Portretfotografie vraag

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Portretfotografie vraag

Berichtdoor erikcreugers » di mei 28 2013 10:28 pm

Ik zit ook met een soortgelijk dillema.
Ik heb de AF-S 18-105 in mijn rugzak zitten, en toch ben ik al de hele week aan het brainstormen om van mijn vakantiegeld een 50 mm en een flitsset aan te schafffen zodat ik hetgeen waar ik vijf jaar geleden gestopt ben, weer kan oppakken en dat is portretfotografie. De emmers latex om een ruimte in de kelder (ik heb het geluk dat ik in mijn appartementencomplex twee grote, gescheiden kelders heb) te witten, en bij de Praxis heb ik ook al een aantal steigerpijpen gekocht waarmee je meubels kunt maken. Alleen worden deze buizen aan het pfafond bevestigd om daar enkele bouwlampen (voorzien van witte lee-filters) aan op te hangen om de boel enigzins uit te lichten. Maar ook om daar op rol achtergrondpapier aan op te hangen. Ik weet halogeen licht is vrij hard licht, maar daar zijn dan ook de witte filters van lee voor om dat te absorberen.

De flitsset wil ik juist erbij hebben vanwege de softboxen, en om mee te nemen op lokatie. De genoemde pijpen liggen al klaar in de toekomstige studioruimte, de bouwlampen liggen nog op het schap bij de Gamma of Praxis ;)

Als flitser gebruik ik nu een Metz Mecablitz 44 AF-1. Alleen is daar nergens, maar dan ook werkelijk nergens een passende bounce voor te krijgen. Overal uitverkocht :( Ik heb daarom maar mijn toevlucht genomen naar de Hama Sofbox Air, een soort van opblaas softbox voor op je flitser. Het ziet een beetje raar uit, zo'n opblaas zwembandje op je flitser, maar de resultaten zijn redelijk.

Ik was een Canon man, en ben nu ik de draad weer heb opgepakt dus overgeschakeld op Nikon. Tja, ik moet toch alles opnieuw aanschaffen, nadat ik vijf jaar geleden alles had verkocht omdat ik toen tot over mijn oren verliefd werd, en mijn kostbare spullen (net een half jaar ervoor overgestapt van een EOS 400D naar een EOS40D), meer op de plank lagen, dan dat ik ze gebruikte. Toen kreeg ik er nog een heel leuk bedrag voor. Maar als ik toen had geweten wat ik nu weet....

Mijn vraag luid dan ook is bovenstaande investering van een 50 mm lens een juiste investering? Of gewoon de 18-105 gebruiken en het geld wat ik hiermee bespaar besteden aan een betere flitser of flitsset. Budget is ongeveer 450 tot 500 euro.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretfotografie, hulp gezocht!

Berichtdoor dogo » di mei 28 2013 10:33 pm

Dit is misschien een leuke lens voor jouw doel:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=48237
Misschien kunnen jullie samen tot een mooi prijsje komen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretfotografie vraag

Berichtdoor Kroontje » wo mei 29 2013 5:39 pm

Even gesplitst voor een nieuw draadje ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Portretfotografie vraag

Berichtdoor Bruud » wo mei 29 2013 10:34 pm

M.i is een 50mm een 'must have'. Op mijn crop camera was het mijn favoriete portret lens, op FX is ie daar minder geschikt voor, maar is wel met afstand miin meest gebruikte objectief. (net als op mijn D40x/D200 destijds)
Of dit objectief voor in jou studio ook geschikt is, hangt wel af of je de juiste afstand tot je model/onderwerp kan creeren. En dan rest de vraag, wat doet je 18-105 niet goed (genoeg) voor jou?
Als het antwoord op de vraag 'teveel scherptediepte' dan is de 50mm een goede investering. Als je een instap-reflex hebt, houd er dan wel rekening mee dat je met een AF-D objectief geen autofocus hebt. AFwerkt dan alleen met een AF-S lens.
Groet
Ruud
Gebruikersavatar
Bruud

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten