er is dan als het ware ook nog een stuk "na oneindig" scherp (wat niet kan want oneindig is oneindig, maar even voor de goede orde).

Als je iets dichterbij scherpstelt (plaatje 2) is dankzij de scherptediepte de foto ook nog scherp tot oneindig, maar begint de scherptediepte eerder op je foto. Je stelt dan scherp op bijv. 10 meter.
Gaat overigens ook prima met AF lenzen.
zie topic.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=15423" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » ma apr 15 2013 10:10 pm

@Patrick
Die liggende 8 ontbreekt dus op mijn lens, Gijs gaf dit ook al aan dat het bij meer objectieven het geval is.

De liveview optie gebruik ik (nog) niet veel en hoe je die dus op contrastinstelling zet zou ik niet weten.
Tijd om eens in de handleiding te duiken lijkt me.

Wou gisteravond dus even een test doen mbt nachtfotografie, maar aangezien ik mijn afs zo heb ingesteld dat hij pas ontspant bij scherpstelling ging dit dus niet.
Nu was dit wel aan te passen, maar geen idee of ik in het donker nou scherp zit op het object :huh:

Wat betreft scherpstellen aan de horizon... als object zich op een paar km bevind zou ik niet kunnen zeggen of het scherp is :P

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma apr 15 2013 10:29 pm

Op MF op oneindig instellen als ze niet scherp zijn, een héél klein beetje terug draaien en ze zijn het wel.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 15 2013 10:33 pm

"Tijd om eens in de handleiding te duiken lijkt me."

Goede gedachte.

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » ma apr 15 2013 10:41 pm

emdeklerk schreef:"Tijd om eens in de handleiding te duiken lijkt me."

Goede gedachte.
Dacht ik :mrgreen:

@Bert

bedankt voor de links, zal het eens door gaan nemen!

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma apr 15 2013 10:47 pm

Hier nog twee kijk ze maar eens door.
http://www.natureview.be/pages/04_techn ... ocaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/we ... onscherpte" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk als je deze allemaal door leest op je gemak dat het dan wel duidelijk zal zijn.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: op een paar km

Bericht door gijs sandberg » di apr 16 2013 9:44 am

Beste A3,
Met de lens die je noemt is dat geen probleem.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » di apr 16 2013 11:18 am

a vgastel schreef:Hier nog twee kijk ze maar eens door.
http://www.natureview.be/pages/04_techn ... ocaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/we ... onscherpte" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk als je deze allemaal door leest op je gemak dat het dan wel duidelijk zal zijn.
Bedankt, hier staat het wel duidelijk in uitgelegd.
Nog zoveel te leren, maar dat houdt het wel interessant :mrgreen:

@Gijs
Nu nog uitvogelen hoe, maar ik zal er eens mee gaan expirimenteren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”