Gezien het histogram in de opname van de TS, en het nog net "twinkelen" binnen de marge van de hoge lichten clipping gereedschappen in beeldbewerkingssoftware van het glas in lood, is er niets mis met de belichting van die kathedraal.
Geen onderbelichting, geen overbelichting. Zelfs de belichtingscorrectie staat in het onderhavige geval op 0. Kennelijk geen enkele reden om de camera om wat voor manier voor de gek te moeten houden.
Of je daarbij de hulp gebruikt van een spotmeting of matrixmeting om aan meetgegevens te komen, zoals eerder aangehaald, dat is niet het punt waar het om gaat. Er is slechts één goede sluitertijd/diafragma/ISO combinatie die correct is in de gegeven lichtomstandigheden. De belichting hier in de opname van de TS is simpelweg niet verkeerd.
Sluitertijd/diafragma/ISO combinatie kan zelfs bepaald worden volledig zonder lichtmeting. Je maakt een proefopname met alles manueel ingesteld, beoordeelt het histogram en de hoge lichten clipping tool achter op de camera LCD, en daar stel je eventueel je belichting nog op bij. Klaar. De rest is nabewerking. Daar kan in dit geval nog wel het een en ander aan verbeterd worden (o.a. witbalans).
Ik vraag me af of de TS eigenlijk wel in RAW werkt, of alleen JPG?
ruilof schreef:
Ik weet niets van je ervaring of kennis op dit gebied maar het heeft te maken met het verschil tussen gereflecteerd licht en opvallend licht. Met spotmeting meet je het heldere gereflecteerde licht en voorkom je dat er teveel licht in de camera komt.
Ja, ik heb zeer ruime ervaring in lichtmeetmethodes. Spotmeting, gereflecteerd licht, opvallend licht. Flitslicht, continuelicht, en combinaties ervan op zowel locatie als in grote foto-studio's. Ervaring met camera's tussen half kleinbeeld en 8x10 inch vlakfilm. Ervaring met digitale camera's vanaf 1993 (dus al 20 jaar). Vandaar dat ik je eerdere bericht niet begreep waarin je stelde dat door spotmeting te gebruiken, je een lagere ISO en een hogere sluitertijd zou kunnen bereiken. Een correcte belichting is niet afhankelijk van de gebruikte lichtmeetmethode, maar enkel van de heersende lichtomstandigheden. De ene of andere lichtmeetmethode kan je hooguit helpen sneller de juiste sluitertijd/diafragma/ISO combinatie te vinden.
In denk dat je het voor jezelf of de TS veel moeilijker maakt dan nodig, want de belichting is nu juist een van de weinige dingen waar weinig op aan te merken is.
Tja, misschien de ver gevorderde fotograaf, die weet wat hij doet en zijn camera door en door kent, met name de grenzen. Die gaat misschien nog iets verder door in belichten op "rechts van het histogram", om later in de nabewerking de nu sterker clippende glas-in-lood ramen binnen de marges van het RAW-bestand alsnog weer terug te halen met een negatieve correctie "in belichting".
Maar dat gaat wellicht boven de pet van de TS die zichzelf rangschikt onder "een beginnende spiegelreflex amateur".