Inhoudelijk commentaar wordt in veruit de meeste gevallen op gereageerd met de dooddoener "zo had ik het bedoeld". Voor mij een reden om in gevallen waarin dat volgens mij het grootste probleem is, maar gewoon niets te zeggen. Tenzij het duidelijk iemand betreft die al wat meer boven de materie staat. Dan kun je nog wel eens een zinvolle gedachtenwisseling krijgen, en probeer ik het nog wel eens voorzichtig. Maar verder... technisch commentaar wordt gewoon een stuk beter ontvangen.
Gek genoeg trouwens want bij zowel de inhoud als de techniek gelden er regels, die je moet kennen en beheersen voordat je ze kunt breken. Dus echt veel verschil zie ik daar zelf niet in.
Maar goed, een groot deel van de rest van de wereld blijkbaar wel. Daar tegenin gaan trek ik toch niet. Gewoon laten gaan dus.
Oh, en mensen die al bij voorbaat aangeven dat ze techniek niet belangrijk vinden, daarvan neem ik niet eens de moeite om de foto's te bekijken. Lekker makkelijk, zo'n houding. Maar mij boeit het niet zo'n kunstenaar met een veel te grote K.
Op truukjes als HDR en ND reageer ik eigenlijk ook bij voorbaat al niet. De foto's waar dat op toegepast wordt zijn in de regel nauwelijks de moeite waard om te bekijken. Het toevoegen van het effect maakt het voor mij niet boeiender. Misschien als iedereen het eenmaal kan dat er dan ook iets interessants mee gaat gebeuren. Maar voorlopig komen we nog weinig verder dan de truuk zelf.
Oh, en niet te vergeten, als ik iets ECHT mooi, knap, boeiend, spannend, interessant vind reageer ik uiteraard wel. Ere wie ere toekomt.
En zo heeft iedereen denk ik zijn eigen redenen om bij een bepaalde foto niet te reageren. Bottom line moet je in zo'n geval jezelf eens afvragen waarom dat zou kunnen zijn. Dat levert misschien wel meer op dan het hier te vragen...