Familie Shoot

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » zo mei 19 2013 1:04 pm

Léon Obers schreef:Leuke spontane opname, alleen is de bewerking niet echt mijn smaak.
(De dame lijkt zo wel heel vieze werkhanden te hebben).


Bedankt, Ja ik blijf het echt lastig vinden het nabewerken :-( Moet me er toch eens verder in verdiepen, want ik krijg het teveel te horen dat de nabewerking niet perfect is.

wiebeterpstra schreef:Leuk standpunt, en prima uitsnede.

Wat heb je geleerd? En wat vond je moeilijk?

Goed, ook voor jezelf, om te horen dat ze tevreden zijn met de foto's! Levert meestal wel weer een vervolg shoot op, wellicht van een andere relatie.


Jij ook bedankt :-)

Moeilijk... Veel dingen maar o.a met kinderen gaan fotograferen, echt onwijs leuk dat zeker want je krijg gelijk een lekker ontspannen gevoel.
Maar toch lastig om ze allemaal te gelijk iets te laten doen.
te weinig regie in eigen handen, dat is zeker iets wat ik moet verbeteren.

En de vervolgs hoot is al in de pocket :D
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor oud0001 » zo mei 19 2013 1:07 pm

Nabewerking? Minder is meestal meer. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor staal571 » ma mei 27 2013 9:00 pm

stefantvs schreef:Zowww das ook weer gedaan ! Was een gezellige leerzame maar toch wat moeilijke dag voor me, maar ze zijn tevreden over de foto`s :-)

Ze willen de foto`s liever niet online, althans de familie foto`s . Een andere foto mocht wel online hopelijk vinden jullie het wat.

Afbeelding


Ik moet je toch een compliment geven deze is in ieder geval goed gelukt, wat Leo ook al aanhaalde de bewerking is ook niet mijn smaak maar dat is persoonlijk

Gr peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » wo mei 29 2013 5:26 pm

staal571 schreef:
stefantvs schreef:Zowww das ook weer gedaan ! Was een gezellige leerzame maar toch wat moeilijke dag voor me, maar ze zijn tevreden over de foto`s :-)

Ze willen de foto`s liever niet online, althans de familie foto`s . Een andere foto mocht wel online hopelijk vinden jullie het wat.

Afbeelding


Ik moet je toch een compliment geven deze is in ieder geval goed gelukt, wat Leo ook al aanhaalde de bewerking is ook niet mijn smaak maar dat is persoonlijk

Gr peter



Vind het toch tof van je na je eerste reactie , dat ik nu een compliment krijg :)

Thanks !!

Maar als jullie me tips kunnen geven qua bewerking dan hoor ik het graag.
Misschien mag ik 1 van deze dagen ook de andere foto`s online zetten.

Gr stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » di jun 04 2013 11:05 pm

Hierbij nog 2 foto`s van de dag :)

Afbeelding

Afbeelding
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor Léon Obers » wo jun 05 2013 10:09 am

Tja, het zit hem vooral weer in de bewerking :wink:

- 1e foto niet mijn stijl van weergave. Bovendien wat rood in de huid.
Afgezien van die bewerking zou je beter kunnen letten op hoe dat je "perspectivisch gezien" je standpunt inneemt.
Je fotografeert de groep niet recht van voren, maar meer vanuit een hoek links. Dan krijg je een verloop in de afbeeldingsgrootte van de mensen die erop staan. Meer rechts worden ze kleiner. Als dat toevallig de meest brede en sterke kerels zijn, is dat minder erg om die dan "kleiner" en meer in verhouding met de rest te krijgen. Maar met kinderen werkt dat dan juist weer averechts. Die worden nu nog kleiner dan ze al zijn.

- 2e foto, leuke foto. De kleurstelling en bewerking is meer "normaal", gelukkig. :wink:
Maar de huid is wel erg uitgebleekt. (Kun je ook zien aan het histogram).
Als het RAW-opnamen zijn kun je die schrale tint heel makkelijk wat beter krijgen door softwarematig de opname "onder te belichten" (schuifje naar links). De data van RAW-opnamen hebben nog genoeg speelruimte om die tinten weer netjes boven tafel te krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » wo jun 05 2013 12:50 pm

Léon Obers schreef:Tja, het zit hem vooral weer in de bewerking :wink:

- 1e foto niet mijn stijl van weergave. Bovendien wat rood in de huid.
Afgezien van die bewerking zou je beter kunnen letten op hoe dat je "perspectivisch gezien" je standpunt inneemt.
Je fotografeert de groep niet recht van voren, maar meer vanuit een hoek links. Dan krijg je een verloop in de afbeeldingsgrootte van de mensen die erop staan. Meer rechts worden ze kleiner. Als dat toevallig de meest brede en sterke kerels zijn, is dat minder erg om die dan "kleiner" en meer in verhouding met de rest te krijgen. Maar met kinderen werkt dat dan juist weer averechts. Die worden nu nog kleiner dan ze al zijn.

- 2e foto, leuke foto. De kleurstelling en bewerking is meer "normaal", gelukkig. :wink:
Maar de huid is wel erg uitgebleekt. (Kun je ook zien aan het histogram).
Als het RAW-opnamen zijn kun je die schrale tint heel makkelijk wat beter krijgen door softwarematig de opname "onder te belichten" (schuifje naar links). De data van RAW-opnamen hebben nog genoeg speelruimte om die tinten weer netjes boven tafel te krijgen.



Bedankt ! , De eerste foto heb ik met opzet zo gemaakt, ik vind dit veel leuker dan recht van voren.
Maar je hebt zeker wel gelijk over de positie van de mensen, dus dat is zeker iets waar ik op moet gaan leten.
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor Léon Obers » wo jun 05 2013 1:22 pm

Ik kan me die iets schuine positie wel voorstellen, maar dan inderdaad wel beter "tactisch" rekening houden wat er met de grootte van de personen gebeurd.

Bij groepsfoto's (ik heb veel schoolfotografie gedaan), zet ik om die reden juist kleinere kinderen meer vooraan, en niet achteraan. Ze worden op die wijze "perspectivisch gezien" het meest vergroot in afbeeldingsmaatstaf tegenover de andere kinderen. Het eindresultaat is een meer evenwichtige verdeling. Met achteraan opstellen worden ze nog eens kleiner afgebeeld dan ze al zijn. Dan worden het helemaal van die "prullekes".

Alleen willen veel kleinere kinderen meestal niet vooraan zitten, want dan voelen ze zich al helemaal "een uitzonderingspositie" omdat ze al klein zijn. Als ik als fotograaf wat tegenwerking ervaar in die positie, leg ik even uit dat ik hen daarin heel goed begrijp, maar geef tevens aan dat ze op die wijze er wel het meest groot op komen te staan. Dat is meestal voldoende overredingskracht om hen dan toch voor die positie vooraan te kiezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor DannySan » wo jun 05 2013 1:33 pm

Goede tip Léon!
En moeilijke(re) tak van 'sport' hoor schoolfotografie (denk ik, zelf geen ervaring mee).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » vr jun 07 2013 7:49 am

Vandaag een nieuwe shoot in de planning :D Nieuw gezin , ben benieuwd wat het vandaag gaat worden :)

Zoiezo mooi spul wat ik vandaag tot me beschikking heb ,

ipv de d3000 + 50 MM heb ik voor vandaag ..........

Nikon D800 + Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED Lens :D
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor justme » vr jun 07 2013 8:53 am

ZO! dat is qua waarde 3x over de kop! dat zal vast wennen zijn, ik hoop voor je NAS dat het niet tijdelijk is dat je die vast mag houden!

je treft het met de zon!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » vr jun 07 2013 10:46 am

wiebeterpstra schreef:ZO! dat is qua waarde 3x over de kop! dat zal vast wennen zijn, ik hoop voor je NAS dat het niet tijdelijk is dat je die vast mag houden!

je treft het met de zon!


hahahha ja dat is zeker, helaas wel voor tijdelijk maar ben al lang blij dat ik hem ff mag lenen van hem !

Mag wel ff reclame maken voor me sponsor van vandaag he :D
http://www.richarddrukker.nl/
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor justme » vr jun 07 2013 11:39 am

hey, hij is ook gewoon lid van dit forum(memberlist.php?mode=viewprofile&u=5889), zag ineens een foto op zijn portfolio, die ik hier ook gezien heb.

staat indrukwekkend werk op, mooie foto's van optredens!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor stefantvs » za jun 08 2013 12:20 pm

Hier een foto van gisteren, hoop dat jullie het wat vinden :)

Afbeelding
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie Shoot

Berichtdoor DannySan » za jun 08 2013 1:17 pm

Leuke foto! (wellicht wat 'hard' zonlicht?)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten