Welk objectief te gebruiken voor dit soort fotos
Welk objectief te gebruiken voor dit soort fotos
Beste forumleden,
Zelf ben ik beginner mbt fotografie, maar heb me wel verdiept in een en ander. Werk met een Nikon D90. Er zijn een paar fotos die ik mooi vind qua techniek en ik zou graag advies willen over te gebruiken objectief en instellingen (diafragma / sluitertijd / iso etc) voor dergelijke fotos.... Inmiddels heb ik uitgevonden hoe de fotos te plaatsen. Voorbeeld van de desbetreffende soort fotos staan hier: https://picasaweb.google.com/1083405607 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false; .
Twee vragen specifiek:
1. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een wazige achtergrond (welk objectief is het meest geschikt voor dergelijke fotos en welke instellingen zijn te adviseren)?
2. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een sterk overbelichte achtergrond (welk objectief en welke instellingen)? Het lijkt me dat hier niet gewerkt is met studio lampen maar gewoon met daglicht op de achtergrond, is dat mogelijk?
Kan iemand me helpen? Vr groeten Marije
Zelf ben ik beginner mbt fotografie, maar heb me wel verdiept in een en ander. Werk met een Nikon D90. Er zijn een paar fotos die ik mooi vind qua techniek en ik zou graag advies willen over te gebruiken objectief en instellingen (diafragma / sluitertijd / iso etc) voor dergelijke fotos.... Inmiddels heb ik uitgevonden hoe de fotos te plaatsen. Voorbeeld van de desbetreffende soort fotos staan hier: https://picasaweb.google.com/1083405607 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false; .
Twee vragen specifiek:
1. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een wazige achtergrond (welk objectief is het meest geschikt voor dergelijke fotos en welke instellingen zijn te adviseren)?
2. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een sterk overbelichte achtergrond (welk objectief en welke instellingen)? Het lijkt me dat hier niet gewerkt is met studio lampen maar gewoon met daglicht op de achtergrond, is dat mogelijk?
Kan iemand me helpen? Vr groeten Marije
Laatst gewijzigd door mfotma op wo mei 01 2013 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welk objectief te gebruiken voor dit soort fotos
Hoi Marije,
misschien dat je even in deze ( http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=82" onclick="window.open(this.href);return false; ) sectie moet neuzen voor een antwoord wat bij je past, hangt een beetje af van waar jij nu je foto's online hebt staan, of waar je ze eerste wilt opslaan voordat je ze hier kunt plaatsen.
misschien dat je even in deze ( http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=82" onclick="window.open(this.href);return false; ) sectie moet neuzen voor een antwoord wat bij je past, hangt een beetje af van waar jij nu je foto's online hebt staan, of waar je ze eerste wilt opslaan voordat je ze hier kunt plaatsen.
Beste heer Terpstra,
Bedankt voor uw snelle reactie. Heb zojuist de fotos online geplaatst... hopelijk heeft iemand een idee hoe dergelijke fotos te bewerkstelligen. Veel dank! Vriendelijke groeten,
Marije
Bedankt voor uw snelle reactie. Heb zojuist de fotos online geplaatst... hopelijk heeft iemand een idee hoe dergelijke fotos te bewerkstelligen. Veel dank! Vriendelijke groeten,
Marije
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Die wazige achtergrond bereik je met een groot (laag getal) diafragma. Een lensje die zich hier goed voor leent is de 50 of 35mm f1,8
De achtergrond overbelichten doe je door je model tegen een lichte achtergrond te zetten en je lichtmeting op je model te doen.
De achtergrond overbelichten doe je door je model tegen een lichte achtergrond te zetten en je lichtmeting op je model te doen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Lichtsterk normaal objectief. Voor het FX formaat bijv. een 50mm/1.4mfotma schreef: 1. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een wazige achtergrond (welk objectief is het meest geschikt voor dergelijke fotos en welke instellingen zijn te adviseren)?
Bij DX (de Nikon D90) zou je dan misschien kunnen kiezen voor een 35mm/1.8, maar die heeft al meer scherptediepte ten opzichte van het FX opnameformaat.
Volle opening gebruiken ( diafragma f 1.8 ).
Bij alle foto's is de achtergrond al lichter dan de omgeving waar het model zich begeeft. Belichten op het model, en de achtergrond wordt als vanzelf dan nog lichter. Verder een kwestie van het beeld nabewerken.mfotma schreef: 2. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een sterk overbelichte achtergrond (welk objectief en welke instellingen)? Het lijkt me dat hier niet gewerkt is met studio lampen maar gewoon met daglicht op de achtergrond, is dat mogelijk?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mei 01 2013 12:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
met een groot diafragma, kleine F-waarde, is zo'n effect snel bereikt. Met name prime lenzen hebben deze eigenschappen ( vaak erg treffend bij portretten )mfotma schreef: 1. hoe krijg ik fotos met een persoon op de voorgrond die scherp is en een wazige achtergrond (welk objectief is het meest geschikt voor dergelijke fotos en welke instellingen zijn te adviseren)?
kan met elk objectief bereikt worden, heeft met veel tegenlicht te makenmfotma schreef:
Draadje hier neergezet 
Kroontje

Kroontje
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je gaat zoeken kom je wel wat tegen.
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... egenlicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... egenlicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Beste allemaal,
Alvast bedankt voor alle reacties, kan ik weer verder mee! Nogmaals hartelijk dank. Vriendelijke groeten, Marije
Alvast bedankt voor alle reacties, kan ik weer verder mee! Nogmaals hartelijk dank. Vriendelijke groeten, Marije