Auto ISO (aarrgh)
Auto ISO (aarrgh)
Tipje: altijd even opletten of je ISO niet op "auto" staat.
Gister een dagje met de familie op pad geweest, kijk net de foto's na, zie ze op loei hoge ISO waarden staan, bleek mijn camera op 1 of andere wijze nog op auto ISO te staan. Gelukkig de plaatjes in RAW geschoten (en dat ik mijn auto max ISO op 3200 had staan). Heb in Lightroom nog de boel een beetje kunnen fatsoeneren.
ISO is nu van de auto-stand, en vast op 100.
Gister een dagje met de familie op pad geweest, kijk net de foto's na, zie ze op loei hoge ISO waarden staan, bleek mijn camera op 1 of andere wijze nog op auto ISO te staan. Gelukkig de plaatjes in RAW geschoten (en dat ik mijn auto max ISO op 3200 had staan). Heb in Lightroom nog de boel een beetje kunnen fatsoeneren.
ISO is nu van de auto-stand, en vast op 100.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Auto ISO (aarrgh)
Ik heb hem 90% van de tijd op auto ISO te staan. Ondervind er geen problemen mee. Wat waren jouw daadwerkelijke problemen dan? Buiten "een hoge ISO" Waren je foto's mislukt, overbelicht, wazig?
Verklaar?
Verklaar?
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: altijd even opletten
Beste F,
Zoals een bekende voetballer al orakelde: ieder voordeel ...
Eens dat je altijd moet opletten, dat wordt lastiger met iedere extra funcite op enig apparaat.
Groeten, Gijs
Zoals een bekende voetballer al orakelde: ieder voordeel ...

Eens dat je altijd moet opletten, dat wordt lastiger met iedere extra funcite op enig apparaat.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di apr 30 2013 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
En dan te bedenken dat AUTO Iso duidelijk staat te knipperen, zowel in je zoeker als op je bovenste lcd scherm....
Als je je bewust bent van je gekozen diafragma (A stand) of je gekozen sluitertijd (S stand) dan is (brandpunt-afhankelijke ) Auto Iso naar mijn bescheiden mening een schitterende optie.
zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 89#p614787
Als je je bewust bent van je gekozen diafragma (A stand) of je gekozen sluitertijd (S stand) dan is (brandpunt-afhankelijke ) Auto Iso naar mijn bescheiden mening een schitterende optie.
zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 89#p614787
Wat ik een nadeel vind, is dat de iso vrij rap naar 3200 schoot. Als ik de platen op mijn schermpje nakijk, zit er wat ruis op (Burger's Zoo, binnen in de jungle geschoten). Ik moet even nakijken wat er gebeurt als ik er een paar door m'n printer trek. Bedoeling is dat we een fotoalbum gaan maken
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb m'n D7000 ook bijna altijd op Auto-ISO staan; ideaal.
en met een D7100 lijkt het me nog fijner omdat je de maximale sluitertijd kan laten afhangen van je brandpuntafstand.
Wel kijk ik altijd tijdens het maken van de foto waar de iso op uitkomt en of ik dan toch iets anders wil.
Kennelijk was bij jou instellingen van sluitertijd en diafragma iso 3200 de enige mogelijkheid?
Of had je anders grotere sluitertijd of diafragma gekozen of flitser gebruikt?
Kun je aangeven wat er dan mis ging? Waar maakte de camera keuzes die jij niet zou hebben gewild?
Je kan de iso wel lager willen, maar dan moet je met iets anders weer meer licht toelaten?
en met een D7100 lijkt het me nog fijner omdat je de maximale sluitertijd kan laten afhangen van je brandpuntafstand.
Wel kijk ik altijd tijdens het maken van de foto waar de iso op uitkomt en of ik dan toch iets anders wil.
Kennelijk was bij jou instellingen van sluitertijd en diafragma iso 3200 de enige mogelijkheid?
Of had je anders grotere sluitertijd of diafragma gekozen of flitser gebruikt?
Kun je aangeven wat er dan mis ging? Waar maakte de camera keuzes die jij niet zou hebben gewild?
Je kan de iso wel lager willen, maar dan moet je met iets anders weer meer licht toelaten?
Laatst gewijzigd door MauritsD op di apr 30 2013 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- a90
- Forumlid
Liever een beetje ruis dan onscherpe veegplaten.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Cookie1397
- Clublid
Daarom heb ik de auto iso altijd uit staan, standaard de iso op 200 en schroef zelf de iso op indien nodig. Heb ooit eens de limiet van de auto iso op 800 gezet, maar zoals eerder gezegd: ik doe dat handmatig
Nikon Z Z & de maskers
- MauritsD
- Clublid
Deze musical had ik ook wel met lagere ISO willen werken, maar mijn sluitertijd en diafragma waren al maximaal en flitsen was niet toegestaan.
Dan is de enige andere optie om geen foto's te hebben van mijn dochter's musical
Voor mij was auto-iso hier een uitkomst en ben (gezien de omstandigheden) onder de indruk van het resultaat
Dan is de enige andere optie om geen foto's te hebben van mijn dochter's musical
Voor mij was auto-iso hier een uitkomst en ben (gezien de omstandigheden) onder de indruk van het resultaat
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Tot nu toe ben ik heel tevreden over de auto ISO van de D7100, die is vele malen beter dan die van mijn oudere camera's.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
Waarom?Ed Schouten schreef:Daarom heb ik de auto iso altijd uit staan, .....

Ik zou juist zeggen, "Daarom heb ik de auto-iso altijd AAN staan".
Auto Iso zorgt er juist voor dat gegeven je diafragmakeuze of sluitertijdkeuze, je ISO verhoging, noodzakelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen, minimaal is. Met de hand je ISO verhogen geeft vaak onnodig hoge ISO's.
- MauritsD
- Clublid
Het hangt wel van de camera af.Marten schreef:Waarom?Ed Schouten schreef:Daarom heb ik de auto iso altijd uit staan, .....![]()
Ik zou juist zeggen, "Daarom heb ik de auto-iso altijd AAN staan".
Auto Iso zorgt er juist voor dat gegeven je diafragmakeuze of sluitertijdkeuze, je ISO verhoging, noodzakelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen, minimaal is. Met de hand je ISO verhogen geeft vaak onnodig hoge ISO's.
Bij mijn D80 gebruikte ik auto-iso tot 400 of 800 en dat is niet zo'n groot stuk en voegt dus ook niet heel veel toe.
Bij mijn D7000 gebruik ik auto-iso normaal gesproken tot iso 2000 en dat maakt een heel groot verschil
Auto ISO heb ik nooit aan staan. Vroegah is er in gestampt dat je met lagere ISO strakkere platen kreeg.
ISO 25 voor de studio, ISO 125 voor in de zon ISO1600 als het iets donkerder werd en ISO 3200 als het heel erg donker werd en korrel geen probleem was. En die korrel has je dan ook wel. Zeker na geforceerd ontwikkelen tot ISO 6400 met de Ectapress van Kodac. Je koos bewust de ISO naar gelang de omstandigheden.
Ik vind at het afhangt van de kwaliteit van het product of je die ISO kunt gebruiken of niet.
Als het de scherpte verminderd dan vind ik het storend. Nu is het wel zo dat de camera's van nu veel meer ISO aankunnen zonder een container met ruis in je plaat te storten. Vroeg of laat zal het dan bij mij ook kunnen.
Ik kan nu gaan tot 1600 met de D200s maar, als ik er naar kijk is het mij al te veel ruis.
Dat kan ik enkel controleren als de ISO handmatig wordt ingesteld.
Een nadeel is dat je er dan wel aan moet denken natuurlijk.
Ook wel eens vergeten om em van 1600 af te halen. De hele serie kon dan wat mij betreft de stort op.
Ik moet er toch nog eens goed naar kijken. Zou soms handig kunnen zijn als ik em kan beperken tot ISO 800 of 1000.
Ik kan me dus wel voorstellen waarom je de auto ISO niet gebruikt. Aan de andere kant een beetje met de tijd mee gaan is ook niets mis mee.
ISO 25 voor de studio, ISO 125 voor in de zon ISO1600 als het iets donkerder werd en ISO 3200 als het heel erg donker werd en korrel geen probleem was. En die korrel has je dan ook wel. Zeker na geforceerd ontwikkelen tot ISO 6400 met de Ectapress van Kodac. Je koos bewust de ISO naar gelang de omstandigheden.
Ik vind at het afhangt van de kwaliteit van het product of je die ISO kunt gebruiken of niet.
Als het de scherpte verminderd dan vind ik het storend. Nu is het wel zo dat de camera's van nu veel meer ISO aankunnen zonder een container met ruis in je plaat te storten. Vroeg of laat zal het dan bij mij ook kunnen.
Ik kan nu gaan tot 1600 met de D200s maar, als ik er naar kijk is het mij al te veel ruis.
Dat kan ik enkel controleren als de ISO handmatig wordt ingesteld.
Een nadeel is dat je er dan wel aan moet denken natuurlijk.
Ook wel eens vergeten om em van 1600 af te halen. De hele serie kon dan wat mij betreft de stort op.
Ik moet er toch nog eens goed naar kijken. Zou soms handig kunnen zijn als ik em kan beperken tot ISO 800 of 1000.

Ik kan me dus wel voorstellen waarom je de auto ISO niet gebruikt. Aan de andere kant een beetje met de tijd mee gaan is ook niets mis mee.

Het enige wat "mis" ging was het hoge iso getal. Het is inderdaad de combi van sluitertijd, brandpunt en diafragma waardoor de iso snel de 3200 opzocht. Ik had m'n sluitertijd in een paar gevallen, naar mijn mening achteraf, iets te hoog staan, waardoor een aantal buiten platen met genoeg zonlicht ook nog een iso van 1000-1600 op pakten.
Volgens mij geen hele erge ramp, maar je schrikt wel effe als je wat platen terugkijkt. Maar eens zien hoe de prints eruit gaan zien.
Volgens mij geen hele erge ramp, maar je schrikt wel effe als je wat platen terugkijkt. Maar eens zien hoe de prints eruit gaan zien.
- dogo
- Forumlid
"Mis" gegaan? Ik denk dat dit voor jou nog alleszins mee valt. Wanneer het met auto Iso ECHT mis kan gaan is wanneer je, bijv. zoals ik 2 jaar terug, nachtopnames maakt in New York op statief van de New York City skyline en van de Brooklyn en Manhattan Bridge, en daarvoor eerst vanuit China Town 1 uur hebt gelopen over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn Bridge Park (de beste lokatie voor nachtfoto's van New York), veeele foto's schiet op verschillende diafragma's en sluitertijden, en daarna in het hotel aangekomen tot de ontdekking komt dat doordat de auto Iso aanstond de foto's geschoten zijn met Iso 1600-3200 en, geloof me, dat is niet mooi bij nachtopnames m.n. in het zwarte, bij een D90.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen