Overstappen: hoe en waarmee?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Overstappen: hoe en waarmee?

Bericht door Giso » vr jun 28 2013 12:57 pm

@jvdk

Je hebt gelijk. Ik was de AF module vergeten. Dit is inderdaad een verbetering. Ik heb echter nog steeds geen onwerkbare situatie gehad betreft de AF in mijn D7000.
Blijft dus nog steeds de vraag of dit dan idd de meerprijs waard is, of dat je dit geld (€400) beter in goede objectieven kunt steken. Zoals gezegd blijft dit per individu verschillend
en zal iedereen dit voor zichzelf moeten bepalen.
Voor de 1,3x cropfactor is een nieuw draadje gestart met de vraag of dit een groot voordeel is ten opzichte van naderhand digitaal croppen (uitsnijden) in de nabewerking.

De D7000 is natuurlijk al een immense verbetering ten opzichte van de D80 van de TS. Verder gaf TS aan dat het grootste probleem van hem was de ruis bij hogere ISO.
De D7000 is al redelijk goed met hogere ISO. Ik weet niet of de D7100 daar dan nog een wezenlijke verbetering zou kunnen zijn.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Vroeser » vr jun 28 2013 2:44 pm

Ben het als TS met Giso eens; ik vind het idee van een 7100 interessant, maar de €400 stop ik momenteel liever in een nieuw objectief. Ik waardeer de ideeen en bijdragen wel zeer!

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » vr jun 28 2013 6:59 pm

Ps de batterij is nu aan het opladen! Bedankt voor de ideeën allemaal!

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 28 2013 7:52 pm

Vroeser schreef:Ps de batterij is nu aan het opladen! Bedankt voor de ideeën allemaal!
Hier nog ff een tip.
Als je accu gauw leeg is, laad hem dan gewoon 24 uur op.

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » za jun 29 2013 11:20 am

thanks!

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » za jun 29 2013 10:00 pm

Vroeser schreef: Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II ED.
Ongeveer twee jaar geleden ben ik overgestapt van een D70, met een aantal objectieven naar een D7000 met een 18-200 VRII.

Veel verbeteringen ten opzichte van de D70, veel kleine verbeteringen. Maar een paar wil ik er uit lichten:

De VRII van de 18-200, maakt langere sluitertijden mogelijk, de lagere ruis maakt ook de hogere iso waarden beter. Bij elkaar geeft dit voor mij ongeveer 3 + 2 stops winst op zijn minst. (3 Stops voor VR en ook zeker 2 stops voor de mindere ruis). Bij een wat meer positieve kijk kunnen er nog wel 2 stops uitgeperst worden.

Met de combinatie was ik al zeeeeer tevreden.
Pasgeleden een 50 mm 1.8G gekocht. Deze eens naast de 18-200 gebruikt. (Niet volledig wetenschappelijk).Bij een opname op 50 mm 6.3 zijn de verschillen tussen de twee lenzen voor mij zeer gering. De 18-200 werd op delen van de foto als scherper gezien.
De 50 1.8 is winnaar als het gaat om een lage scherpte diepte.

Maar als je uit de hand fotografeert en er zijn geen bewegende onderdelen in het beeld, kun je met de VRII lens net zo goed uit de voeten als de 50 mm. Bij de 50 mm win je ongeveer 3 stops door de 1.8, bij de VR win je ongeveer 3 stops door de VR. Daarbij heb je dan nog zoommogelijkheden ook.

Voor mijn exemplaren geld dat mijn 18-200 ongeveer evengoed presteerd als de 50 mm. (Onder door mij geteste omstandigheden).

Met de body ga je dus een paar stoppen vooruit door de hoger bruikbare ISO.
Met een objectief zou je door de VRII vooruit kunnen gaan.

Succes met je keuze wat je als eerste doet.
Wat betreft de 7100, ik doe vrij lang met mijn camera's als ik een nieuwe koop, koop ik zelf bij voorkeur 'een' laatste model. Maar de D7000 is een fantastisch apparaat voor zijn geld. Per Euro is de D7000 meer waard dan de D7100 per euro waard is. Met een krap budget ben je beter af met de D7000. Als geld een kleinere rol speelt zijn die extra features wel heel erg leuk.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » do jul 04 2013 9:29 am

Nu dus al enkele dagen in de weer met de D7000, en wat een prachtapparaat! Ik heb eigenlijk nu een beetje spijt dat ik t niet éérder heb gedaan. Dank allen voor het meedenken!

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » wo jul 10 2013 2:20 pm

Vroeser schreef:Nu dus al enkele dagen in de weer met de D7000, en wat een prachtapparaat! Ik heb eigenlijk nu een beetje spijt dat ik t niet éérder heb gedaan. Dank allen voor het meedenken!
Nog even een tip wat betreft objectieven. In slechte lichtsituaties zou ik zeker gaat voor Nikon glas. Je merkt toch dat Sigma/Tamron niet zo consistent is bij de door jouw beschreven situaties.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”