omkeerring

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor pacha » ma jun 24 2013 8:01 am

Als je levende insecten van vrij dichtbij, in hun natuurlijk biotoop wil fotograferen, met het resultaat wat je voor ogen hebt,
kan ik je, uit eigen ervaring, een omkeerring in combinatie met een 35mm. lens aanbevelen, begin hiermee, en kijk wat het geeft.
Een 28mm. zal moeilijker werken zijn in de vooropgestelde omstandigheden.
Heb één en ander uitgeprobeerd in dit verband, in praktijk blijkt de omgekeerde 35mm. de betere optie te zijn, voor het werk in de vrije natuur,
ga je binnen macro opnames maken, met niet levende onderwerpen, dan zijn er veel combinaties mogelijk, die beter zijn,
bijvoorbeeld een combinatie van balg, en vergrotingslenzen, is prettig om mee te werken, en geeft in een aantal gevallen goeie resultaten.
Het hangt ervan af wat je wil fotograferen, hoe hoog de vergrotingsmaatstaf moet zijn, enz
om te bepalen welke hulpmiddelen je kan en moet gebruiken, om tot een vooropgesteld resultaat te komen.

Verdiep je in de materie, en vooral probeer een aantal mogelijkheden uit, je zal vlug merken, wat de juiste combinatie voor je is.
Je eigen ervaring zal je leren welk materiaal je best gebruik, er leiden meerdere wegen naar het doel.

Besluit: ik adviseer, om mee te beginnen, een omkeerring in combinatie met een 35mm. lens,
de lens hoeft helemaal niet duur te zijn, gebruik zelf een oude 35mm. lens van Nikon, gekocht voor een paar euro, op de rommelmarkt,
je kan zelfs een aantal lenzen van een ander merk gebruiken,(niet allemaal) de filtermaat moet alleszins 52mm. zijn, dit is de maat van de schroefdraad van de omkeerring.

't zal niet direct meevallen om te werken met omgekeerde lenzen, of andere hulpmiddelen, wanneer je gewend bent aan een 105mm. macro lens.
Maar als je vergrotingsmaatstaf groter dan 1:1 wil, moet je met de vele beperkingen leren omgaan, verdiep je in kennis van camera en materiaal, haal het maximum uit de gebruikte combinatie(s).
Verdiep je ook in de belichting van je onderwerp, je zal merken dat licht een zeer bepalende factor is, bij dit soort werk.
Koop en omkeerring in combinatie met een lens, alleszins moet het brandpunt van de lens kleiner zijn dan 50mm. want aan 50mm. omgekeerd heb je niet veel voor het doel wat je wil bereiken, de vergrotingsmaatstaf zal te klein blijken, in veel gevallen.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 24 2013 10:10 am

pacha schreef:Een 28mm. zal moeilijker werken zijn in de vooropgestelde omstandigheden.
Heb één en ander uitgeprobeerd in dit verband, in praktijk blijkt de omgekeerde 35mm. de betere optie te zijn, voor het werk in de vrije natuur,

De verschillen in brandpunt in combinatie met een omkeerring geven vooral een verschil in vergrotingsmaatstaf. In die zin is een sterkere vergrotingsmaatstaf altijd moeilijker werken en kan ik me het advies voor een relatief niet te kort brandpunt wel voorstellen. Temeer daar je met die combinatie (lens en omkeerring) geen "scherpstelmogelijkheden" hebt. Je werkt daarmee dus altijd met een vaste vergrotingsmaatstaf. Om het object in focus te krijgen ga je met de camera naar voor of naar achteren, totdat het onderwerp scherp is. Wellicht passen veel natuurlijke onderwerpen "prettig" binnen die gegeven vaste vergrotingsmaatstaf.
Wil je sterker naar details (de kopjes van die insecten zoals o.a. een paar van die eerdere voorbeelden), heb je meer vergrotingsmaatstaf nodig, en daarmee dus ook een korter brandpunt. Of extra tussenringen gaan gebruiken, dat kan ook.

Wat is globaal de vergrotingsmaatstaf met een 35mm met omkeerring (en welke 35mm gebruik je)?
(Ter referentie, bij mij een omgekeerde Voigtländer 40mm pancake lens geeft ongeveer 1:1. In dat geval kun je beter de gewone macrolens gebruiken).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor ecvh » di jun 25 2013 8:13 pm

Ik heb een 85mm macro VR en een 35mm 1.8. Kan ik dan een omkeer/koppelring gebruiken?
Nikon D5100, Nikkor 18-105 VR, Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 85mm VR Micro, Nikkor 70-300 VR
ecvh

Forumlid
Berichten: 89



Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » di jun 25 2013 8:37 pm

Die 35mm kan je inderdaad op een omkeerring plaatsen.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor ecvh » di jun 25 2013 8:50 pm

Misschien wat domme vragen, maar welk diafragma heb je dan? Want je kan volgens mij niks instellen. Is het daarnaast niet 'schadelijk' voor het uiteinde/andere kan van je lens? Ik probeer deze namelijk altijd zo snel mogelijk op de camera te klikken of de dop er op te draaien.

Kan iemand mij vertellen hoeveel de vergroting dan is als je een omkeerring gebruikt?
Nikon D5100, Nikkor 18-105 VR, Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 85mm VR Micro, Nikkor 70-300 VR
ecvh

Forumlid
Berichten: 89



Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » di jun 25 2013 8:59 pm

Arthur Mol schreef:Die 35mm kan je inderdaad op een omkeerring plaatsen.

Maar je hebt er alleen niks aan. Die lens heeft geen eigen diafragmaring omdat het een G"-lens is.
Je haalt je daar dus onnodig problemen mee op de hals. Dat moet uit diverse eerdere reacties m.b.t. G-lenzen toch wel duidelijk zijn.

ecvh schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel de vergroting dan is als je een omkeerring gebruikt?

Als het om een 35mm gaat, heb ik die vraag eerder ook aan Pacha voorgelegd, omdat die er ervaring mee heeft (gebruikt wellicht een ouder manueel type), maar is nog geen antwoord op gekomen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 25 2013 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » di jun 25 2013 9:03 pm

bij balg PB-4 en omgekeerde lens 3x tot 6,5 x vergroting mits de lens bruikbaar is...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » di jun 25 2013 9:06 pm

Maar puur alleen met omkeerring?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Arthur Mol » di jun 25 2013 9:16 pm

Ik ging er van uit dat het om een 35mm met diafragmaring ging, dat was nl al eerder besproken..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » di jun 25 2013 9:17 pm

Ik heb het boekje erbij gehaald. Bladzijde 10...

Aanvulling: het gaat om 35mm objectieven.

Voor 24mm: 4,5 - 10x.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor ecvh » di jun 25 2013 9:26 pm

Okeej, Helaas heeft mijn 35mm inderdaad geen diafragmaring. Dus dat gaat niet goed werken.
Nikon D5100, Nikkor 18-105 VR, Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 85mm VR Micro, Nikkor 70-300 VR
ecvh

Forumlid
Berichten: 89



Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » di jun 25 2013 9:31 pm

Die 35mm lenzen zijn niet zo duur - nieuw (G) is niet altijd handig...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » di jun 25 2013 11:04 pm

Arthur Mol schreef:Ik ging er van uit dat het om een 35mm met diafragmaring ging, dat was nl al eerder besproken..

Alleen het F1.8 type is nu net een van de twee uitzonderingen die het niet hebben 8) :wink:

Hier een heel lijstje van 17 stuks Nikon 35mm lenzen die het allemaal wel hebben: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#35
met helemaal onderaan van dat lijstje als 18e, de AF-S 35/1.4 G. Dat is de andere uitzondering.

Het eerder door jou aangehaalde DX F1.8 G model staat in de lijst onder de DX modellen (2e lens):
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#DX
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor henkk » wo jun 26 2013 7:05 pm

vergrotingen met balg (even google-en):
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... apoNm-l2-A
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » wo jun 26 2013 7:29 pm

Henkk

Het spul komt binnen maar het downloaden stopt vlak vóór het einde... Ik moet wel zo'n manual hebben liggen ~ en het zal wel om een tabel gaan.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten