Zeiss lenzen (20 jaar oud)

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zeiss lenzen (20 jaar oud)

Bericht door a vgastel » vr jul 19 2013 10:40 am

Dit is een link naar een test gestuurd door FotoVideoRetail.nl

http://www.digifotopro.nl/content/vreem ... anon-eos-m" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

iJoost

Bericht door iJoost » vr jul 19 2013 6:52 pm

Jammer dat er eigenlijk niets in staat over de invloed van dat extra lensje op de beeldkwaliteit. Maar ze schijnen robuust te zijn, da's ook belangrijk.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jul 19 2013 7:07 pm

Mijn idee, I-Joost. Ik zou nu wel eens de ultieme test willen zien die voor eens en voor altijd aantoont dat dat lensje de beeldkwaliteit dermate nadelig beïnvloedt dat het de aanschaf van zo'n adapter niet loont...
Maar helaas, je leest hier vaak meer, laat ik zeggen, aannames...

Ik zie op e-bay.de (Duitsland dus), heel mooie Zeiss-objectieven voor Contax/Yashica voorbijkomen voor relatief weinig geld. Wat Zeiss leverde voor de Contax RTS was mijns inziens subliem, en het zou de moeite waard kunnen zijn dat met een adapter op een Nikon te kunnen gebruiken.

Aan de andere kant maakt Zeiss/Cosina veel van die objectieven nu direct met een Nikon AIS-vatting, zelfs met chip, maar ja: die zijn wel weer wat duurder.

Michele
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Michele » vr jul 19 2013 7:57 pm

.... en niet van Zeiss maar van Cosina... Bedenk wel dat de huidige Zeis objectieven NIET dezelfde zijn als die uit de tijd van Contax / Yashica.... Objectief gezien is de kwalitiet subliem, maar een Planar 50mm f/1.4 voor Contax/Y is niet dezelfde lens als de huidige Planar 50mm f/1.4 voor Nikon F bajonet.
Laatst gewijzigd door Michele op vr jul 19 2013 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jul 19 2013 8:19 pm

Nee, Michele, het zijn niet dezelfde objectieven. De Zeiss-objectieven zoals ze nu door Cosina worden gemaakt zijn zelfs nog beter, sommige zijn herberekend. En ook de bouwkwaliteit is nog immer fantastisch.

Maar desondanks zaten er bij de toenmalige Contax RTS-objectieven zeker een paar die het nu nog prima zouden doen.
Ik noem de 21mm, de 15mm (die nota bene ook door Leica geleverd werd onder de naam Super-Elmar R), ik noem de 1,4/85mm, de 200mm.

En ik vraag me ook af of de toenmalige 1,4/50mm Planar (met lensje) zoveel slechter is als je hem zou vergelijken met de toenmalige 1,4/50mm Nikkor. Het is maar een idee...

Het mooiste zou natuurlijk zijn als Contax zelf een DSLR had gemaakt waarmee je die prachtige objectieven zou kunnen gebruiken. Zoals je nu op een D3 de AIS-Nikkors kunt gebruiken.

Mijn AI- en AIS-objectieven doe ik in ieder geval nooit weg, die komen nog wel eens van pas...

iJoost

Bericht door iJoost » vr jul 19 2013 9:04 pm

Michele schreef:.... en niet van Zeiss maar van Cosina... Bedenk wel dat de huidige Zeis objectieven NIET dezelfde zijn als die uit de tijd van Contax / Yashica.... Objectief gezien is de kalitiet subliem, maar een Planar 50mm f/1.4 voor Contax/Y is niet dezelfde lens als de huidige Planar 50mm f/1.4 voor Nikon F bajonet.
Dat is een intrigerende uitspraak. Ik heb ze alle twee hier. En eerlijk gezegd was ik destijds heel erg blij om eindelijk de vertrouwde goede eigenschappen weer terug te zien, toen ik de Nikon variant voor het eerst op mijn D200 had zitten. Alleen daarom al zou het leuk zijn als het mogelijk was om de oude op m'n Nikon te gebruiken. Dan kon ik kijken of ik er verschil in zie wat voor mij relevant is.

Michele
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Michele » vr jul 19 2013 9:56 pm

@emdeklerk: Klopt, de Cosina's zijn beter. Maar in feite zijn het Cosina lenzen onder Zeiss licentie en met Zeis constructienormen en niet zoals vroeger Zeiss lenzen uit Zeiss fabrieken (tenminste, als mijn info klopt is Zeiss Japan niet meer "in business"). Zegt ook wel iets over de kwaliteit van Cosina, maar die stond al buiten kijf na eerste tests van de Voigtlaender Bessa camera's en lenzen.
Maar: ik vind de "boterachtige" (sorry, kan het niet anders omschrijven) scherpte en plasticiteit van de oude Contax lenzen eigenlijk mooier dan de knetterscherpe kwaliteit die er nu uit komt rollen. Eigenlijk heb ik dat ook als ik naar Hasselblad kijk; de ouwe Zeiss vind ik mooier tekenen dan de huidige Fujinon / Hasselblad optiek. Maar in beide gevallen blijft het analoog vergelijken met digitaal (heb nooit een moderne Zeiss op diafilm getest, sorry) en da's niet helemaal eerlijk.
Afwerkingstechnisch is het spul nu idd zeer degelijk, maar helemaal prettig aanvoelen vind ik ze niet. Beetje jaren '70 Pentax Takumar gevoel (ook dat was topspul trouwens....)
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 20 2013 9:14 am

Subtiel onderscheid: het zijn geen Cosina-objectieven, het zijn Zeiss-objectieven.
Alleen is de productie uitbesteed aan Cosina. Met succes.

Cosina bouwde ook voor andere merken camera's en objectieven. Ook voor Nikon, Canon, Pentax en wie weet voor wie nog meer. Objectieven voor o.a. Vivitar, Panagor en andere handelsnamen.

Het verhaal van Zeiss in Japan is voor mij wat onduidelijk. Ooit namen ze Tomioka over, bekend van de zeer lichtsterke standaardobjectieven, die ook onder vele merknamen werden geleverd. Of Tomioka banden heeft met Kyocera, later Cosina, weet ik niet. En dan waren er nog Kino en Komine; wat daar van geworden is...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jul 20 2013 9:27 am

BRON Wikipedia.
http://translate.googleusercontent.com/ ... qx_xqapdog" onclick="window.open(this.href);return false;

Cosina is de opvolger van Niko (of "Nikoh"), een vennootschap opgericht als fabrikant van lenzen in 1959. In 1966, begon het te vervaardigen 35 mm compact camera's en 8 mm cine camera's , in 1968 begon het een glasblazerij, en een jaar later begon de productie van 35mm SLR camera's . Niko veranderde haar naam in Cosina in 1973. (Het eerste deel van de naam is een verwijzing naar de Koshi gebied binnen Nakano, waar de oprichter vandaan kwam, terwijl de 'Na' vertegenwoordigt Nakano.)

De naam Cosina heeft eerder verschenen op compact en SLR camera's voor 135 film . De CS-2 en CS-3 spiegelreflexcamera's werden geïntroduceerd in 1978, gevolgd in 1980 door de CT-1, CT-7 ('S werelds eerste all-drukknop SLR), CT-10 en CT-20, de CT-1G in 1982 en de CT-9 in 1986. Cosina SLR camera gebruikt ofwel de M42 (Praktica / Pentax) lens mount of de Pentax K (bajonet) objectiefvatting. Echter Cosina is waarschijnlijk beter bekend als fabrikant van camera's en camera-onderdelen voor andere merken. Tijdens de late jaren 1970, Cosina maakte een naam voor zichzelf in 35 mm meetzoeker camera's met een goed gebouwde, hoogwaardige vaste-lens camera met behulp van een aluminium body en een eenvoudige sluitertijdvoorkeuze-automatiek systeem. Deze meetzoekercamera werd aangenomen als de basis-chassis voor verschillende uitstekende cameramodellen, inclusief de Minolta 7sII, Revue 400se, Prinz 35ER en Vivitar 35ES.

In 1982 begon Cosina om lenzen te vervaardigen in een verscheidenheid van SLR fabrikanten lens mounts. In 1991 begon het glas gegoten produceren asferische lenzen , en in 1996 kunststof gegoten asferische lenzen. Het begon de productie van digitale camera's in 1997.

Rond deze tijd, werden de plannen begonnen met een nieuwe 35 mm meetzoeker camera te produceren, compleet met brede en ultrabrede lenzen voor het Leica schroef mount, en ook een eenvoudige camera - vergelijkbaar met een meetzoeker camera maar zonder een meetzoeker of zoeker - voor de montage van deze . Na de rechten op de naam verkregen Voigtländer van Ringfoto in Duitsland , Cosina introduceerde een Voigtländer 15 mm f/4.5 en 25 mm f / 4 lens (geen van hen meetzoeker-coupled) en de Voigtländer Bessa L lichaam in 1999. Al snel volgde met een breder scala van camera (beginnend met de Bessa R met zoeker en rangefinder, en Bessa T, met rangefinder maar zoeker), en een aantal lenzen zoals de Heliar 12 mm f/5.6 lens, dat op zijn introductie was de breedste rechtlijnige lens ooit verkocht voor foto's.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jul 20 2013 10:08 am

Citaat
It is said that current lenses are different from those in the older designs. This is entirely true since computer re-evaluation of lenses often improves the design. Minute improvements are continually being made to each lens. "Improvement is as important as fundamentals,"

Dit is een quote van Dr. Gerhard Hohberg, General Manager, Development of Photo-lens at Carl Zeiss Oberkochen geschreven in het boek "Only Zeiss" Carl Zeiss T* lens printed in 1994.

Hier wat algehele info.
http://taunusreiter.de/Cameras/Rollei_QBM_Zeiss_dt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://taunusreiter.de/Cameras/Rollei_QBM_dt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Historie
http://www.company7.com/zeiss/history.html" onclick="window.open(this.href);return false;
historie tomioka zie alinea van 1983
http://www.tlr-cameras.com/japanese/Tom ... enses.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 20 2013 11:02 am

Cosina is inderdaad een respectabel merk, dat precies maakt wat een opdrachtgever wil.
Goedkoop maar goed? Geen probleem. Topklasse maar duur? Ook geen probleem.
Misschien daarom één van de merken die nog bestaan.

Het verhaal van Cosina op WIki kende ik ook (heb het wel eens beter vertaald gezien...), maar zoek eens naar Komine...
Ik heb me wat beziggehouden met de Vivitar-producten, die van vele leveranciers kwamen.
De beste Serie 1-objectieven kwamen van Kino (ooit opgericht door ex-Nikon mensen!).
Maar ook Cosina leverde toen al aan Vivitar, evenals Komine (geheel verdwenen, lijkt het wel), Schneider, noem maar op. Je kunt het aan de serienummers van Vivitar zien: begint het met 9 of 09 dan komt het van Cosina, begint het met 22 dan komt het van Kino.

Vivitar Serial Number Prefix Codes (onder enig voorbehoud, schijnt het...)
09 (or 9) Cosina Company, Ltd.
13 Schneider Kreuznach
22 Kino Precision
25 Ozone Optical Co., Ltd
28 Komine Co., Ltd.
32 Makina Optical Co., Ltd
33 Asanuma & Co., Ltd
37 Tokina Optical Company, Ltd
42 Bauer (possibly Bauer trademark holder Robert Bosch GmbH)
44 Perkin-Elmer
47 Chinon Industries, Inc.
51 Tokyo Trading (possibly a corruption of Tokyo Koki, a Tokina predecessor)
56 Kyoei Shoji Company, Ltd.
61 Samyang Optics Co., Ltd
75 Hoya Corporation
77 Kobori Mfg Co. Ltd
81 Polar

Misschien heeft iemand hier iets aan.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jul 20 2013 12:30 pm

Heb hier al eens meer naar gezocht ;komine maar er is bij mijn weten geen info terug te vinden wat of waar ze gebleven zijn.
Betreffende de vivitar lens makers is mijn lijst in mijn vivitar map iets anders.
Van 1970 tot 1990
http://www.cameraquest.com/VivLensManuf.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 20 2013 6:21 pm

Dan heb je het over Olympus als toeleverancier van Vivitar: dat schijnt niet waar te zijn. Het wordt in in ieder geval met grote stelligheid ontkend door ex-Vivitar medewerkers.

"Where's Olympus? Some Vivitar lists claim 6/06x serial numbers were Olympus-made
Bill Swinyard confirms that Olympus did not make any Vivitar-branded lenses:
'Olympus most certainly did not make any Vivitar-branded lenses. When I was there, Olympus was very protective of its brand and didn't do any distributor-branding at all. It was the most independent of all our suppliers and never listened to us nor sought any of our input about anything. During the last few months of my stay at Vivitar, Olympus had announced that it was going to drop us and go to independent distribution, so I know it didn't happen after I left, either.' "

Voluit:
http://camera-wiki.org/wiki/Vivitar_serial_numbers" onclick="window.open(this.href);return false;

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di jul 23 2013 11:26 am

Heb zo juist een pdf gehad over een test van Digifoto Pro. over adapters voor wie er iets over wil lezen.
Mocht er nog meer info komen dan zal wordt het gedeeld. :)
Van
Jenny Grubben

FotoVideoRetail.nl

Postbus 3220

5902 RE Venlo

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-TFKHZ6JUAR6W.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”