Studio inrichten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Studio inrichten

Berichtdoor erikcreugers » zo jun 02 2013 9:23 pm

Ik overweeg om in de kelder een ruimte in te richten als studio ruimte, althans een ruimte waar ik in wil gaan werken. Probleem is dat ik maar een ruimte heb van ongeveer 10 vierkante meter. (2.61 lang en 3,90 breed en [helaas] maar 2,10 hoog. Vooral over de hoogte maak ik me best wel zorgen, want dat zou ertoe kunnen leiden dat ik maar zeer beperkt kan gaan werken. Een andere optie is om een deel van de woonkamer telkens leeg te ruimen en daar alles op te bouwen. Maar ik woon op een flat van drie hoog, en om nou iedere keer alles (achtergrond schermen, flitsset etc) van onderen naar boven te slepen is wellicht ook weer wat veel van het goede. Ik heb maar 2 slaapkamers, waarvan uiteraard de grootste "onze" slaapkamer is, en de ietwat kleinere (3,60 breed en 4 meter lang) is de werkkamer waar de pc staat en onze kleerkast staat.

Hebben jullie tips of aanwijzingen voor mijn kelderruimte of wordt het telkens de woonkamer verbouwen?
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor ElRonno » zo jun 02 2013 9:28 pm

Ligt eraan wat je wilt gaan doen natuurlijk. Sieraden fotograferen kan nog wel in die kelder. Groepsportretten iets minder.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor erikcreugers » zo jun 02 2013 9:49 pm

ElRonno schreef:Ligt eraan wat je wilt gaan doen natuurlijk. Sieraden fotograferen kan nog wel in die kelder. Groepsportretten iets minder.

Groepsportetten zijn niet mijn ding. Eerder een enkel model, kinderen en inderdaad sierraden etc.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor jettiny » zo jun 02 2013 10:38 pm

Voor de doeleinden die je nu schetst zou het net voldoende kunnen zijn.
Maar als ik even kijk wat ik doorgaans aan ruimte gebruik/nodig heb, dan is de kelder wel erg krap.
Zeker als je een gitzwarte achtergrond wilt hebben, dan moeten je modellen toch een paar meter van de achtergrond af staan.
Het kan net denk ik, maar als je een gezin van 4 personen als opdracht krijgt, dan lig je er uit.
Een studio afhuren voor een dagdeel zou dan een optie kunnen zijn.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor erikcreugers » zo jun 02 2013 10:47 pm

jettiny schreef:Voor de doeleinden die je nu schetst zou het net voldoende kunnen zijn.
Maar als ik even kijk wat ik doorgaans aan ruimte gebruik/nodig heb, dan is de kelder wel erg krap.
Zeker als je een gitzwarte achtergrond wilt hebben, dan moeten je modellen toch een paar meter van de achtergrond af staan.
Het kan net denk ik, maar als je een gezin van 4 personen als opdracht krijgt, dan lig je er uit.
Een studio afhuren voor een dagdeel zou dan een optie kunnen zijn.

Vrgr
Tiny

Laat ik het zo zeggen. Het kelderproject is eerder bedoeld om (weer) een beginnetje te maken met portretfotografie. Je lekker uitleven en ervaring opdoen. Aan het gezin met vier personen heb ik ook gedacht, en dan is drie verdiepingen hoger de woonkamer ook zo omgetoverd tot een alternatief. Studioruimte huren is ook een optie, maar zoals gezegd wil ik eerst wat "aanmodderen" in mijn eigen omgeving. Ik lig er nu ruim vier jaar uit, en heb enkele maanden geleden het fotovirus opnieuw opgelopen ;)
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor jettiny » zo jun 02 2013 10:57 pm

Voor een herstart is het natuurlijk prima te doen.
Je loopt vanzelf tegen de ongemakken aan gaandeweg, en dan kun je weer uitkijken naar andere mogelijkheden.

Succes !!

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studio inrichten

Berichtdoor ATOR » ma jun 03 2013 12:09 am

Het is wat klein en je zult tegen beperkingen aanlopen maar er is niets wat je tegen zal houden om daar prachtige foto's te maken.

Je zult wat harder moeten werken om je licht en schaduw te beheersen omdat de (reflecterende) muren en het plafond zo dichtbij staan, maar daar ga je later alleen maar profijt van hebben. Dus liever geen pluutjes en je zult wat zwarts nodig hebben om licht te absorberen waar je het niet wilt hebben.
Een tip is om een muur te gebruiken als bounce oppervlak zodat je de zachte look van een grote softbox kunt krijgen.


Ik wens je veel plezier!
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten