100 procent zoom beoordeling.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

100 procent zoom beoordeling.

Berichtdoor Egonzitter » zo jun 16 2013 5:00 pm

Aangezien ik vaak foto''s opstuur naar stockfotobedrijven krijg ik toch wel eens de opmerking bij afwijzing van zoom in tot 100 procent ivm scherpte en/of ruis/artifacts.Is het nou wel of niet reeel om foto''s te beoordelen op 100 procent zoom qua kwaliteit?

Groeten,

Egon
Egonzitter

Forumlid
Berichten: 23


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 100 procent zoom beoordeling.

Berichtdoor Reest » zo jun 16 2013 5:43 pm

Als een foto op 100% zoom niet scherp is, is hij dat bij minder zoom ook niet.
Onscherpte kan ook functioneel zijn, maar dat hangt van het onderwerp af.
Dus of iets reeëel is of niet, hangt af van de foto en/of vraag.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 100 procent zoom beoordeling.

Berichtdoor Egonzitter » zo jun 16 2013 6:57 pm

Reest schreef:Als een foto op 100% zoom niet scherp is, is hij dat bij minder zoom ook niet.
Onscherpte kan ook functioneel zijn, maar dat hangt van het onderwerp af.
Dus of iets reeëel is of niet, hangt af van de foto en/of vraag.
Rinus


Ik las in een reactie op mijn vorige topic d800 icm 24-85, "" waarom zou je een 36mp foto met een loupe bekijken "" en 36 mp crop is anders dan 12 mp crop en Met 36 mp zie je nou eenmaal veel meer "" maar dan heb je het toch over meer detaillering of houdt dit automatisch ook in meer onvolkomenheden zoals onscherpte en ruis ?Afhankelijk van de kwaliteit van de lens zal dit meer of minder zijn neem ik aan
Ik heb het niet over stofdeeltjes bij inzoomen want dat staat gelijk aan heel veel detail voor mij.

Ik ben eind januari dit jaar overgegaan van de Sony a-700 naar de d800 om een kwaliteitsslag te maken in mijn foto''s.Mooie heldere contrastrijke foto's met veel detail zonder al te veel nabewerking.De conclusie ligt denk ik voor de hand dat de d800 de perfecte keuze is om dit te bereiken in combinatie met het juiste glas en zo ver ben ik dus nog niet betreffende lenskwaliteit ( en dat frustreert me sinds de overstap).

Voordeel is dat de beoogde topkwaliteit binnenkort wel behaald wordt en we dan echt gaan genieten van de Nikon :P
Bedankt voor alle reacties en tips op dit en vorig onderwerp van me en ik zal stoppen met zeuren :oops:
Egonzitter

Forumlid
Berichten: 23


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 100 procent zoom beoordeling.

Berichtdoor Florina » zo jun 16 2013 7:13 pm

Ik ken de lens niet die jij gebruikt, maar ik had het in vorig topic inderdaad over stofdeeltjes (ik weet niet of je daar ook aan refereerde)
juist als voorbeeld dat het heel scherp kan. :wink:

Echter een goede camera en goede lens zijn natuurlijk niet genoeg, scherpe beelden zijn altijd het gevolg van en de spullen en de 'goede' instellingen en evt alle bewegingsonscherpte uitsluiten. Succes ermee!
Gebruikersavatar
Florina

Clublid
Berichten: 457


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 100 procent zoom beoordeling.

Berichtdoor Egonzitter » zo jun 16 2013 7:56 pm

Florina schreef:Ik ken de lens niet die jij gebruikt, maar ik had het in vorig topic inderdaad over stofdeeltjes (ik weet niet of je daar ook aan refereerde)
juist als voorbeeld dat het heel scherp kan. :wink:

Echter een goede camera en goede lens zijn natuurlijk niet genoeg, scherpe beelden zijn altijd het gevolg van en de spullen en de 'goede' instellingen en evt alle bewegingsonscherpte uitsluiten. Succes ermee!


Dat laatste is zeker waar Florina, elke situatie heeft misschien de specifieke instellingen nodig afhankelijk van het resultaat wat in je hoofd zit wat je wil bereiken.
De basis zit er wel in qua fotografie.Tis ff wennen aan de juiste instellingen en knoppen blindelings vinden op de Nikon na 25 jaar Minolta/konica-minolta/Sony :mryellow: maar dat gaat helemaal goed komen !!
Egonzitter

Forumlid
Berichten: 23


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten