Reinigings-spul van Nikon zelf

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Valiant
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Reinigings-spul van Nikon zelf

Bericht door Valiant » di mei 14 2013 10:33 pm

Niet eerder heb ik gewerkt met dergelijke 'pennen'. Is dat wat?

http://store.nikon.nl/nikon-merchandise ... ms_0513_NL

Afbeelding
The best camera is the one you have with you...

Kroontje

Re: Reinigings-spul van Nikon zelf

Bericht door Kroontje » di mei 14 2013 10:40 pm

Ik gebruik de originele lens pen. en ik ben er blij me.
Haalt evt vinger afdrukken en dergelijke weg.
Maar er zijn hier ook mensen die er niks mee hebben. wel eens gelezen hier.

Kroontje

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » di mei 14 2013 11:00 pm

Ik heb ook de originele LensPen en vind ze erg handig, vlekjes zijn zo van het glas af :)
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di mei 14 2013 11:29 pm

Ik heb eigenlijk de indruk dat dit setje ook "origineel LensPen" is, maar dan voorzien van een extra Nikon merkje.
Het zit bij de Nikon Store in de categorie "Nikon Merchandise", dus gericht op naamsbekendheid: http://store.nikon.nl/nikon-merchandise ... egory%7D--" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » di mei 14 2013 11:35 pm

Ik heb nog nooit vingerafdrukken op mijn objectieven en filters gemaakt... Als het product daarvoor is gemaakt is het aan mij niet besteed.
Of heb ik al die tientallen jaren iets verkeerds gedaan?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mei 14 2013 11:37 pm

Mijn idee...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 15 2013 8:25 am

Kreeg toevallig !!!! gisteren een mail van de Nikon store met deze geweldige aanbieding :oops:

Snap niet dat dit ter verkoop aangeboden mag worden. Nikon had toch altijd de slogan: we gaan voor kwaliteit.

In het verleden heeft Nikon een iets andere variatie van de lenspen wel eens gratis als gadget aangeboden. Heb er een paar mee genomen en destijds meerdere clubleden daar een plezier mee gedaan. Sindsdien lopen die met een bocht om me heen. :frown:

Op zich er er niks mis met een lenspen. Maar als je hem een keer gebruikt hebt, dan zit er dus wat vingervet van het objectief op de pen. Met een setje van drie stuks zou je met stickers kunnen werken: Stof, Heftig stof en Vet. De pen die je dan alleen met stof gebruikt, is vaker te gebruiken, mits je de pen schoonmaakt met een industriële stofzuiger. Heftig stof is misschien ook te reinigen. Die met vet hoor je na een keer gebruik weg te gooien, schoonmaken lukt niet.

De gratis versie destijds ook gebruikt, maar kreeg er veel niet mee schoon. Vandaar dat ik ze ook weggegeven heb. M'n Microdear schoonmaakdoekje had destijds een heftige prijs, maar daar werk ik nu al behoorlijk wat jaren mee. Uiteindelijk was het dus heel goedkoop.

Elders verkoopt Nikon ook nog dit:

Afbeelding

En deze aanmerkelijk betere set kost dan iets van 1980 Jyen, in veel winkels zo 30% goedkoper.

Wat duurder, weer beter:

Afbeelding

Zo'n set zou je ook zelf kunnen samenstellen.
draagbox van de Blokker, Hema, of Action
blaaspeer van een onbekend merk (let op stofdicht bewaren in een lege jampot oid)
flesje Isopropanol 2 euro
kwastje met afgerond natuurlijk haar (schoon bewaren, nooit met je vingers aanzitten)
doosje wipers.
Afgerond naar boven 7 euro.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo mei 15 2013 8:47 am

jantom schreef:Ik heb nog nooit vingerafdrukken op mijn objectieven en filters gemaakt... Als het product daarvoor is gemaakt is het aan mij niet besteed.
Er staat toch bij. E.V.T vingerafdrukken en dergelijke! Dus ook andere vuiligheid ;) Maar zie dat jij steriel werkt :-)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 15 2013 9:01 am

Valiant schreef:Niet eerder heb ik gewerkt met dergelijke 'pennen'. Is dat wat?
Wow, dat is zeker WAT. :shock: vooral qua prijs.

Woeha, 10 euro per lenspen :!:
Voor een fractie van dat bedrag op eBay te krijgen.

Maar ja, dan wel zonder exclusief gouden randje en/of very special Nikon opbergetui... :lol:

Het is trouwens geen reinigingsspul van Nikon zelf, hooguit omgestickerd met Nikon logootje...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 9:16 am

jantom schreef:Ik heb nog nooit vingerafdrukken op mijn objectieven en filters gemaakt... Als het product daarvoor is gemaakt is het aan mij niet besteed.
Misschien geen jonge kinderen op de wereld gezet die je camera ook eens ter hand nemen. :o :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 9:22 am

Hans Braakhuis schreef: Die met vet hoor je na een keer gebruik weg te gooien, schoonmaken lukt niet.
Die pennen werken op basis van koolstof. In de dop zit een kussentje met meer van dat spul. Lees de gebruiksaanwijzing hoe te gebruiken.
En net zoals je bijv. een koolstof waterfilter niet na één keer hoeft weg te gooien, hoeft dat met een LensPen ook niet.
Die lenspennen zijn juist beter geschikt om vingerafdrukken mee weg te halen dan stof of "hard vuil". Dat zou ik namelijk eerder met een blaaskwastje doen. (Ook dat staat in de gebruiksaanwijzing).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mei 15 2013 12:11 pm

Op de laatste Photokina een setje van LensPen gekocht. De verkoper claimde toen dat zij ook van zulke setjes aan Nikon leverden.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo mei 15 2013 12:45 pm

Léon Obers schreef:
Misschien geen jonge kinderen op de wereld gezet die je camera ook eens ter hand nemen. :o :lol:
Mijn zoon fotografeert maar alleen met een GSM... Ik heb hem op allerlei manieren proberen om te praten maar hij gaat voor gemakkelijk. Zo ben ik niet (helaas).

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo mei 15 2013 12:47 pm

Kroontje schreef:
Er staat toch bij. E.V.T vingerafdrukken en dergelijke! Dus ook andere vuiligheid ;) Maar zie dat jij steriel werkt :-)
Ik ga inderdaad altijd goed met instrumenten om. Dat heb ik niet van mezelf ~ daar hebben meer familieleden last van... :D

Valiant
Forumlid
Forumlid

Bericht door Valiant » wo mei 15 2013 9:12 pm

Léon Obers schreef:
Hans Braakhuis schreef: Die met vet hoor je na een keer gebruik weg te gooien, schoonmaken lukt niet.
Die pennen werken op basis van koolstof. In de dop zit een kussentje met meer van dat spul. Lees de gebruiksaanwijzing hoe te gebruiken.
En net zoals je bijv. een koolstof waterfilter niet na één keer hoeft weg te gooien, hoeft dat met een LensPen ook niet.
Die lenspennen zijn juist beter geschikt om vingerafdrukken mee weg te halen dan stof of "hard vuil". Dat zou ik namelijk eerder met een blaaskwastje doen. (Ook dat staat in de gebruiksaanwijzing).
Thanks, kan ik wat mee. Hans ook bedankt en de rest :) Ik zal er op eBay eens wat mee bestellen en ervaren wat het verschil is met doekjes en balgjes.
The best camera is the one you have with you...

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”