D7000 springt van RAW naar JPEG
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D7000 springt van RAW naar JPEG
Mijn D7000 is tijdens de vakantie zonder aanwijsbare reden midden in een fotoserie van RAW overgesprongen naar JPEG. Ik kom hier helaas thuis pas achter.
Ik weet heel zeker dat ik niet in het menu van de camera geweest ben. Baal hier verschrikkelijk van, want meer dan de helft van mijn foto's zijn nu in JPEG vastgelegd.
Iemand een verklaring voor wat er gebeurt kan zijn?
Ik weet heel zeker dat ik niet in het menu van de camera geweest ben. Baal hier verschrikkelijk van, want meer dan de helft van mijn foto's zijn nu in JPEG vastgelegd.
Iemand een verklaring voor wat er gebeurt kan zijn?
- ROLANDPHOTO
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D7000 springt van RAW naar JPEG
2 kaartjes gebruikt,verschillend ingesteld.?
De u standen wijken volgens mij ook van het hoofdmenu af.
De u standen wijken volgens mij ook van het hoofdmenu af.
CLUBLID>
-
- Forumlid
Ze staan altijd hetzelfde ingesteld. Als overloop. Ik sta voor een raadsel.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: een verklaring
Beste I,
Heb je de kamera wel eens uit handen gegeven?
Mogelijkheid 2: kaboutertjes of de stand van de maan.
Dit soort zaken kan iedereen gebeuren, de kans neemt toe met meer opties op de kamera.
Groeten, Gijs
Heb je de kamera wel eens uit handen gegeven?
Mogelijkheid 2: kaboutertjes of de stand van de maan.
Dit soort zaken kan iedereen gebeuren, de kans neemt toe met meer opties op de kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Dit probleem komt me niet onbekend voor en (vele) anderen ook niet http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 0&start=30.
Het probleem komt bij mij af en toe weer eens op en zijn enkele NEF opnames niet terug te vinden maar wel de jpeg. Ik heb hiervoor nooit een verklaring kunnen vinden en bij Nikon ook niet. Ik heb hierover al eens contact gehad. Ik heb er maar mee leren leven. Maar ik heb nimmer een aantal gehad zoals jij beschrijft alleen enkele achter elkaar en daarna gaat het weer goed.
Het probleem komt bij mij af en toe weer eens op en zijn enkele NEF opnames niet terug te vinden maar wel de jpeg. Ik heb hiervoor nooit een verklaring kunnen vinden en bij Nikon ook niet. Ik heb hierover al eens contact gehad. Ik heb er maar mee leren leven. Maar ik heb nimmer een aantal gehad zoals jij beschrijft alleen enkele achter elkaar en daarna gaat het weer goed.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De statistische kans dat een fotocamera uit zichzelf van instelling verspringt door storing in het systeem is echt ontstellend veel kleiner, dan dat iemand toevallig onbewust per ongeluk een instelling heeft gewijzigd die dat tot gevolg heeft gehad. Dus ik houd het maar op het laatste.iAppleToo schreef:Ze staan altijd hetzelfde ingesteld. Als overloop. Ik sta voor een raadsel.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
@ Gijs Nee, ik heb de camera niet uit handen gegeven. Nee, ik geloof niet in kabouters en zoals ik schreef, ben ik niet in het menu geweest op dat moment.
ik was een bepaalde serie aan het fotograferen met de dezelfde lens etcetera. Midden in die sessie is de camera ineens blijkbaar JPEGS gaan vastleggen i.p.v. RAW.
@ Leon Dat laatste is dus beslist niet gebeurd, tenzij er een knoppencombinatie is die ik per ongeluk gebruikt zou hebben buiten het menu om. Een dergelijke combinatie is mij niet bekend.
ik was een bepaalde serie aan het fotograferen met de dezelfde lens etcetera. Midden in die sessie is de camera ineens blijkbaar JPEGS gaan vastleggen i.p.v. RAW.
@ Leon Dat laatste is dus beslist niet gebeurd, tenzij er een knoppencombinatie is die ik per ongeluk gebruikt zou hebben buiten het menu om. Een dergelijke combinatie is mij niet bekend.
-
- Forumlid
Valt me nu op na lezen van alle kaarten in de cardreader van mijn iMac, dat dit op onverklaarbare momenten zelfs een aantal malen gebeurd is.
De camera moet daarna dus weer spontaan in de RAW stand teruggesprongen zijn? De laatste keer helaas dus niet!
De camera moet daarna dus weer spontaan in de RAW stand teruggesprongen zijn? De laatste keer helaas dus niet!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Een kwestie van de qual-knop indrukken en aan het wiel draaien.iAppleToo schreef: @ Leon Dat laatste is dus beslist niet gebeurd, tenzij er een knoppencombinatie is die ik per ongeluk gebruikt zou hebben buiten het menu om. Een dergelijke combinatie is mij niet bekend.
Gaat heel makkelijk per ongeluk. Een van de vele kleine ongemakken van de D7000.
-
- Forumlid
Dan zal dat gebeurt zijn! Maar meerdere keren en dan ook weer exact in de oude stand terug?
Is wel heel curieus. Ik vind dit overigens geen klein ongemak. Mijn mooiste platen heb ik nu 'slechts' in JPG.
Is wel heel curieus. Ik vind dit overigens geen klein ongemak. Mijn mooiste platen heb ik nu 'slechts' in JPG.
- DannySan
- Clublid
Bij een test van de D7100 die ik gisteren zag (youtube, door The Fro) werd op de D7100 dit zelfde 'manco' opgemerkt; dus zo ongewoon is het niet hoor.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
delete
Laatst gewijzigd door Duncan_P op do aug 22 2013 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Qual met de primaire draaischijf.iAppleToo schreef:@ Gijs Nee, ik heb de camera niet uit handen gegeven. Nee, ik geloof niet in kabouters en zoals ik schreef, ben ik niet in het menu geweest op dat moment.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- MauritsD
- Clublid
Zoals al genoemd kun je heel eenvoudig met de Qual-knop en een instelwiel tussen RAW en JPG schakelen, maar ik heb met de D7000 nog nooit meegemaakt dat settings spontaan veranderden.
Ik heb wel eens dat de mode-dial onbewust gedraaid is, dus daar let ik wel altijd op.
Ik heb wel eens dat de mode-dial onbewust gedraaid is, dus daar let ik wel altijd op.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- justme
- Forumlid
gelukkig nooit last van gehad, ruim een jaar en 12000 kliks verder!