Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » za jul 13 2013 11:17 am

Pat2210 schreef:Ik zeg het eerlijk, ik lees heel veel op het internet over verschillende cameras . Wat ik jammer vind is dat ze bij Nikon niet gewoon zeggen dat vanaf nu dit "probleen" van dit type camera is opgelost. En noem me maar wat je wilt maar als je voor zoveel geld een camera koopt dan zou hij toch goed moeten zijn ? Heel eerlijk dit is nog steeds wat me tegenhoud. Corrigeer me maar als ik overdrijf. Nou groetjesss, Patrick


Wellicht omdat het probleem op internet groter is dan het in real life is ;)
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor P. Posthumus » za jul 13 2013 12:05 pm

Twee maanden geleden heb ik na lang wikken en wegen ook de D600 gekocht.
Ik heb er nog geen seconde spijt van, wat een geweldige beeldkwaliteit kan ie leveren.
Van olie spetjes heb ik geen last, stofdingetjes heb ik af en toe. Komt denk ik omdat ik veel lenzen wissel
Omdat ik onder de 70 mm alleen prime lenzen heb.
Tijdens de luchtvaartshow op Volkel heb ik denk ik 15x een lensje gewisseld, de kans dat er dan "op een grasveld"
Wat stof in kan komen is aanwezig. Ik zet ook altijd na wat foto's de camera uit zodat de sensor reiniging z'n werk kan
Doen.
Op internet lees je natuurlijk veel vaker de horror verhalen, als de succesverhalen, wat ook wel begrijpelijk is want als je heel veel geld uitgeeft voor een camera die niet 100% is heb je zwaar de pest in.

Succes met je keuze.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
P. Posthumus

Forumlid
Berichten: 186


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor staal571 » za jul 13 2013 1:45 pm

Cyrus schreef:Ook hier een probleemloze D600.



ik ben ook een zeer gelukkige bezitter van een D600 zonder problemen.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor The_Hees » za jul 13 2013 3:44 pm

En nog een blije D600 gebruiker. Na ruim 1000 clicks gelukkig nog steeds geen last van het stofprobleem.
Z6 met 24-70 f4, FTZ, Godox flitser
The_Hees

Clublid
Berichten: 3


Locatie: Huizen, Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » za jul 13 2013 6:09 pm

Dit is goed nieuws! Overigens is stof vervelend, maar niet zo problematisch dat k er een camera voor zou laten liggen. Eeen goede blower lost vrijwel alle stofproblemen op. Het gaat vooral om de plakkerige substanties op de sensor die als smeermiddel uit het mechaniek komen. Als daar stof opkomt dan kan je blazen wat wilt...

Ik wacht nog een jaartje. Maar de 24 mp sensor is mij ook erg goed bevallen. De crop van deze sensor is beter dan de dx van de d300. Tov de d7100/d7000 is de dx crop kwalitatief van een zeer hoog nivo. Meer pixels is lang niet altijd heilig. Voorlopig gebruik ik de d7100.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcB » za jul 13 2013 6:53 pm

Net voor mijn vakantie bij Chipclean geweest en mijn D600 laten reinigen. Dit bleek hard nodig te zijn ondanks dat ik pas 3100 foto's had gemaakt, zie afbeelding:

Afbeelding


Inmiddels zo'n 1500 foto's verder en helaas wederom hetzelfde effect, zie afbeelding:

Afbeelding


Kortom, camera gaat (na mijn vakantie) richting Kamera Express zodat ze het verder mogen afwerken met Nikon. Gelukkig heb ik het stofprobleem (nog) niet teruggezien in mijn opnames. Ondanks dit probleem is het een geweldig apparaat wat ik absoluut kan aanbevelen!
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor staal571 » za jul 13 2013 7:45 pm

Verwissel jij je objectieven in de woestijn tijdens een zandstorm of op een zandafgraving misschien, jeetje man hoe krijg je het voor elkaar.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcB » za jul 13 2013 8:04 pm

staal571 schreef:Verwissel jij je objectieven in de woestijn tijdens een zandstorm of op een zandafgraving misschien, jeetje man hoe krijg je het voor elkaar.

Gr Peter


Kan je beter aan Nikon vragen, objectief is gedurende de 1500 foto's 2x gewisseld en dat was op 2760m hoogte....

Maar wat ik eigenlijk toch wel bizar vind, is dat je ondanks deze vervuiling hier niets van terug ziet op je foto's. Ben net door de verzameling gegaan van mijn zojuist gemaakt trip door de Dolomieten waar ik zo'n beetje alle passen bezocht heb (hét Walhalla voor de motorrijder :D ) maar ik kan hier dus niets van terug zien.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor lock » zo jul 14 2013 12:21 am

Of je het ziet op fotos hangt meestal van het gebruikte diafragma af.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Pat2210 » zo jul 14 2013 1:35 am

MarcB schreef:
staal571 schreef:Verwissel jij je objectieven in de woestijn tijdens een zandstorm of op een zandafgraving misschien, jeetje man hoe krijg je het voor elkaar.

Gr Peter


Kan je beter aan Nikon vragen, objectief is gedurende de 1500 foto's 2x gewisseld en dat was op 2760m hoogte....

Maar wat ik eigenlijk toch wel bizar vind, is dat je ondanks deze vervuiling hier niets van terug ziet op je foto's. Ben net door de verzameling gegaan van mijn zojuist gemaakt trip door de Dolomieten waar ik zo'n beetje alle passen bezocht heb (hét Walhalla voor de motorrijder :D ) maar ik kan hier dus niets van terug zien.



MarcB wanneer heb jij hem aangeschaft ?
Pat2210



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcoD750 » zo jul 14 2013 9:51 am

MarcB schreef:Net voor mijn vakantie bij Chipclean geweest en mijn D600 laten reinigen. Dit bleek hard nodig te zijn ondanks dat ik pas 3100 foto's had gemaakt, zie afbeelding:

Kortom, camera gaat (na mijn vakantie) richting Kamera Express zodat ze het verder mogen afwerken met Nikon. Gelukkig heb ik het stofprobleem (nog) niet teruggezien in mijn opnames. Ondanks dit probleem is het een geweldig apparaat wat ik absoluut kan aanbevelen!



Poeh dat is echt heel veel, zonde dat dit probleem blijft bestaan, al heb ik het idee dat het wel wat minder wordt.
Ik heb i.p.v. de D600 de D7100 gekocht door deze stofproblemen, inmiddels 7000 clicks verder en nog geen stof te zien, dus daar ben ik zeer blij mee.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » zo jul 14 2013 11:29 am

MarcoD7100 schreef:
MarcB schreef:Net voor mijn vakantie bij Chipclean geweest en mijn D600 laten reinigen. Dit bleek hard nodig te zijn ondanks dat ik pas 3100 foto's had gemaakt, zie afbeelding:

Kortom, camera gaat (na mijn vakantie) richting Kamera Express zodat ze het verder mogen afwerken met Nikon. Gelukkig heb ik het stofprobleem (nog) niet teruggezien in mijn opnames. Ondanks dit probleem is het een geweldig apparaat wat ik absoluut kan aanbevelen!



Poeh dat is echt heel veel, zonde dat dit probleem blijft bestaan, al heb ik het idee dat het wel wat minder wordt.
Ik heb i.p.v. de D600 de D7100 gekocht door deze stofproblemen, inmiddels 7000 clicks verder en nog geen stof te zien, dus daar ben ik zeer blij mee.


Toch jammer dat je door zo'n klein probleem niet overgestapt bent naar FX. Het is zoveel mooier dan DX
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor MarcoD750 » zo jul 14 2013 12:14 pm

Een klein probleem wil ik het niet noemen, ik moet voor mijn werk gewoon 100% goed werkende spullen hebben, niet na 1000 of 2000 foto's alles weer schoon moeten maken, daar zit ik echt niet op te wachten.

Ik heb geen idee of FX zoveel beter is, het zal anders zijn, maar voorlopig mis ik het niet.

In de toekomst zal ik best wel gaan overstappen maar dat zal geen D600 zijn. :wink2:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gideon » zo jul 14 2013 12:29 pm

MarcoD7100 schreef:Een klein probleem wil ik het niet noemen, ik moet voor mijn werk gewoon 100% goed werkende spullen hebben, niet na 1000 of 2000 foto's alles weer schoon moeten maken, daar zit ik echt niet op te wachten.

Ik heb geen idee of FX zoveel beter is, het zal anders zijn, maar voorlopig mis ik het niet.

In de toekomst zal ik best wel gaan overstappen maar dat zal geen D600 zijn. :wink2:


D7100 zal vast een goede camera zijn, en wellicht een goede upgrade vanaf de D7000? Of heb je die niet gehad? Als je eenmaal fullframe gewend bent, wil je eigenlijk niet meer terug. Helemaal als je de camera serieus aan de tand zult gaan voelen(slechte lichtomstandigheden) dan zie je dat de DX camera's al snel af vallen.
Laatst gewijzigd door Gideon op zo jul 14 2013 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Stofproblemen D600

Berichtdoor Gert-Jan » zo jul 14 2013 12:29 pm

Daar en tegen je komt op fotoapparatuur regelmatig een D800 tegen met weinig clicks voor een prijs die bijna de D600 nadert.

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten