Objectief voor steden en landschappen

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Martin484 » wo jul 24 2013 1:40 pm

Hoi,

Ik ben Martin en sinds april van dit jaar in het bezit van een Nikon D5200 met een 18-105 objectief.

Ik ga over een tijdje op vakantie en wil graag landschappen en steden vastleggen. Ik vind zelf de 18-105 die ik nu heb een prima kitlens maar ik merk dat ik al wat stapjes verder wil gaan.
Ik stel deze vraag hier toch (nog) maar een keer omdat er al verschillende vragen over zijn gesteld op dit forum en omdat ik in het bezit ben van een 18-105 en dat ik niet de "mist" in ga door een lens te kopen die hier iets teveel in de buurt van komt. Ik vind lenzen wisselen geen probleem, en merk dat ik op dit moment het meeste neig naar fotografie van landschappen, natuur en steden.

Wat is nou echt een lens die ik er eigenlijk bij zou moeten hebben? het mag een lens zijn die nu voor zowel een DX als misschien straks voor een full-frame gebruik kan worden. Ik heb mede door dit forum ook zitten te kijken naar een Nikkor 70-300 waar iedereen erg tevreden over is alleen deze is iets ouder (niet dat dat erg is maar misschien zijn er inmiddels betere...?)
Onlangs sprak ik iemand die in het bezit is van een Nikkor 24-70 en die deze eigenlijk voor alles gebruikt (maar voornamelijk voor portret), dat vind ik wel een erg mooie lens maar ook erg duur en misschien wel wat teveel van het goede voor op een D5200 maar met het oog op de toekomt voor misschien wel een full-frame camera...

Kortom, wat is nu een leuke, goede lens voor landschappen en steden (stredentripjes) ?

Alvast bedankt

Groet,
Martin
Martin484



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 24 2013 1:56 pm

Beste Martin,
Welkom.
Volgens mij heb je (zolang je niet aan de randen van de mogelijkheden raakt) prima voorzien met de 18-105 Nikon Lens.
Beperkingen die ik bij eerste kennismaking vond
-vertekening in de groothoekstand, in de kamera te corrigeren
-kan niet zo dichtij als een echte Micro/Macrolens
-de lichtsterkte is voldoende voor buiten/overdag, maar snel te krap voor avond/binnen.

Bedenk eens hoeveel koele drankjes je kan kopen van de soma die een 24-70 kost...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Kroontje » wo jul 24 2013 1:57 pm

Betreft de mm die je heb is zeker goed voor wat jij wilt, maar een 70-300 of iets dergelijks erbij is niet verkeerd. Ik zelf gebruikte de 18-105 ook voor steden en landschap en was daar dik tevreden mee ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor yzf1kr » wo jul 24 2013 1:58 pm

De 18-105 die je hebt voldoet prima.
Satief er bij en hij is perfect voor steden en landschappen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Jur » wo jul 24 2013 1:59 pm

Welkom op dit forum Martin.
Je hebt je vraag geplaatst in de rubriek Groothoekzoom, maar uit je verder verhaal blijft het erg onduidelijk waaraan je eigenlijk behoefte aan hebt. Zo heb je het ook over een telezoom als de 70-300mm VR.
Dus wellicht kun je nader omschrijven tegen welke beperkingen je met je huidige objectief aanloopt. Heb je behoefte aan meer groothoek, of juist tele? Is de lichtsterkte van je huidige objectief onvoldoende, omdat je juist bij minder licht wilt kunnen fotograferen? Kortom, er is wel wat meer informatie nodig om een een zinnig advies te kunnen geven.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Martin484 » wo jul 24 2013 2:06 pm

gijs sandberg schreef:Beste Martin,
Welkom.
Volgens mij heb je (zolang je niet aan de randen van de mogelijkheden raakt) prima voorzien met de 18-105 Nikon Lens.
Beperkingen die ik bij eerste kennismaking vond
-vertekening in de groothoekstand, in de kamera te corrigeren
-kan niet zo dichtij als een echte Micro/Macrolens
-de lichtsterkte is voldoende voor buiten/overdag, maar snel te krap voor avond/binnen.

Bedenk eens hoeveel koele drankjes je kan kopen van de soma die een 24-70 kost...
Groeten, Gijs


Hoi Gijs, bedankt voor je antwoord!
Ja ik ben ook zeker blij met mijn 18-105 en de keuze t.o.v. een 18-55, nu kan ik net wat meer. Maar ik merk al dat de hobby steeds meer uit de hand begint te lopen ;-) en ik steeds iets meer wil. Ik ga komende zomer naar o.a. Florence en als ik die stad op een afstand kan/ga fotograferen dan kom ik tekort met de 105 maar in de stad zal ik weinig tekort komen, maar daarom was mijn vraag ook of je dan misschien beter een andere lens er nog bij kan hebben. Ik lees ook wel een de 35mm om die te gebruiken in steden, is dat iets om er bij te hebben? die zijn niet duur zag ik.Ja wat betreft de 24-70, dat is nog veel te hoog gegrepen voor mij en inderdaad voor die kosten kan je heel wat koele drankjes kopen. Nog even terugkomend op het op afstand fotograferen van een stad, is dan de 70-300 iets? en is die dan ook prima te gebruiken in de stad of til ik me dan een breuk? ;-) En is zo'n dergelijke lens alleen maar om op afstand dingen te kunnen vastleggen of ook prima te gebruiken "binnen" een stad (of landschap).

