Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Gertje » di aug 27 2013 9:31 am

Beste mensen,

Als sportfotograaf gebruik ik zeer zelden mijn opzetflitser (SB600). Ik heb dan ook weinig ervaring en kennis met mijn SB600 icm een D700 en D3S. De laatste tijd krijg ik vaker verzoeken om trainers en spelers in stilstand te portretteren. Met weinig licht wordt ik dan altijd wel een beetje zenuwachtig en onzeker.
Fotograferen op diafragmavoorkeuze, flitsen op TTL, belichting compenseren op de body en finetunen binnen LR is helaas mijn enige escape/kennis om acceptabele platen te maken. Ik heb het internet al aardig afgestruind maar merk dat ik de behoefte heb om de basis van de flitsfotografie onder de knie kan krijgen en de volledige controle over mijn SB600 kan krijgen. Kan iemand mij adviseren of daar (korte) cursussen/trainingen voor worden aangeboden en of jullie daar ook ervaring me hebben. Wellicht zijn er forumleden die mij (eventueel tegen betaling) mij GOED kunnen aanleren hoe ik meester over mijn SB600 wordt. Ik ben woonachtig in Utrecht.

Ik hoor het graag.
Thanks Gertjan
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor MartinT » di aug 27 2013 12:19 pm

Calumet heeft een prima workshop "Flitsen met Nikon Flitsers".
Duurt 1 dag en wordt zeer deskundig gegeven door Pieter van Leeuwen, die eerst ingaat op algemene zaken die met flitsen samenhangen en daarna de specifieke mogelijkheden van Nikon flitsers behandelt . Hij heeft daarbij een praktijkgerichte benadering. Kan het uit eigen ervaring aanbevelen :)
martin
http://www.calumetworkshops.nl/?id=94:w ... n-flitsers
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor gijs sandberg » di aug 27 2013 3:45 pm

Gert Jan,
De genoemde Pieter van Leeuwen is van harte aanbevolen en heeft het onderwerp al eens bij een NCN bijeenkomst (deels) beproken.
Een lastig aspect is dat er (ook binnen Nikon hardware) zoveel combinaties mogelijk zijn, dat sommige handboeken van flitsers intimiderend dik zijn.
Wellicht is het zinvol eerst de site van nikon.nl na te zien, er moet ergens een PDF met algemene trucs over het CLS/CVS staan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Hans Braakhuis » di aug 27 2013 5:43 pm

Op de eerstvolgende clubdag zijn er zo 100 aanwezig die het je allemaal kunnen voordoen.

viewtopic.php?f=10&t=49817
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor DannySan » wo aug 28 2013 8:01 pm

De basis van flitsen is niet bijster moeilijk, als je je camera machtig bent is het gewoon een extra variabele. Op de club dag inderdaad vast wel een moment om daar even mee te 'spelen'
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Gertje » wo aug 28 2013 9:37 pm

DannySan schreef:De basis van flitsen is niet bijster moeilijk, als je je camera machtig bent is het gewoon een extra variabele. '


Dat is wel erg kort door de bocht maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben van mening dat ik mijn camera machtig ben. Echter het goed uitbalanceren van een foto met kunstlicht (opzetflitser) is mijn inziens meer dan een extra variabele. En natuurlijk is "basis" en "niet moeilijk" een relatief begrip. Zal mijn oren en open open houden op de clubdag en ga zeker Pieter van Leeuwen inzetten. Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Gertje » wo aug 28 2013 9:39 pm

[[/quote]Calumet heeft een prima workshop "Flitsen met Nikon Flitsers".
Duurt 1 dag en wordt zeer deskundig gegeven door Pieter van Leeuwen, die eerst ingaat op algemene zaken die met flitsen samenhangen en daarna de specifieke mogelijkheden van Nikon flitsers behandelt . Hij heeft daarbij een praktijkgerichte benadering. Kan het uit eigen ervaring aanbevelen :)
martin
http://www.calumetworkshops.nl/?id=94:w ... n-flitsers[/quote]

Beste Martin,

Bedankt voor je tip. De mail is naar Pieter van Leeuwen is inmiddels de deur uit!
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Gertje » wo aug 28 2013 9:41 pm

gijs sandberg schreef:Gert Jan,
De genoemde Pieter van Leeuwen is van harte aanbevolen en heeft het onderwerp al eens bij een NCN bijeenkomst (deels) beproken.
Een lastig aspect is dat er (ook binnen Nikon hardware) zoveel combinaties mogelijk zijn, dat sommige handboeken van flitsers intimiderend dik zijn.
Wellicht is het zinvol eerst de site van nikon.nl na te zien, er moet ergens een PDF met algemene trucs over het CLS/CVS staan.
Groeten, Gijs


Ben benieuwd naar Pieter en zijn kennis(overdracht). Heb inmiddels contact via mail en heb erg veel zin in het opslokken van zijn kennis en vaardigheden.

Gr. Gertjan
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 29 2013 7:29 am

Kun je met de D700 flitser, je SB-600 al draadloos aansturen?

http://www.hansbraakhuis.nl/Alle%20Nikon%20flitsers.pdf
pagina 8 en 11 geven een aanzet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cursus/training/instructie flitsen met SB600

Berichtdoor DannySan » do aug 29 2013 9:20 am

Gertje schreef:
DannySan schreef:De basis van flitsen is niet bijster moeilijk, als je je camera machtig bent is het gewoon een extra variabele. '


Dat is wel erg kort door de bocht maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben van mening dat ik mijn camera machtig ben. Echter het goed uitbalanceren van een foto met kunstlicht (opzetflitser) is mijn inziens meer dan een extra variabele. En natuurlijk is "basis" en "niet moeilijk" een relatief begrip. Zal mijn oren en open open houden op de clubdag en ga zeker Pieter van Leeuwen inzetten. Bedankt voor je reactie!


@Gertje: het was zeker niet 'kort door de bocht' bedoeld hoor!
Ik ben zelf ook meer met flitsen bezig de laatste tijd, en je kunt het natuurlijk zo groot en ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Maar teruggebracht tot de 'basis' (1x opzetflitser op camera) in TTL of manual is de 'basis' - mijns inziens - niet heel moeilijk; het in de praktijk toepassen, daar zit 'm de uitdaging.
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten