Nieuwe lens, matige foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jul 22 2013 11:47 pm

Vandaag toegegeven aan mijn NAS virus en tweedehands voor een leuk prijsje een Tokina 12-24mm II F/4.0 AT-X PRO DX II over kunnen nemen. Bij thuiskomst gelijk de fiets gepakt en wat gaan rond fietsen om de nieuwe aanwinst uit te testen. Nu vallen mij een paar dingen op en ik hoop dat het aan mijn kunde ligt en niet aan een (defect) objectief.

Op 12mm schijnt dit normaal te zijn toch in de hoeken van de foto?
Afbeelding

Daarnaast zijn sommige foto's niet scherp en als ik hem vervolgens nogmaals maak dan is de foto wel "scherp"

"Onscherp"
Afbeelding

"Scherp"
Afbeelding


Onderste 2 foto's vanaf statief en met afstandsbediening gemaakt.

Wat doe ik fout? Ik ben nog niet zo bekend met de werking van de getallen bovenop het objectief (mijn eerste die dit heeft) maar daar wilde ik morgen eens dieper induiken. Ja ik heb de handleiding gelezen en nee daar werd ik niet echt wijzer van :mryellow:

Ik heb de foto's nog niet echt aangepakt in LR. Alleen wat bijsnijden en lens correctie / CA aangevinkt.

Uw hulp wordt zeer gewaardeerd in deze

*Edit nu met Exif
Laatst gewijzigd door LJ-Jochem op ma jul 22 2013 11:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor emdeklerk » ma jul 22 2013 11:54 pm

Enige vorm van vignettering, dus donkere hoekjes, is geheel normaal.

Waarom een camera/objectiefcombinatie twee pogingen nodig heeft
om één scherpe opname te maken kan ik zo niet zeggen...
Ik neem aan dat je dat met deze 12-24mm voor het eerste meemaakt?

Eerste foto niet, tweede foto misschien wel op iets contrastrijkers scherpgesteld?
Merk je dat het objectief "zoekt" of "pendelt"?

Staat de camera op de instelling dat hij ook een opname kan maken als er niet is scherpgesteld?

Contactjes misschien niet helemaal schoon?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor Niels » di jul 23 2013 12:00 am

Hi Jochem,

Ik denk dat de camera bij de 1e foto niet goed wist waar hij op moest scherpstellen, en bij de volgende foto kiest hij een ander scherpstelpunt. Beter kun je vanaf statief handmatig scherpstellen, zeker in de schemering als alles al een beetje donker.

Zoals emdeklerk zegt, die vignettering is normaal...
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor a vgastel » di jul 23 2013 2:37 am

Denk dat het meer aan onkunde ligt bij het gebruik van deze lens als je geen scherpstelpunt hebt gaat hij zoeken.
Dat zal dan de reden zijn dat je tweede wel scherp is.
Hij heeft wel wat vignetering maar dat valt nog al mee, kijk eens f 11 volgens jouw exif.
Heb je de zonnekap er goed op staan , en zit er een filter op deze kan dat ook veroorzaken.
http://www.photozone.de/Reviews/272-tok ... rt--review
Afbeelding
Ga er morgen nog maar eens mee aan de gang , en leer eens om gaan met deze lens.
Waarom op f11- f14 iso 400-en iso800 en dan op statief om 21.00uur het is een f4 en je histogram ga er overdag eens mee aan de gang.
Heb zelf verscheidene Tokina,s maar je moet ze wel op je gemak uit proberen , en denken wat ben ik aan het doen.
Lees deze eens door voor al manual/naar autofocus, ga ook dit eens proberen als je het onder de knie hebt werkt het wel zo fijn.
http://www.bobatkins.com/photography/re ... eview.html
http://www.dpreview.com/lensreviews/tok ... 24_4_n15/2

TIPS
Histogram hou dat in de gaten.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... histogram/
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html

voor de letter,s op je tokina.
exif geeft aan ;Hyperfocal Distance 0.89 m';


viewtopic.php?f=35&t=15423
http://www.natureview.be/pages/04_techn ... ocaal.html
http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » di jul 23 2013 9:36 am

Heren allen bedankt voor uw antwoorden. Ik ga me vandaag eens echt verdiepen in de lens want hij moet mee op vakantie.

Avangastel; bedankt voor alle links. Ga ik eens rustig op mijn gemak doornemen en vervolgens maar een hoop oefenen met de lens.

Begrijp dat het gisteren nogal laat was en ik natuurlijk gelijk de lens wilde uitproberen. Kon nog net in het blauwe uurtje. Het scherp/onscherp verhaal had ik bij meerdere foto's ook toen het nog licht was.

Ik ging er al vanuit dat het onkunde was van mij. Wilde het alleen even zeker weten ;-)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor yzf1kr » di jul 23 2013 9:47 am

De zwarte randjes op foto 1 zijn niet normaal, ik denk dat je de zonnekap er niet mooi recht op had zitten.

Waarop hed je de camera staan bij de laatste 2 foto's? AF-S of AF-C?
Bij AF-C staat de camera standaard op "Release Priority" dit betekend dat de camera ook een foto maakt als hij niet goed scherpgesteld heeft.
Bij AF-S staat standaard op "Focus Priority" dus maakt hij alleen een foto als hij scherpgesteld heeft.

Volgende controleren of de camera op AF-S staat, of nog beter autofocus uit en manueel scherpstellen dmv liveview
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: ene niet scherp, volgende wel

Berichtdoor gijs sandberg » di jul 23 2013 10:11 am

Beste Jochem,
Bij dit soort foto's (lange sluitertijd/statief) is geen haast, dus waarom vertrouwen op autofocus?
Bij dat soort brandpuntafstanden kan je net zo goed de lens op oneindig en manual focus zetten.
Over het donkere hoekje bij de eerste: zou het een hand/vinger/kamerariem kunnen zijn?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor Vincent » di jul 23 2013 10:12 am

yzf1kr schreef:De zwarte randjes op foto 1 zijn niet normaal, ik denk dat je de zonnekap er niet mooi recht op had zitten.


Eens!

Vignetering ziet er heel anders uit en is vooral symmetrisch rond het centrum. Ik heb zelf ook nog wat vakantiefoto's liggen (met een andere lens) met soortgelijke zwarte randen in beeld. Toen kwam ik er pas later achter dat de zonnekap er niet goed op zat!

Rest is gewoon een focusprobleem. Dat kan zowel aan het objectief als aan de gebruiker liggen. Het eerste is heel goed mogelijk, het tweede vaak waarschijnlijker :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens, matige foto's

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jul 23 2013 10:28 am

Kijk eens onder in de zoeker van je camera, daar zie je of een driehoekje of een rondje. Bij mijn camera zie je het geheel links onderin op de balk met de verlichte iconen. Als het rondje zichtbaar is, heeft je camera goed scherpgesteld. Dan hangt de kwaliteit van de scherpte van de opname af van het objectief, of er is ergens wat fout.

Stel scherp met één AF punt. Kun je gemakkelijk zien of de scherpte klopt.

Bekijk de door jouw gemaakte opnamen in het gratis op te halen pakket Nikon View NX2. Klik aldaar op het tabblad Foto en dan daar op Scherpstelpunt tonen. Dan zie je middels een of meerdere rode vensters waar je camera heeft scherpgesteld.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten