Nikon D5200 gekocht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
domenico

Re: Nikon D5200 gekocht

Bericht door domenico » vr feb 22 2013 5:24 pm

Ja een mooie heldere hemel, een goeie maan, en een pikzwarte lucht heerlijk :D

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » za mar 09 2013 4:10 pm

Wat jij wilt kan niet. Je stelt de camera in op drie fotos die hij automatisch moet onder en overbelichten. De automatische lichtmeting regelt hooguit sluitertijden tot 30 seconden in. Kom je met 2 stops overbelichting boven de 30 seconden uit dan moet je naar bulb. Je kunt dit zien aankomen wanneer je de camera normaallaat belichten. Als de belichtingstijd langer is dan 7 seconden dan weet je dat je het niet gaat redden. In dat geval neemt je de laatste foto in bulb.
Wat je kunt overwegen is het volgende: zet je isowaarde hoger zodat je bij een normale belichting onder de 7 seconden blijft.. Bv tot iso 800 is de dr van deze sensor nog erg goed. Zet geen lange expositie ruisreductie aan als je vreest dat daardoor de scene teveel verandert. Voor de ruis die je in de losse fotos genereert hoef je je geen zorgen te maken omdat je drie fotos over elkaar legt. Hierdoor is de kans groot dat een 'ruispixel' overschreven wordt door een schone pixel. (Effect van meervoudige belichting).

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » ma mar 11 2013 9:44 am

domenico: een HDR kan je het beste via de bracketing doen dan krijg je 3 foto's, -2,0,+2 lichtsterkte in RAW, die foto's kan je via HDR software bewerken tot 1 HDR
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

domenico

Bericht door domenico » do mar 28 2013 5:01 pm

lock schreef:Wat jij wilt kan niet. Je stelt de camera in op drie fotos die hij automatisch moet onder en overbelichten. De automatische lichtmeting regelt hooguit sluitertijden tot 30 seconden in. Kom je met 2 stops overbelichting boven de 30 seconden uit dan moet je naar bulb. Je kunt dit zien aankomen wanneer je de camera normaallaat belichten. Als de belichtingstijd langer is dan 7 seconden dan weet je dat je het niet gaat redden. In dat geval neemt je de laatste foto in bulb.
Wat je kunt overwegen is het volgende: zet je isowaarde hoger zodat je bij een normale belichting onder de 7 seconden blijft.. Bv tot iso 800 is de dr van deze sensor nog erg goed. Zet geen lange expositie ruisreductie aan als je vreest dat daardoor de scene teveel verandert. Voor de ruis die je in de losse fotos genereert hoef je je geen zorgen te maken omdat je drie fotos over elkaar legt. Hierdoor is de kans groot dat een 'ruispixel' overschreven wordt door een schone pixel. (Effect van meervoudige belichting).
Dit is precies wat ik bedoelde! :D Super bedankt voor je heldere antwoord, ik had al zo’n vermoeden dat de automatische belichting er na 30 seconden mee ophield. Die tip om dan de ISO omhoog te gooien ga ik aankomend weekend proberen, ik hoop dat ik dan idd de ruis wegschrijf met de overbelichte foto.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za apr 06 2013 3:51 pm

Domenico, is het een beetje gelukt ?

domenico

Bericht door domenico » do apr 18 2013 9:21 am

Hoi bedankt voor je interesse!

Ja het is wel gelukt, en ik ben heel erg met de iso aan het rommelen geweest.
ik ben met de iso tot 3200 gegaan en dat zag er op het schermpje ter plekke mooi uit, de sluitertijd werd ook aanzienlijk korter.
Eenmaal thuisgekomen schrok ik me rot!, bij de iso 3200 en eigenlijk al vanaf 1000, mega veel ruis.

Met het samenvoegen tot HDR werd het er niet echt beter op.
Daarna heb ik in LR4 eerst de 3 foto zo goed als ruisvrij gemaakt, en daarna samengevoegd tot HDR, toen werd het al een stuk beter.
Hierna met NIk de details naar boven gehaald maar echt strak werden de foto’s niet.

Ik heb mij nu voorgenomen om binnenkort een afstandbediening te gaan kopen. (dit was er nog niet van gekomen...de keuze is erg groot en ook de prijzen zit veel verschil in).
Hiermee kun je tot 99 minuten de boel open houden en je kun zoveel foto’s instellen als je maar wilt en allemaal met verschillende tijden, met één druk op de knop.
De iso ga ik op 100 houden en mijn diafragma houd ik tussen de f11 tot f16 en dan ga ik spelen met de sluitertijden.

Afgelopen weekenden heb ik pech gehad met het weer en ben ik er niet opuit geweest, hopelijk aankomend weekend.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » do apr 18 2013 8:00 pm

Kijk anders even naar dslr dashboard. Dat is een android app die schijnt te werken met de wireless adapter voor de d5200. Kan je een hoop geld schelen.

domenico

Bericht door domenico » vr apr 19 2013 7:50 am

Zo dat is een gave app.....nou heb ik de pech dat ik een lumia heb.
Ik ga even kijken of ik bij vrienden deze app kan uitproberen, wordt vervolgd :D

domenico

Bericht door domenico » zo apr 21 2013 12:17 pm

Ik heb een pixel afstandbediening gekocht voor 70,- en dit werkt goed in de bulb stand.
Ik kijk nu wat de lichtmeter aangeeft en maak een foto, dan ga ik daar 1 á 2 stop(s) onder en boven zitten terug gerekend naar de sluitertijd.
Hiermee kom ik niet aan mijn camera en heb ik een onderbelichte en normale en overbelichte foto.

Verder heb ik een oude HTC desire HD uit de oude doos gehaald, waar ik een nieuwe rom op heb geïnstalleerd.
Want dslr dashboard heeft de nieuwe android software nodig, na dslr dashboard erop te hebben gezet vraagt ie naar een kabel aansluiting.
Dat is leuk want zo'n kabel heb ik natuurlijk niet....van nikon naar htc.
Ik ben op zoek geweest naar een usb connector zodat ik de meegeleverde kabels aan elkaar kan koppelen.
Die moet ik gaan bestellen omdat hier in de buurt niemand die dingen heeft (kosten niet meer dan 6 á 8 euro).

Ik heb niet kunnen vinden dat dslr dashboard via wifi werkt, maar ik heb de wifi adapter voor de d5200 ook niet in mijn bezit dus die had ik ook nog moeten aanschaffen.
Ik bestel zo een usb 2 usb connector en laat het nog wel weten of dit gaat werken, want als dit werkt is het ideaal bij macro fotografie en idd een goedkope oplossing die veel meer bied dan de app van nikon zelf.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za apr 27 2013 7:01 pm

WU-1a/1b support vanaf v030.20. Dus ik neem aan ook voor de d5200.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”