handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Madnav » do aug 29 2013 1:39 pm

Ik ga zaterdag vliegen met Corendon naar Turkije. Als ik lees wat de eisen van de handbagage zijn, dan is dat erg weinig: 5 kg. en afmeting 55 x 40 x 20 cm. Mijn Lowepro rugtas is al groter en met alle lenzen erbij weegt de tas 8,6 kg. En dan heb ik mijn flitsers en statief maar thuisgelaten, maar het is dus nog veel te veel!

Hoe doen andere amateurfotografen met professionbele apparatuur en prime-lenzen dat dan? Heeft iemand daar ervaring mee? Heb eerst het forum afgezocht, maar kon niets vinden over dit onderwerp. ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben met deze vraag, maar misschien verkeerde zoektermen gebruikt.

Hoe dan ook: heeft iemand ervaring hiermee en hoe streng zijn ze als je een rugzak met fotoapparatuur mee het vliegtuig in wil nemen?
de foto wordt gemaakt áchter de camera!
Gebruikersavatar
Madnav

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Harderwijk

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Niels Hintzen » do aug 29 2013 2:16 pm

Hallo Madnav,

Eerste truckje is al je camera met zwaarste lens om je nek heen hangen. Als je nog een lens hebt die je tijdelijk in je jaszak kan steken, doe dat dan. Immers, zodra je de check door bent, kun je alsnog je lens en camera in je tas stoppen. Afmetingen zijn inderdaad krap, en als je pech hebt controleren ze dat bij budget airliners ook nog (met KLM heb je daar geen problemen mee) via zo'n metalen karretje waar je je tas dan in mag proppen. Tip hierbij is vooral je tas er zo 'klein' mogelijk uit te laten zien. Dan mag je vaak doorlopen. Oh, en op een halve kilo kijken ze meestal niet, 2 kilo wel!

Succes.

groet, Niels
Niels Hintzen

Clublid
Berichten: 39


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Madnav » do aug 29 2013 2:26 pm

Dank je Niels, daar kan ik alvast wat mee!
de foto wordt gemaakt áchter de camera!
Gebruikersavatar
Madnav

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Harderwijk

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor aflockon » do aug 29 2013 2:50 pm

Eerste truckje is al je camera met zwaarste lens om je nek heen hangen. Als je nog een lens hebt die je tijdelijk in je jaszak kan steken, doe dat dan.

Euhm, m'm 400 2.8 om de nek, en de 300 in de binnenzak :lol:

Gr. Ton
aflockon



Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor PanzerFaustNL » do aug 29 2013 3:16 pm

Eigenlijk heel simpel, aangezien ze toch niet handig zijn in het vliegtuig, doe ik ze gewoon in mijn koffer. Dan maak ik eerst een goed bed van kleding, lenzen erop, nog meer kleding er op, dusdanig dat er geen beweging meer in zit en klaar is klara. Zo doe ik dat ook met mijn laptop e.d.

Extra bescherming zou je kunnen geven door er bubbeltjesplastic omheen te doen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor emdeklerk » do aug 29 2013 3:28 pm

Overigens zijn de eisen die gesteld worden aan omvang en gewicht van handbagage er niet voor niets.
Handbagage is handbagage, dat is dus geen fotorugtas van 8,6 kilo.
Je kunt toch gewoon bijbetalen?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Riemke » do aug 29 2013 3:30 pm

Een keer eerder meegemaakt, ook met Corendon. Fotoapparatuur moest mee omdat ik de bruiloft van mijn dochter zou fotograferen in Turkije.
Helaas was mijn trolley leeg al 4 kg! :D Er zat dus niks anders op om de inhoud van mijn fototas te verdelen over de ruimbagage en de handbagage van mijn man.
Op de terugweg geen problemen gehad. Mijn cameratas achter me laten staan bij het inchecken, handtas laten zien als handbage en de hele boel gewoon mee het vliegtuig ingenomen.

Een statief mag in geen geval mee als handbagage, wordt gezien als slagwapen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor marcel.b » do aug 29 2013 3:49 pm

Ben pas terug uit Turkije en vloog met onur air ( of zoiets ) vanaf schiphol. Kleine camera tas met mijn body en de 24-70 daarop. 85 prime ernaast. Verder nog wat klein spul. Door de douane geen probleem. Zat boven de toegestane 5 kilo. Op de terugweg ook uiteraard maar dan 2 x door douane en er werd helemaal nergens naar gekeken. Had nog andere objectieven in de koffer en inderdaad goed in handdoeken en kleding gefixeerd.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor emdeklerk » do aug 29 2013 4:02 pm

Volgens mij gaat de douane over geheel andere dingen...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor JvdKooij » do aug 29 2013 4:20 pm

ik heb wel eens staan kijken hoe ze een vliegtuig uitladen, ik doe dus nooit lenzen, camera's of andere electronica in mijn ruimbagage.
Als het al niet kapot gaat door het gooien, is de kans ook nog eens groot dat het uit je koffer verdwijnt. Bij een collega is zelfs wel eens een laptop uit de handbagage verdwenen :shock:

Elke vliegmaatschappij en dan ook nog eens de betreffende medewerker gaat weer anders om met dit soort zaken, heb je op de heenweg geen problemen, zegt dat helemaal niets over de terugweg :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Gobert » do aug 29 2013 7:07 pm

Klopt, na 1 vlucht is je spiksplinternieuwe hardcase aftands. Ik laat het spul nog liever thuis dan het in de koffer te stoppen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Skippy » do aug 29 2013 8:23 pm

emdeklerk schreef:Overigens zijn de eisen die gesteld worden aan omvang en gewicht van handbagage er niet voor niets.
Handbagage is handbagage, dat is dus geen fotorugtas van 8,6 kilo.
Je kunt toch gewoon bijbetalen?

Mee eens. Men kan ook gewoon betalen voor films, muziek, software etc. Blijkbaar is dat niet logisch voor menigeen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor oud0001 » do aug 29 2013 9:21 pm

Je zou kunnen investeren in een Pelikan case met duidelijke stikkers FRAGILE er op.
Dit als bijzonderheid bij het inchecken kunnen aangeven.

Je zou je zelf wel eens kunnen gaan afvragen of je alles wel nodig hebt wat je mee sleept.
Als je enkel primes hebt dan zou ik het volgende meenemen:
Een lichtsterke groothoek 35mm 1,8 of minder mm
Een 50mm of een 60mm micro
Een tele tussen de 100 en de 200mm of een 105mmm micro
Een flitser met little black foamy thing.
Een 2x converter. Dan verdubbel je het aantal objectieven als het ware.

Hier zou ik het bij laten. In ieder geval niet meer dan 4 stukken glas.

Heb je zoom objectieven dan een 18-55 en een 70-200. Dan heb je het hele bereik en een lichtsterk objectief zoals de 35mm 1,8 voor het binnenwerk.

Nu ik echter ook een Fuji XE-1 heb ga ik die meenemen met een 18-55 f2,8-4, de 35 f1,4 voor binnen en de 180mm f4 leica R lens. Scheelt vele kilo's en past in een klein tasje. :mryellow:

Al met al speelt het ook mee waar je heen gaat. Ga je een stad in of ga je ook naar buitengebieden. :wink: Hoe dan ook zo min mogelijk meenemen. Je moet het ook allemaal maar mee sjouwen en dat kan je vakantie behoorlijk in perken.
Laatst gewijzigd door oud0001 op do aug 29 2013 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor hvds » do aug 29 2013 9:22 pm

Ik vlieg al jaren elke week en nog nooit een probleem gehad, ook niet bij Corendon.
Maar je neemt waarschijnlijk gewoon teveel mee.
Ze controleren trouwens vaak ook aan de gate, dan werkt verstoppen bij het inchecken en je camera om je nek ook niet hoor.in dat geval gewoon betalen of daar in de glasbak als je dat niet wil
Groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor ben42 » do aug 29 2013 9:30 pm

In het midden van een koffer als ruimbagage.

Als extra bescherming heb ik de laatste keer een halsdoek van de Xenos gebruikt. Een cooler towel, deze wordt behoorlijk hard bij het uitdrogen.

Voor de vakantie de cooler towel nat maken, goed uitwringen en dan laten drogen in de vorm zoals je deze wilt hebben. Na het drogen heeft het dan opgeveer de stevigheid van een kartonnen verpakking. Omdat je de towel kunt laten drogen in de vorm die je wilt hebben, heb je het volume maar een klein beetje vergroot, maar de bescherming aardig vergroot. (afmetingen zijn 75 bij 34 cm).

Indien je een objectief op die manier in het midden van een koffer inpakt, biedt dit een aardige bescherming tegen schokken. Overigens de lens waarmee ik dit heb gedaan was relatief klein. Voor een grote lens is er eigenlijk geen midden van een koffer, maar bevind de lens zich al dicht bij de vlakken en/of randen en hoeken.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten