Tamron of Sigma

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Tamron of Sigma

Berichtdoor Ingrid » zo aug 18 2013 9:39 pm

Hallo,

Ik ben een hobby fotograaf met een Nikon D3000. Daarbij zit de standaard nikon lens 18-55, en ik heb een Sigma 70-300, 1:4-5,6

Ik ga binnenkort op vakantie waar ik hopelijk veel natuur en dieren ga fotograferen, maar waarbij ik eigenlijk maar 1 objectief mee wil nemen.
Maar ik heb er vrij weinig verstand van en zie door de bomen het bos niet meer na het uitzoeken van allerlei informatie over objectieven.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb de volgende 2 objectieven gevonden, maar zijn deze wel te gebruiken voor mijn D3000?

Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Nikon
Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM Nikon

Welke zouden jullie adviseren? of is er een andere die meer geschikt is?

Alvast bedankt!!

Groetjes Ingrid
Ingrid



Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Kees H » zo aug 18 2013 9:49 pm

Hallo Ingrid,

Ik zou overwegen om je eigen objectieven mee te nemen.
deze zijn iets lichtsterker en je hebt meer zoom wat voor dieren in de natuur wel prettig is. zeker in een bos is er vaak al minder licht
nadeel is dat je af en toe moet wisselen

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor jfbat » zo aug 18 2013 10:33 pm

Ik heb dezelfde keuze kortgeleden gemaakt en ben voor de Sigma gegaan. Op diverse reviewsites krijgt deze net wat betere kritieken, vooral in het vdrre zoombereik is de Sigma scherper. Het blijft een compromis, de Sigma heeft heel duidelijke vervorming, vooral in het middengebied veel pincushion. Niks wat niet te herstellen valt met bijvoorbeeld Lightroom, maar je moet er wel rekening mee houden.

Het gemak is echter overduidelijk.

De Tamron heeft tot eind deze maand overigens nog een cashback-actie, waardoor je 30 euro terug krijgt. Beide lenzen zijn bij veel zaken voor 399 euro te koop, met die 30 euro terug wordt de Tamron dus 30 euro goedkoper dan de Sigma.

edit: beide lenzen zijn gewoon te gebruiken met je D3000, let wel op dat je de Nikon variant neemt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Ingrid » zo aug 18 2013 11:20 pm

Ik ben nu ook nog de lens van Nikon zelf tegen gekomen. De Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR en de Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-5.6G DX ED VR.
Deze zijn wel duurder, maar koop liever in één keer een goede, dan alsnog veel geld uit te geven aan een tamron of sigma die toch niet helemaal voldoen. Maar nu staat dit in de vergelijking:
.....................................18-300.........................28-300
Lens voor......................Nikon.......................... Nikon

Type lensvatting...........DX (small frame) ........Nikon F (FX)

Geschikt voor
Full frame camera........... Nee..............................Ja

Small frame camera.......... Ja...............................Ja

Weet iemand wat dit betekent en of ze op mijn D3000 passen?
Verder zijn alle tips welkom, want ik weet het echt niet meer :roll:
Nu zijn er al 4 lenzen om uit te kiezen.... :shock:
Ingrid



Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor jan » zo aug 18 2013 11:45 pm

Zolang het een AF-S objectief is zal hij prima functioneren op je D3000. In jouw geval moet er altijd een scherpstelaandrijving in het objectief zitten t.b.v. automatische scherpstelling.
De 18-300 is een recenter objectief.
Hier staat een test van de Nikon 18-300 - http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/778-nikkorafsdx183003556vr en hier van de Tamron 18-270
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/716-tamron182703563pzd?start=2
In de conclusies lees je ook dat men niet overloopt van enthousiasme.
Maar wanneer ik naar je huidige set kijk dan denk ik dat je hiermee beter af bent, kwalitatief, dan met het nieuwe objectief dat je voor ogen hebt. Ik persoonlijk zou het bij de huidige set laten en het wisselen voor lief nemen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Haket » zo aug 18 2013 11:45 pm

Alle AF-S objectieven passen op de D3000 zonder verlies van AF. Dx of Fx maakt niet uit.
Bij oudere objectieven moet je vaak wat inleveren zoals AF en/of lichtmeting.
Zie o.a. de website van Hans Braakhuis, die maakt een heleboel duidelijk.
Gebruikersavatar
Haket

Clublid
Berichten: 1629


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Kees H » zo aug 18 2013 11:52 pm

beide nikons passen op je D3000

waar je op moet letten is dat het AF-S types zijn, deze hebben een ingebouwde scherpstelmotor.
die heb je nodig voor automatisch scherpstellen omdat je camera deze zelf niet heeft.

de 18-300 is voor DX camera's zoals je D3000

de andere kan op DX en FX, dus op jouw camera heb je het effect van ongeveer een 42-450mm (cropfactor)
niet echt, maar je gebruikt maar een deel van het beeld omdat de sensor van je camera kleiner is dan van een FX (full Frame)camera
als je ook veel landschapsfoto's maakt gebruik je vaak groothoek (minder mm) dus zou de 18-300 dan een goede keus zijn
anders zou je weer je 18-55 daarvoor moeten gebruiken.

succes met je keuze
er zijn ook veel te veel mogelijkheden soms :wink:

maar wat je nu al hebt is een mooie set, straks wil je misschien een ander type lens voor iets anders (bijv macro) en dan moet je toch gaan wisselen

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Cyrus » ma aug 19 2013 9:54 am

@KeesH: ook voor de 18-300DX en de 18-55DX geldt de cropfactor van 1,5x bij gebruik op de D3000. Nikon zet, net als de meeste andere fabrikanten, altijd de brandpuntsafstanden in full-frame-equivalent op de objectieven, dus ook op DX-objectieven. Hoe je het wendt of keert: een fysieke brandpuntsafstand van een bepaald aantal mm blijft op zowel DX als FX (fullframe, gelijk aan 35mm film) gelijk, dat kan ook niet anders.

De beeldhoek is door de cropfactor wél anders: een 50mm DX-objectief op een DX-camera zal een vergelijkbare beeldhoek hebben als een 75mm FX-objectief, op een FX-camera.

Het voornaamste verschil tussen een DX-objectief en een FX-objectief is dat bij een DX-objectief de beeldcirkel kleiner is, waardoor het objectief als geheel kleiner kan worden, wat het handzamer maakt maar ook goedkoper qua productie en eindprijs (minder onderdelen).

Overigens: 18mm op DX is eigenlijk al niet heel veel groothoek meer, daar kun je dan beter een 11-16 (Tokina), 10-24 (Nikkor, Tamron), 12-24 (Nikkor, Tokina) of 10-20 (Sigma) voor inzetten.

Het voordeel om FX-glas op een DX-camera te gebruiken, is tweeledig: beduidend minder kans op vignettering, (immers: de beeldcirkel van het objectief is groter dan de sensor, daardoor vallen de donkere hoeken van het objectief buiten de sensor) en je hoeft niet te her-investeren mocht je in de toekomst naar FX overstappen. Anders gezegd: schroom niet om op je DX-camera gewoon FX-glas te gebruiken. De tweedehandsmarkt is ruim en het werkt allemaal prima samen met je camera.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Cyrus » ma aug 19 2013 9:59 am

@Ingrid: megazooms zoals een 18-270, 18-300 bevatten zóveel compromissen, dat het objectief op bijna geen enkele brandpuntsafstand optimaal presteert. Hoewel handig (nauwelijks wisselen) vind ik de investering nogal zonde als je al een 70-300 hebt.

Zou je met name in het gebied tussen pakweg 50 en 100mm nu steeds moeten wisselen, dan is een overweging om de Nikkor 18-105 aan te schaffen. Die kost je nieuw nog geen € 200 (op MP ongeveer € 100) en die is samen met je Sigma 70-300 een mooie basis. Een Nikkor 16-85 is misschien ook nog een overweging waard; dat is een erg mooi objectief met een ruim bereik, zonder dat er al te veel optische compromissen in zitten. Niet alleen voor de vakantie, maar het hele jaar door een erg mooie allrounder.

Wil je slechts de 18-55 verruilen voor een kwalitatief beter objectief in een vergelijkbaar bereik, dan is een Tamron 17-50 F/2.8 een betaalbare overweging. Dat is een enorm scherp objectief met briljante kleuren en mooi contrast, voor een leuke prijs. Heb er op mijn ex-D7000 veel plezier van gehad.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Gertjan1988 » ma aug 19 2013 9:54 pm

Ik heb zelf de 18-300. Wel beetje zwaar, maar persoonlijk geen probleem. En nog nooit spijt van gehad dat ik die gekocht heb. Zo fijn om niet te hoeven wisselen van lens op vakanties en dat je toch ook heel ver kunt inzoomen.

Is die 70-300, 18-105, 18-55 kwalitatief beter dan de 18-300? Geloof er namelijk niks van.

Al zal je hier voornamelijk negatieve reacties krijgen over de meeste zoomlenzen alleen al omdat daar zo veel vooroordelen over zijn.

Het zijn geen goedkope lenzen, maar wel heel praktische lenzen. Persoonlijk kan ik het je zeer aanraden om zo'n "superzoom" lens te kopen voor vakanties als je geen zin hebt om continu te switchen van lens en daardoor niet altijd de shots kunt maken die je zou willen.

Voorheen de 18-200 vr2 op vakantie mee gehad en ook daarmee hele mooie foto's kunnen maken.
Gertjan1988

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Cyrus » ma aug 19 2013 11:14 pm

@Gertjan: het is geen vooroordeel, maar feit dat bij zoomlenzen - ook de allerduurste exemplaren! - er (veel) constructieve compromissen moeten worden gesloten om een compleet bereik aan brandpuntsafstanden in één objectief te steken. En hoe groter het zoombereik, hoe meer compromissen. Anders gezegd: er zijn veel glaselementen en groepen nodig om alle brandpuntsafstanden binnen een zoombereik te kunnen realiseren, waarbij die elementen en groepen ook nog eens van positie ten opzichte van elkaar bewegen, zodra er gezoomd wordt. Hoe meer (bewegende) elementen, hoe meer verlies aan scherpte en resolutie - o.a. door prismawerking en diffractie. Dat is iets dat iedereen vast wel zal begrijpen.

Samengevat: de constructie van een zoomobjectief is een reeks aan compromissen en daardoor zal het zoom-objectief op elke gekozen brandpuntsafstand nimmer de resultaten behalen van een objectief met een vast brandpuntsafstand van gelijke waarde, gegeven een gelijk diafragma voor beide objectieven.

Dat alles heeft dus ontegenzeggelijk invloed op de optische kwaliteiten (en dus je foto's), waarbij opgemerkt dient te worden dat de huidige generatie zoom-objectieven ondertussen beslist goed presteert. Los daarvan: uiteraard kun je van een zoom-objectief erg veel plezier hebben, met mooie foto's als resultaat.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor ReneG » di aug 20 2013 12:53 am

Gertjan1988 schreef:Al zal je hier voornamelijk negatieve reacties krijgen over de meeste zoomlenzen alleen al omdat daar zo veel vooroordelen over zijn.


Als frequente gebruiker van zoomlenzen en primes kan ik melden dat de primes toch echt (bijna zonder uitzondering) beter presteren dan zoomlenzen. Waarbij de goedkope primes regelmatig veel duurdere zoomlenzen verslaan. Geen vooroordeel, praktijkervaring.

Ik heb overigens nogal wat weerstand tegen superzooms, maar dat is wederom gebaseerd op praktijkervaring en vergelijken van de resultaten (en dan niet op een website, maar persoonlijk). Dat wil niet zeggen dat je met superzooms geen 'goede' foto's kunt maken, maar ik kan met de niet superzooms (en zeker de primes) wel degelijk technisch betere foto's maken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Gertjan1988 » di aug 20 2013 1:40 am

Dat primes optisch beter zijn geloof ik geheid, maar is het verschol dermate groot dat je perse primes / minder bereik zooms "moet" gebruiken? Voor vakanties wel echt veeeel praktischer zoomlenzen. Ik heb ook een 50mm 1.8d maar krijg daar minder scherpe fotos mee. Kan ook best iets niet helemaal lekker zijn met die lens.


70-200 word mijn volgende lens zodra ik daar geld voor heb.
Gertjan1988

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor ReneG » di aug 20 2013 11:36 am

Gertjan1988 schreef:maar is het verschol dermate groot dat je perse primes / minder bereik zooms "moet" gebruiken?


Wat mij betreft wel, ik zeul op vakantietrips dan dus ook rustig een kilo of 15 aan apparatuur mee. Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Cyrus » di aug 20 2013 12:11 pm

Gertjan1988 schreef:is het verschol dermate groot dat je perse primes / minder bereik zooms "moet" gebruiken?


"moeten" is wel erg dwingend; zou liever spreken van "de voorkeur geven aan" primes of minder-bereik zooms ;)

Ikzelf prefereer een combi van primes en een paar zooms met een niet al te groot bereik (max 4x zoom), waarmee ik toch het gebied van 16 tot 300mm kan afdekken. Dat vind ik een betere concessie dan een 16x megazoom-objectief. Maat goed, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten