flitsers

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » di aug 08 2006 9:05 am

Hans Braakhuis schreef:Nikon heeft het wereld record flits belichtings meting. Alle testers zijn het er over eens dat de lichtmeting van de flitser, samen met de camera uitstekend is. Dat doet niemand ze na.


Uit eigen ervaring kan ik melden dan de SB800 met D200 verbazende resultaten geeft. Ik was SB28 met F70 gewend en dat gaf met rechtstreeks flitsen een behoorlijke witte vlek op het plaatje en scherpe schaduwen. De plaatjes met de SB800 zijn echt fenomenaal uitgebalanceerd en natuurlijk gekleurd. Zelfs in het pikkedonker maakt de combinatie een haarscherpe, goed belichte foto. Het kaderen in het pikkedonker is de bottle-neck. :D

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » di aug 08 2006 1:32 pm

Het verschil met een SB 600 en SB 800 is:

1. SB 800 heeft statiefvoetje waardoor je hem rechtop kunt zetten. Je kunt hem daarnaast op een statief plaatsen met dit voetje.
2. SB 800 heeft flitskapje
3. Richtgetal is hoger
4. SB 800 heeft extra batterij houder waardoor je een 5e batterij kunt plaatsen. Dit is handig bij studiofotografie.
5. SB 800 kan als commanderunit dienen voor draadloos fotograferen. De SB 600 niet.

Prijs SB 600 199
Prijs SB 800 349

Vanwege deze reden heb ik 2x een SB 800 aangeschaft.

In jouw geval zou ik beginnen met een SB 600. Als je ooit draaidoos TTLi gaat fotograferen dan kun je beter gelijk een SB 800 aanschaffen.
Het systeem werkt trouwens ook icm de flitser op de SB 70 + SB 600.

Een SB 600 met extra voetje en difussor kost ongeeer 250 euro. Ik zou dit wel erbij kopen. Het fotografeert wel prettig als je bijvoorbeeld binnenshuis de fliters op tafel zet en hem richt naar het witte plafond. Je kunt nu achter iedereen aanjagen (kinderen, vrouw) in de kamer en foto's met flits maken zonder dat je gelijk dat zware ding op je camera hebt.

Uiteraard moet je bij dit soort fotografie wel heel goed op de richting van je licht letten.

Succes
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » di aug 08 2006 5:44 pm

Dirk Wisman schreef:1. SB 800 heeft statiefvoetje waardoor je hem rechtop kunt zetten. Je kunt hem daarnaast op een statief plaatsen met dit voetje.


Dat voetje zit, eigenlijk zat, ook bij mijn SB600.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo aug 09 2006 8:51 am

hjanssen schreef:
Dirk Wisman schreef:1. SB 800 heeft statiefvoetje waardoor je hem rechtop kunt zetten. Je kunt hem daarnaast op een statief plaatsen met dit voetje.


Dat voetje zit, eigenlijk zat, ook bij mijn SB600.


dat voetje is de AS-19
(voor diegenen die het zoeken en niet bij naam weten)
vanson




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten