Instellingen Coolpix 8700

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Instellingen Coolpix 8700

Berichtdoor Diana » wo aug 24 2005 8:37 pm

Onlangs heb ik een Coolpix 8700 aangeschaft.
Geweldig toestel.
Alleen lukt het me niet om de instellingen juist te krijgen.
Op de automatische stand krijg ik binnen veel overbelichte foto's.

Nu heb ik verscheidene instellingen geprobeerd.
Hoger/lager diafragma. Ook met sluitertijd maar ik krijg het niet voor elkaar.
Foto's blijven onscherp en/of overbelicht.

Wie heeft tips voor mij?
Diana



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do aug 25 2005 2:41 pm

Dag Diana,

Ik heb de camera zelf niet. Maar wellicht heb je iets aan mijn verhaal.
Ik neem aan dat het fotograferen buiten goede resultaten geeft en dat je bij het fotograferen binnen overbelichte foto's krijgt.

1) Bij het kiezen van een belichtingstijd, beschouwt de camera (ongeacht het merk) het onderwerp waarop je richt - en waarop de camera de belichting regelt - als 18 % grijs.
- Is het onderwerp echter donkerder dan 18% grijs (bijvoorbeeld binnen of een donkere/zwarte auto), dan gaat de camera overbelichten (want de camera gaat er dan vanuit dat er te weinig licht is). Je krijgt dan overbelichte foto's.
- Is het onderwerp lichter (bijvoorbeeld sneeuw, of een witte muur), dan kan de camera gaan onderbelichten (sneeuw wordt dan grijs etc.).
- Buiten in de natuur, komt veel groen (groen gras, groene bladeren) overeen met 18% grijs en dan gaat het meestal goed.

2) Wat nu te doen bij binnen fotograferen en je vindt de foto's te licht (ze geven niet de sfeer die we willen zien). Je moet dan doelbewust gaan onderbelichten en dat kan op twee manieren: belichtingscompensatie gebruiken of de camera in manual stand zetten en doelbewust een kortere sluitertijd kiezen dan de camera aangeeft.

Bij de Coolpix 8700 bestaat de mogelijkheid om de camera in manual te zetten en "onder te belichten" (en ook over te belichten). De display geeft dan zelf aan hoeveel je onderbelicht. Op bladzijde 40 van het uitgebreide manual staat hoe dit werkt.

3) Hoeveel moet je onder belichten. Dat is iets wat je even moet proberen. Met een digitale camera zie je meteen resultaat.

Ik hoop dat dit een beetje op weg helpt. Stel gerust vragen.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do aug 25 2005 3:34 pm

Dag,

Ik heb even de handleiding bestudeerd en een aantal scans gemaakt van de bladzijden uit de engelstalige gebruikers handleiding van de CP 8700 (die kan worden gedownload trouwens).

zie
http://www1.tip.nl/~t683203/NCN-Forum/C ... al_40a.JPG
http://www1.tip.nl/~t683203/NCN-Forum/C ... al_44a.JPG

(http://www1.tip.nl/~t683203/NCN-Forum/C ... al_88a.JPG lijkt me niet nodig)

Volgens mij komt het erop neer (ik ken de camera dus niet) dat eerst de camera in een custom mode moet worden gezet, en dat kies je met <func> toets en draaiknop.

Met de <mode> toets en draaiknop kies je vervolgens tot er een M (manual) in de display staat. Nogmaals <mode> toets indrukken maakt het mogelijk om diafragma (aperture F5.6, F8, F11 etc) of belichting (exposure 1/60, 1/125 etc.) in te stellen.


AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Diana » vr aug 26 2005 9:39 pm

Bedankt voor de tips!
Ik ga het proberen.
Diana




Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten