Een vraag over Sigma lenzen ?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Een vraag over Sigma lenzen ?

Berichtdoor ton » di aug 08 2006 8:40 pm

Ik heb een vraag ik kan een sigma 170 -500 zoomlens1:5-6.3 of een sigma Apo 500 mm . F7.2 telelens kopen ik ben in bezit van een nikon D100 is dit slim om te doen oftewel heb ik hier iets aan , of kan ik beter de nieuwe 18 -200 vr kopen , Ton Volendam
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » di aug 08 2006 9:53 pm

Ik heb de laatste maanden verschillende Sigma,s gehad en de enigste die nog over is is de 17-35mm de rest vond ik allemaal bagger.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat de (gebruikte) lensen in de prijsklasse lagen tussen de 75 en 250 euro.
Er zullen ongetwijfeld goeie sigma,s zijn maar dan voor een prijs waar je ook (bijna) een nikor voor hebt.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een vraag over Sigma lenzen ?

Berichtdoor Joost Wouters » di aug 08 2006 9:54 pm

ton schreef:Ik heb een vraag ik kan een sigma 170 -500 zoomlens1:5-6.3 of een sigma Apo 500 mm . F7.2 telelens kopen ik ben in bezit van een nikon D100 is dit slim om te doen oftewel heb ik hier iets aan , of kan ik beter de nieuwe 18 -200 vr kopen , Ton Volendam


Ik pesoonlijk ben eerder voor Nikkor op Nikon dan Sigma op Nikon. :oops: Het zullen best goede lenzen zijn, maar dan zou ik zeker voor een 2.8 lens gaan. De VR van Nikon werkt zeker goed, als je hem nodig hebt. Hij kan ook storend zijn.

Waarvoor ga je de lenzen gebruiken als ik vragen mag :?:

Ciao!
Joost
Joost Wouters



Onderwerp:

re aan Joost en Olle .

Berichtdoor ton » di aug 08 2006 10:19 pm

Beste Joost wat bedoel je met storend ? en Olle bedankt voor je reactie .
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor ton » di aug 08 2006 10:22 pm

Hoi Joost ik ga ze gebruiken voor natuur en sport opnamen
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » di aug 08 2006 11:07 pm

Jeetje. Dit is wel een heel erg appels en peren verhaal. De keuze tussen een 500mm prime of een 18-200 zoom en een 170-500 zoom is al een hele principiële. Wat wil je ermee gaan doen? Wat voor foto's wil je gaan maken? En bepaal dan welk bereik of welke prime je nodig hebt. Met een 500mm vast ben je heel beperkt tot alleen maar extreme teleplaatjes, terwijl de 18-200 een zeer allround objectief is.

Als je wat meer vertelt over wat je wilt (gaan) fotograferen is al snel een goed advies op te stellen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » di aug 08 2006 11:15 pm

Ton,
Voor sport zijn de door jou genoemde objectieven m.i. te traag (lichtonsterk). Juist met snelle actie heb je een lichtsterk objectief nodig zoals de 80-200 of 70-200VR, beiden f/2.8. En beiden regelmatig besproken op dit forum. Ik denk dat je aan een 500mm prime (=750mm op de D100) f/7.2 helemaal niets hebt voor sport.

Voor natuur is de keuze uit een telelens voor het fotograferen van dieren en diertjes op afstand, dan is wellicht de 18-200 wel iets. Voor landschappen kom je met 18mm een heel eind. Nikon heeft ook een 12-24 f/2.8 zoomlens, ook interessant. Belangrijk is dus om goed te bedenken wat je wilt gaan fotograferen en daar je objectieven op af te stemmen.

Zo langzamerhand hoort dit topic trouwens meer bij objectieven etc... thuis dan in digitale fotografie.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » wo aug 09 2006 12:38 am

Ton,

Als het diafragmagetal van de lens groter is dan f4 dan heeft de D100 veel moeite met scherpstellen. Vaak weigert die dan zelfs, omdat er te weinig licht/contrast is. Lees de handleiding er maar op na. Als er voldoende licht is dan is het geen probleem. Aan de 500 mm zul je niet veel hebben ben ik bang, of je moet altijd handmatig scherpstellen op het matglas.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » wo aug 09 2006 10:38 am

De 70-200mm f/2.8 VR is echt een fantastische lens. Al kom je voor voetbaL wel tekort. Wat met echt beestjes fotograferen en voetbal fotografie bijvoorbeel mooi is, is een 300mm.

Wat wil je van de natuur? Groothoek, of de dieren die des ochtend altijd rond lopen? Wat voor sport fotografie ga jedoen?

2.8 lenzen zijn gewoon fantastisch, vooral van Nikon. Ik ben ook voor Nikon op Nikon en niet Sigma (of wat dan ook) op Nikon. Als een lens evt. fouten bevat o.i.d. dan worden die ook gecorrigeerd door elkaar e.d.
Ik persoonlijk zou niet voor een alternatief merk kiezen...


Caio,

Joost
Joost Wouters



Onderwerp:

Re: Een vraag over Sigma lenzen ?

Berichtdoor harry bul » wo aug 09 2006 6:38 pm

ton schreef:Ik heb een vraag ik kan een sigma 170 -500 zoomlens1:5-6.3 of een sigma Apo 500 mm . F7.2 telelens kopen ik ben in bezit van een nikon D100 is dit slim om te doen oftewel heb ik hier iets aan , of kan ik beter de nieuwe 18 -200 vr kopen , Ton Volendam


als je hem wil gebruiken voor sport zou ik gaan voor de 80/400mm VR ook uitstekend voor andere dingen te gebruiken uiteraard ik zelf gebruik hem meestal voor straatfotografie..
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor ton » wo aug 09 2006 6:42 pm

De hooft zaak is voor mij natuur in al zijn facetten het is jullie wel duidelijk dat ik nog een hoop moet leren , ik volg het advies en ga voor nikon lensen en wel de 80-200 of de 70-200 of de 18-200 vr uit die drie ga ik een keus maken , ik las dat dit onderwerp hier niet thuis hoort sorry daar had ik geen erg in , bedankt voor het advies groeten Ton
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor roel » wo aug 09 2006 9:17 pm

ton schreef:... ik las dat dit onderwerp hier niet thuis hoort sorry daar had ik geen erg in...


Het onderwerp was al verplaatst naar het meest passende forumonderdeel, dus "het is thuis". :wink:
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten