Flandria schreef:Wat maakt de foto's van Henri Cartier-Breson zo boeiend ?
Dat zou je jezelf kunnen afvragen.
Foto's hoeven idd niet recht of scherp te zijn omdat het onderwerp dermate sterk is dat het van ondergeschikt belang is.
Maar als je al moet gaan zoeken naar een onderwerp in combinatie met scheef en onscherp, dat heet een mislukte foto.
De laatste zin is niet geheel correct. Jij bepaalt niet of een foto mislukt is of niet. Dat bepaalt de fotograaf zelf wel!
In dit geval het amateurtje dat ik ben. Ik fotografeer niet voor de poen zoals jij maar, voor het plezier.
Geen opdrachtgever/reclamebureau die mij vertelt hoe ik mijn plaatjes maak. Dat bepaal ik zelf wel.
Dat jij het onderwerp niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Voor mij zijn ze geslaagd. Kijk eens wat een reactie ze alleen al bij jou oproepen, hihi.
Voorbeeldje:
Damn, je foto 1 staat scheef, rechter voetje afgeknipt en nog tijd genoeg gehad om te kaderen? Slordig hoor en dat voor een pro.
Je hebt op de dame gewacht dus dat had je makkelijk beter kunnen doen.
De dame ook nog in het midden en niet scherp. Dat noemen we dan, volgens je eigen definitie, een mislukte foto, toch?. Ook nog geen regel van derden? Maak de foto echt scheef of echt recht. Nu lijkt het een ongelukje.
Dat kan ik ook maar, wat is de meerwaarde? Die is er niet.
Het zijn de tonen die de muziek maken. Als de muziek niet klinkt luistert er niemand naar.
Misschien iets om over na te denken?