Groeten
Martin
Martin484



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Martin484 » wo jul 24 2013 2:14 pm

Jur schreef:Welkom op dit forum Martin.
Je hebt je vraag geplaatst in de rubriek Groothoekzoom, maar uit je verder verhaal blijft het erg onduidelijk waaraan je eigenlijk behoefte aan hebt. Zo heb je het ook over een telezoom als de 70-300mm VR.
Dus wellicht kun je nader omschrijven tegen welke beperkingen je met je huidige objectief aanloopt. Heb je behoefte aan meer groothoek, of juist tele? Is de lichtsterkte van je huidige objectief onvoldoende, omdat je juist bij minder licht wilt kunnen fotograferen? Kortom, er is wel wat meer informatie nodig om een een zinnig advies te kunnen geven.


Bedankt Jur! Ja misschien omschrijf ik het ook wel een beetje onduidelijk en is mijn kennis ook nog te beperkt om het heel goed te kunnen omschrijven. Ik ga later dit jaar naar Florence, een hele mooie stad waar ik graag mooie plaatjes van ga schieten, maar op afstand (ik heb een plein gezien op internet waarbij je de hele stad kan overzien) zal ik iets te kort komen met een 18-105, althans, dat lijkt me. Ik zoek dus eigenlijk een lens die beter (of meer geschikt) is dan een 18-105 voor steden en steden op afstand (en dan ook landschappen). Is de 70-300 allen een objectief om op afstand plaatjes te schieten of ook prima te gebruiken "binnen" in de stad? Of kan ik bijvoorbeeld ook een 35mm erbij gebruiken? Ook zal ik straks en bij nog meer toekomstige stedentripjes bij gebouwen komen die niet helemaal op het plaatje passen, wat is dan echt een must have objectief voor een stad?
Op dit moment voldoet de 18-105 eigenlijk helemaal voor mij, maar de vraag is daarom misschien ook wel of er betere alternatieven zijn voor landschappen en steden.

Groeten
Martin
Martin484



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor jan » wo jul 24 2013 2:16 pm

Hallo Martin,

De 35mm is natuurlijk een mooi lichtsterk objectief waar je bij schemering ook nog behoorlijk mee uit de voeten kan t.o.v. het huidige objectief. Maar ga eens de straat op, zoek een smal straatje, met je huidige objectief en zet deze eens op 35mm en oordeel voor jezelf of dit bereik je brengt wat je voor ogen hebt.

Daarnaast heeft Nikon een objectieven simulator op haar site: http://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explore/simulator.page?. Dat geeft je in ieder geval al een gevoel bij bijvoorbeeld de 70-300.

Zelf ben ik zeer blij met mijn Sigma 10-20 voor stad en landschap.

Lees dit draadje ook eens: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=49288&start=30
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor breimer » wo jul 24 2013 2:55 pm

wat zoek je persies :?:

ik denk naast je 18-105 die ik ook heb. dat je voor landschap en steden het best geholpen bent met nog een groothoekzoom b.v. de tokina 12-14 met scherpstelmotor.
ik denk dat je daar meer aan hebt dan de 70-300.
de laaste is wel fijn als je detais als torentjes of dergelijke op de plaat wil vastleggen.

ik heb alle drie de objectieven kom net terug van vakantie en heb de groothoekzoom ( 12-24) verweg het meest gebruikt.
o.a. landschap en steden.


vriendelijke groet
Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Jur » wo jul 24 2013 3:03 pm

Martin484 schreef: Ik ga later dit jaar naar Florence, een hele mooie stad waar ik graag mooie plaatjes van ga schieten, maar op afstand (ik heb een plein gezien op internet waarbij je de hele stad kan overzien) zal ik iets te kort komen met een 18-105, althans, dat lijkt me.


Martin,

Voor steden als Florence kom je met een 18-105mm al goed uit de voeten. Langer is zeker niet nodig. Meer groothoek; bijvoorbeeld 12-24mm is altijd handig, maar niet beslist noodzakelijk. Bijgaand een paar voorbeelden op DX (D2x) met brandpunten tussen 17 en 70mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groet
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Martin484 » wo jul 24 2013 3:51 pm

breimer schreef:wat zoek je persies :?:

ik denk naast je 18-105 die ik ook heb. dat je voor landschap en steden het best geholpen bent met nog een groothoekzoom b.v. de tokina 12-14 met scherpstelmotor.
ik denk dat je daar meer aan hebt dan de 70-300.
de laaste is wel fijn als je detais als torentjes of dergelijke op de plaat wil vastleggen.

ik heb alle drie de objectieven kom net terug van vakantie en heb de groothoekzoom ( 12-24) verweg het meest gebruikt.
o.a. landschap en steden.


vriendelijke groet
Bert Harry


Bedankt Bert voor je antwoord. Ja dat formaat had ik nog niet echt naar gekeken maar is ook nog een optie, nog meer keuze :-)

Groeten
Martin
Martin484



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor Martin484 » wo jul 24 2013 3:57 pm

Bedankt Jur voor je erg duidelijke antwoord inclusief de foto's! Ja als ik het zo lees in de meerder antwoorden die hier gegeven worden voldoet mijn 18-105 prima voor een stedentripje.
Op de 3e foto is goed het overzicht te zien van de stad Florence en dat is precies wat ik bedoelde qua afstand. Kortom, eigenlijk heb ik een prima objectief wat voldoet voor een stedentripje.
Mijn vraag is ook wel ontstaan omdat ik graag mooie foto's maak die vast altijd ook nog mooier kunnen, niet alleen door mijn eigen handelen maar ook door de techniek en daarom ook de vraag wat een "nog beter" alternatief is voor de 18-105 m.b.t. landschappen en steden. Is een (ultra) groothoek echt een aanrader voor dergelijke dingen?

Groeten
Martin
Martin484



Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor emiel » wo jul 24 2013 8:06 pm

martin,

er is helaas niet zoiets als de perfecte lens voor florence. je zult zelf moeten bepalen wat jij mooi vind, is dat details? dan heb je een telelens/zoom nodig, wil je grootste en brede beelden? dan heb je ultra groothoek nodig.

ik zou eerst een met de 18-105 op pad gaan in forence en veel geheugenkaarten volschieten zodat je kunt bepalen wat je aantrekt in fotografie en steden.

florence, en veel andere Italiaanse steden zijn allemaal krap op elkaar gebouwd, ik zou gewoon de 18-105 meenemen en geen tele kopen voor dat doel. de 12-24 is een heel mooie lens maar kijk eerst gewoon wat je wilt.

ajuus
emiel


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor JanJacob » wo jul 24 2013 11:39 pm

De Nikon 28/1.8 is het antwoord op al je problemen.

Toen ik net begon met fotograferen, heb ik me wijs laten maken dat 35mm het brandpunt is dat voor alles in te zetten is. In die tijd had je vooral DX-camera's. Om de 35mm te benaderen, heb ik toen een 28mm objectief gekocht. Ik heb vervolgens een aantal zomervakanties doorgebracht met alleen de combinatie DX-camera, polarisatiefilter en 28mm. Natuurlijk is het niet het antwoord op alles, maar mijn ervaring is dat met die 28 op FX bijna alles te doen was. Een groepsfoto, een snel portretje (niet te dichtbij!), een landschap, het interieur van een kerk, ging allemaal zonder moeite. De beperking die je jezelf oplegt door maar één brandpunt te gebruiken is - in mijn geval - bevrijdend gebleken. En trouwens, niet voor niets zijn de camera's waar onze ouders/grootouders hun Agfa filmpjes in frotten (Olympus Trip, iemand?) ooit uitgerust met een vast 35mm lensje.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor steden en landschappen

Berichtdoor jantom » wo jul 24 2013 11:59 pm

JanJacob schreef:De Nikon 28/1.8 is het antwoord op al je problemen.

Toen ik net begon met fotograferen, heb ik me wijs laten maken dat 35mm het brandpunt is dat voor alles in te zetten is. In die tijd had je vooral DX-camera's. Om de 35mm te benaderen, heb ik toen een 28mm objectief gekocht. Ik heb vervolgens een aantal zomervakanties doorgebracht met alleen de combinatie DX-camera, polarisatiefilter en 28mm. Natuurlijk is het niet het antwoord op alles, maar mijn ervaring is dat met die 28 op FX bijna alles te doen was. Een groepsfoto, een snel portretje (niet te dichtbij!), een landschap, het interieur van een kerk, ging allemaal zonder moeite. De beperking die je jezelf oplegt door maar één brandpunt te gebruiken is - in mijn geval - bevrijdend gebleken. En trouwens, niet voor niets zijn de camera's waar onze ouders/grootouders hun Agfa filmpjes in frotten (Olympus Trip, iemand?) ooit uitgerust met een vast 35mm lensje.


Het zou zo mooi zijn als je maar één objectief nodig hebt... Maar zo is het niet. :shock:
Een Olympus Trip heeft een 40mm lens... Even nagekeken :D
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten