CP7700

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

CP7700

Berichtdoor Jos » vr jun 21 2013 9:38 pm

Ik overweeg een Coolpix 7700 te kopen voor mijn vrouw, ter vervanging van haar D50. Het toestel is met name bedoeld voor gezinsfotografie en het vastleggen van producten uit haar atelier en bloemen en planten in de tuin. Voor haar D50 had ze een Coolpix 4500, een prachtig toestel, maar feitelijk te traag voor fotografie in het gezin met bewegende kinderen en zo. Mijn vraag is: heeft de CP7700 ook nog steeds die shutterlag, of is het snel scherpstellen en meteen afdrukken?

Ben benieuwd naar jullie reactie.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » zo jun 23 2013 9:59 am

Goh, niemand die hier iets over weet?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor CaptainHook » zo jun 23 2013 10:18 am

Nou, niemand.... :mryellow: google vindt heeeel veeeel. :wink:
http://lmgtfy.com/?q=nikon+coolpix+7700+shutter+lag

En het eerste artikel wat je dan al vindt:

Shutter Lag: Full autofocus shutter lag is slightly better than average for its class, at 0.42 second at wide angle and 0.53 second at full telephoto. Prefocused shutter lag is 0.139 second, not exactly slow, but also not the fastest out there.


Tja, je kunt alleen zelf bepalen of je dat voldoende vindt of niet.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » zo jun 23 2013 11:34 am

Gek genoeg zegt me dat niet zoveel, die cijfers. Die had ik ook al wel gevonden. Ik ben spiegelreflexwaarden gewend. Is er wellicht iemand die ervaring heeft met beide en die iets kan zeggen over zijn bevindingen. Zoals gezegd: het is voor gezinsfotografie, dus soms ook bewegende scenes. De camera moet dan wel acuut kunnen afdrukken, na te hebben scherpgesteld...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor CaptainHook » zo jun 23 2013 11:46 am

Je vroeg naar shutter lag, en daar is een antwoord op.
IMHO is een halve seconde tussen scherpstellen en de uiteindelijke afdruk niet echt geschikt voor snel bewegende onderwerpen c.q. uit je zoeker verdwijnende cruciale momenten... :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » zo jun 23 2013 9:33 pm

Tja, dan toch maar onze oude trouwe spiegereflex houden dus.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor George Fennes » zo jun 23 2013 9:37 pm

Jos schreef:Tja, dan toch maar onze oude trouwe spiegereflex houden dus.

Ofneem gewoon een Fuji Finepix X20
Razendsnel en scherpe beelden en een objectief welke bij 28 mm f2.0 heeft en bij 112 mm f2.8 dat zijn waardes die er niet om liegen.
Succes met je keuze.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » ma jun 24 2013 9:26 pm

Thanx...ik heb dat toestel in mijn handen gehad. Werkelijk een geweldig ding met die retrolook. De recensie op Dpreview viel me een beetje tegen. Ook een beetje groot uiteindelijk, maar dat geld ook voor de CP7700. Ik kijk ook naar de LX7 van Panasonic, met een nog lichtsterkere lens en een heel kleine behuizing. Mooi dingetje ook. Goede recensie.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Cyrus » ma jun 24 2013 11:12 pm

Vandaag de Fuji X20 en de Panasonic LX-7 in handen gehad. De LX-7 viel al vrij snel af. Kleinere sensor, minder mooi gebouwd maar vooral wel héél kleine knopjes... Ik heb afgelopen weekend zo'n beetje alle reviews van high-end compactcamera's gelezen. In direct vergelijk tussen de X20 en de LX-7 kun je alle plussen en minnen qua image quality tegen elkaar wegstrepen. Maar wat de X20 echt uniek maakt in zijn klasse, is een uitstekende optische viewfinder met als bonus exposure informatie en scherpstelpunt in beeld.

Die viewfinder van de X20 is echt een enorm pluspunt. Zowel de X20 als de LX-7 hebben geen kantelbaar display en bij zonlicht moet je maar afwachten of je wat op het display kunt zien. Voor de Panasonic is wel weer een losse (elektronische) VF te koop, die heb ik ook geprobeerd, maar dat is toch zeker niet de oplossing....

Vandaag heb ik dan ook gekozen voor de X20, op basis van bouwkwaliteit en looks, maar vooral vanwege die VF.

Coolpix P7700 viel voor mij overigens al snel af. Qua optiek steekt hij niet boven het maaiveld uit, afgezien van (omgerekend) 200mm telebereik. Maar qua ruisprestiaties haalt de concurrentie 'm in. Maar wat veel belangrijker is: die P7700 is afschuwelijk traag. Dat wordt na 3 foto's een slepende ergernis en dat wil je niet, als je ongeveer € 400 - € 600 aan een compactcamera uitgeeft.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » zo jun 30 2013 4:09 pm

Dat van die CP7700 heb ik ook gelezen. Erg traag, dus niet voor familiekiekjes geschikt. Heb van een forumlid hier de voorloper van de LX7, de LX5 van Panasonic een weekendje te leen. Valt toch echt niet tegen. Toegegeven, kleine knopjes, tis even wennen, maar prima platen en het scherm is ook in het daglicht goed afleesbaar. Toch ga ik ook die Fuji weer even vasthouden. Die vind ik zelf erg mooi. Draagbaarheid (de LX5/7 steek je gewoon in je zak) is wel een zwaar criterium...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor jvdme » zo jun 30 2013 4:48 pm

Niemand hier heeft de Nikon 1 J1 geadviseerd? Vreemd, stelt razend snel scherp. Ik heb hem ook. John.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor George Fennes » vr jul 12 2013 10:36 am

Jos schreef:Dat van die CP7700 heb ik ook gelezen. Erg traag, dus niet voor familiekiekjes geschikt. Heb van een forumlid hier de voorloper van de LX7, de LX5 van Panasonic een weekendje te leen. Valt toch echt niet tegen. Toegegeven, kleine knopjes, tis even wennen, maar prima platen en het scherm is ook in het daglicht goed afleesbaar. Toch ga ik ook die Fuji weer even vasthouden. Die vind ik zelf erg mooi. Draagbaarheid (de LX5/7 steek je gewoon in je zak) is wel een zwaar criterium...

Dat vind ik een groot probleem van CoolPixen van Nikon die lange ontspanvertraging.
Dat is echt niet leuk meer.
Ik heb de P5000 en P5100, maken best leuke plaatjes, maar met een beetje actie moet je ze in de vuilcontainer gooien, niets waard.
En dat zou juist een van de sterke punten van een compactcamera moeten zijn, even snel een snap shotje, dat lukt dus niet.
Nee in dit opzicht slaat Nikon nog steeds de plank mis.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Patrick » vr jul 12 2013 11:27 am

In dat segment is het bij andere merken niet anders George. Er zijn wel een paar uitzonderingen, maar dat zijn eigenlijk altijd de topmodellen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor George Fennes » vr jul 12 2013 12:18 pm

Patrick schreef:In dat segment is het bij andere merken niet anders George. Er zijn wel een paar uitzonderingen, maar dat zijn eigenlijk altijd de topmodellen.

Ik heb toch echt de indruk dat mijn x20 vele malen sneller is qua ontspanvertraging, zou dat dan een topmodel zijn?
Hij was niet goedkoop € 529,-- :ugeek:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Patrick » vr jul 12 2013 1:57 pm

Een X20 kan je niet vergelijken met die andere camera's. Andere prijsklasse en een anders soort camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast