Wat is jullie advies? (polafilter)

Discussies over filters

Onderwerp:

Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor nadiau » vr mei 17 2013 10:31 am

Hoi allemaal,

Na veel lezen inmiddels bedacht dat ik een polafilter wil kopen van B+W

Nu zit ik met het volgende, mijn standaardlens heeft filtermaat 52mm.. Deze gebruik ik bijna altijd, omdat ik veel rondtrek (backpacken) en daardoor beperkt ben ik wat ik kan meenemen aan materiaal.. Heel af en toe ga ik met de koffer op reis en besluit dan ook mijn zoomlensen mee te nemen, deze zijn 58mm.
Daarnaast heb ik nog een groothoek, maar heb al vernomen dat het niet verstandig is om daar ene filter op te gebruiken.

Is het nu verstandig dat ik een 52mm of een 58mm koop?
Een steppingring heb ik wel van 52 naar 58..

Maar verlies ik er kwaliteit mee door een 58mm op een 52mm lens te gebruiken met een steppingring?
want dit zou ik zonde vinden, aangezien ik deze waarschijnlijk nauwelijks zal gebruiken op mijn grote lens.. maar onder het motto van (ik wil geen spijt krijgen, want heb 'm nu toch per ongeluk nodig.... twijfel ik)

wat adviseren jullie?

Groetjes, Nadia
Laatst gewijzigd door nadiau op vr mei 17 2013 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor justme » vr mei 17 2013 11:11 am

ik zou gokken dat je een zo groot mogelijk ( dit hangt van je (toekomstig) lenscollectie af ) filtermaat koopt, en daarbij dan zo'n 'steppingring' erbij kopen voor de desbetreffende filtermaten.

in je huidige situatie zou ik dus een 58mm filter kopen, met 'steppingring' van 58 naar 52.

Maar mocht je een groothoek hebben die een grotere maat heeft, zou ik daar op afstemmen, met de wetenschap dat je vanuit die filtermaat terug moet naar je 58mm en 52mm filtermaten.

Het effect van filters op groothoek heb ik geen ervaring mee, maar voor wat ik gezien heb op internet is niet alles onmogelijk.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: verlies ik er kwaliteit mee

Berichtdoor gijs sandberg » vr mei 17 2013 11:34 am

Nadia,
Kort: Neen.
Mits... het filter dat je koopt wel goed is (Nikon dus :D , B+W is ook heel behoorlijk)

Over jouw opmerking van (pola-)fitlers bij groothoek:: dat is een ander (lang) verhaal.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor nadiau » vr mei 17 2013 12:21 pm

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Ik weet zo uit mijn hoofd niet precies hoe groot de lens van de groothoek is (staat er niet op), deze wordt in elk geval wel met de 58mm steppingring vastgezet.

Maar als ik het goed begrijp, verlies ik dus geen kwaliteit en doe ik er goed aan de 58 te kopen..

wat betreft een merk begreep ik dat B+W wel redelijk goed uit de bus kwam.. Mocht iemand daar anders over denken, hoor ik het graag :P
Ik heb heel veel gelezen, maar ben geen professioneel fotograaf en ik gebruik alles met name voor mijn reizen, nu doe ik dat redelijk vaak, dus ik wil ook gewoon goede foto's, maar ze zullen niet in een catalogus of op een billboard terug gevonden worden.. Dus het materiaal hoeft niet ook teruggevonden te worden bij de top fotografen haha
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor dogo » vr mei 17 2013 1:04 pm

Polarisatiefilters zijn er in (veel) verschillende prijscategorieën en kwaliteiten. Niet zo makkelijk om te bepalen welke kwaliteit en prijscategorie je wil. Testen op internet lezen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor oud0001 » vr mei 17 2013 2:05 pm

Neem hier eens een kijkje. :wink:

http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf
oud0001



Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 17 2013 2:39 pm

Het is heel erg lastig om nog pola filters te krijgen met messing vatting. Zelfs B&W levert ze niet meer.
Één van de weinigen die ze nog levert is Rodenstock.
http://www.rodenstock-photo.com/en/main ... l-filters/
Heb er vorig jaar nog eentje gekocht bij Foka. (was zelfs nog goedkoper :) dan van B&W)

http://www.rodenstock-photo.com/mediaba ... _10462.pdf
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mei 18 2013 8:43 am

De meest belangrijke tip: koop een filter in de maat 77mm, kun je de volgende 50 jaar vooruit. En dan meerdere verloopringen zodat een filter op je actuele objectief past.
Goedkoper: 72 mm
Nog goedkoper, 67 mm
Des te goedkoper, hoe duurder het in de toekomst wordt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is jullie advies? (polafilter)

Berichtdoor emdeklerk » za mei 18 2013 9:29 am

En vergeet dan ook niet een zonnekap voor op dat 77mm polafilter, en er op letten dat je er dan eentje neemt die overeenstemt met je kortste gebruikte brandpuntsafstand...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten