handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wouter73 » do aug 29 2013 10:05 pm

Ik werk in de luchtvaart maar ik zou niet zo snel mijn apparatuur in een koffer doen, deze raken wel eens kwijt en ook wel eens "kwijt". En verder zijn ze bij de charters meestal strenger dan bij bijv, de KLM omdat daar verdiend op kan worden
Wouter73



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor jfbat » do aug 29 2013 10:45 pm

Hoe goedkoper de vlucht, hoe meer de operator wil proberen te verdienen aan extra's. Het is niet voor niks dat je eigenlijk bijna niks mee mag nemen als ruimbagage bij die goedkope maatschappijen. De afmetingen van de tas die mee mag zijn ook net kleiner dan wat de gemiddelde tassenzaak verkoopt als "mag mee als handbagage". En ja, dat checken ze dus ook, daar wordt het personeel op getraind.

Besef ook dat niet zelden een te grote tas naar het ruim moet. Je loopt zelfs het risico dat sowieso alle trolleys mee moeten in het ruim (zelfs bij KLM al enkele keren meegemaakt). Dus zelfs als je het allemaal mooi pas hebt weten te maken, kan het alsnog flink mis gaan... Eigenlijk is de meest zekere optie de boel goed inpakken in je ruimbagage en je essentiele spullen meenemen in een tas die door kan gaan voor een rugzak. Je kunt ook contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en je cameraspullen als speciale ruimbagage in laten checken. Kost vaak ook wat meer, maar voorkomt verrassingen. Hou wel voet bij stuk, ik heb verhalen van vrienden/kennisen gehoord die muziekapparatuur echt vantevoren hadden aangemeld, er ook flink voor hadden bijbetaald maar bij de checkin toch bijna hun dure breekbare spullen naar het ruim verhuisd zagen worden.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor MartinT » do aug 29 2013 11:46 pm

Met jarenlange vliegervaring kan ik je wel zeggen dat het laatste wat je doen moet, is je kostbare fotospullen als ruimbagege laten vervoeren. Wie, net als ik, meermaals gezien heeft hoe de boys op luchthavens met koffers smijten, is daar voorgoed van genezen! Natuurlijk zijn er legio verhalen van kennissen, buurlieden en hier op het forum van mensen die " geen centje pijn" hebben gehad. Nou, gewoon geluk gehad, denk ik dan. Natuurlijk gaat het ook wel eens goed. Maar je wilt het risico gewoon niet lopen. Stickers met "Fragile"? Leuk bedacht, maar het geeft nul extra zekerheid. Dus, ja inderdaad, óf gewoon extra betalen óf jezelf beperken :wink:

Bedenk ook eens hoe je op de plaats van bestemming je spullen wilt vervoeren. Je gaat toch niet de godganse dag met een loodzware fototas op je rug sjouwen :( . Ik stop in m'n koffer altijd een tweede kleine schoudertas, zo eentje die je redelijk plat kunt drukken. Daar gaat dan ter plaatse alleen in wat ik die dag denk nodig te hebben. Zo blijft het leuk :)
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Michele » vr aug 30 2013 12:16 am

Geen spul in je ruimbagage stoppen bij voorkeur. Als je op Schiphol je koffer incheckt gaat deze vervolgens het bagagekanaal in. Daar keilt alles rustig regelmatig enkele meters naar beneden. Vervolgens komt het op een gezellige rammelende bagagewagen te liggen en mikken ze alles in het ruim. Het zal de heren bagageafhandelaars op onze nationale luchthaven worst zijn of je schade hebt. Gedachte daarachter: "Niet ons probleem", en: "daar zijn we toch voor verzekerd". Wel lullig als je teletoeter in twee delen aankomt....
Ervaring leert me dat een monopodstatief in de koffer altijd gecontroleerd wordt (is het geen pijpbom??) dus als je d'r een dure zoom in hebt zitten loop je kans dat ie weg is. Zeker in "wildere" landen. Om die reden koopt een collega van me altijd een business class stoel als ie voor safariwerk naar Zambia moet. Zijn 600mm kan dan bij KLM op platinum card mee als handbagage.

Doorgaans vlieg ik met Ryanair, Transavia en Easyjet. Alleen binnen Europa en meestal voor weekenden racerij. Daar heb ik dan klanten voor dus is het noodzakelijk dat het spul zonder gezeik heel aankomt. Zelf verdeel ik mijn materiaal daarom altijd over twee tassen. Deel in een IATA afmetingen fotorugzak, deel in een fototas die ook onder de stoel kan. 1 mee met mijn vrouw, 1 zelf mee. Laptop ook altijd in de rugzak. Heb ooit een keer met de 80-200mm f/2.8 in mijn binnenzak de bagage-gewichtscontrole gepasseerd op Weeze. In mijn andere zakken zaten een Epson P2000 en een flitser. Keurig binnen de bagagenorm gebleven. Zolang je die spullen maar in die zakken houdt tot in de kist is er niets aan de hand. In het verleden was Transavia ook maar 5 kilo, maar ik heb daar ooit stennis over geschopt op het vliegveld. Gevraagd of ze de verantwoording nemen voor 10 mille aan fotospullen in het ruim omdat ik 1,5 kilo boven de norm zat. Nee dus. Oke, dan gaat het gewoon mee in de handbagage. Hou me maar eens tegen. Ben keurig op tijd gevlogen met alles in de handbagage.
Of je dat moet doen met een ramcharter als Corendon is wat anders.

Overigens is het van de zotte dat je wel een contrabas, saxofoon of gitaar mee aan boord kunt nemen als je dat vooraf aangeeft, maar dat je niet een 500mm. of ander dure fotoappaaratuur kunt aanmelden bij enige luchtvaartmaatschappij..
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor vulture » vr aug 30 2013 8:11 am

PanzerFaustNL schreef:Eigenlijk heel simpel, aangezien ze toch niet handig zijn in het vliegtuig, doe ik ze gewoon in mijn koffer. Dan maak ik eerst een goed bed van kleding, lenzen erop, nog meer kleding er op, dusdanig dat er geen beweging meer in zit en klaar is klara. Zo doe ik dat ook met mijn laptop e.d.

Extra bescherming zou je kunnen geven door er bubbeltjesplastic omheen te doen.
Onze koffer is op onze reis naar Costa Ricardo zoekgeraakt , was erg vervelend geweest als ik mijn lenzen in mijn koffer had gedaan!
Gebruikersavatar
vulture

Forumlid
Berichten: 1410


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr aug 30 2013 9:02 am

Ik heb op die manier door heel Nigeria gereisd en totaal geen enkele problemen gehad, vooral ook omdat je voordat je het vliegtuig ingaat (bij inlandse vluchten) je bij het vliegtuig moet aanwijzen wat je koffers zijn, want die gaan mee het vliegtuig in. En aangezien ik daar meestal 4-7 weken ben, zit daar zoveel kleding in, dat alles wat er in het midden zit een crash nog wel overleeft.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 30 2013 9:19 am

Mijn handbagage is niet groter dan is toegestaan. Past het niet in het metalen rekje, dan heb je een probleem. En met name bij de "goedkope" carriers, ben je dan de klos. Bij een grote carrier en een frequent flyer pasje, zijn ze veel schikkelijker.
Bij het inchecken heb ik m'n camera en zware objectieven wel eens eerst in een kluisje gestopt. En dat haal je er dan weer uit als je naar de pier gaat. Helaas wordt daar soms ook weer gecontroleerd op oversized en overgewicht.

Een koffer of tas met rits is uit den boze. Die zijn onzichtbaar te openen. Een camera merk op een tas is ook vragen om problemen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr aug 30 2013 9:22 am

Hans Braakhuis schreef:Een koffer of tas met rits is uit den boze. Die zijn onzichtbaar te openen. Een camera merk op een tas is ook vragen om problemen.


Die kun je laten "wrappen" bij de incheckbalie. Dan doen ze er folie omheen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor JvdKooij » vr aug 30 2013 9:23 am

Hans Braakhuis schreef:Een camera merk op een tas is ook vragen om problemen.


Ach Hans, dat vind ik zo achterhaalt, denk je nu werkelijk dat die personen die er hun "beroep" van hebben gemaakt om spullen te jatten, niet meteen doorhebben wat voor tas je bij hebt. of er nu een merkje op zit of niet, ze pikken je er meteen uit.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr aug 30 2013 9:35 am

jvdk schreef:
Hans Braakhuis schreef:Een camera merk op een tas is ook vragen om problemen.


Ach Hans, dat vind ik zo achterhaalt, denk je nu werkelijk dat die personen die er hun "beroep" van hebben gemaakt om spullen te jatten, niet meteen doorhebben wat voor tas je bij hebt. of er nu een merkje op zit of niet, ze pikken je er meteen uit.


Dan zou je contra kunnen denken en op de tas waar niks in zit een camera sticker plakken.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Jester » vr aug 30 2013 12:19 pm

Ik heb in het verleden bij de KLM een maand of 8 in het onderhoud aan de Boeing 747-400 gewerkt en met eigen ogen gezien wat het resultaat is als de boys van de bagageafhandeling met de lepels van de vorkheftruck dwars door de bovenkant van een bagagecontainer rijden... Daar is meestal niets van over en wordt intern voor €2900,- een reparatieorder voor gemaakt. Een nieuwe kost €3000,-. Om werk te houden werkt het op die manier, want de reiziger betaalt uiteindelijk... Het interesseert die jongens geen moer of je koffer nou heel aankomt of niet, zij moeten alleen maar zorgen dat het vliegtuig op tijd vertrekt... De extra tijd aan de gate kost veel meer dan de verzekering voor vernielde of zoekgeraakte bagage. De prijsvechters besparen daarnaast ook nog op het algehele onderhoud van hun vloot en voeren alleen het hoognodige onderhoud uit om de landingsrechten op luchthavens niet te verliezen.

De gate-tijd van een vliegtuig is 30-45 minuten, waarin er getankt moet worden, catering eruit en erin, kotszakjes vervangen (sorry! :lol: ), de cabine gestofzuigd en het bagageruim leeggehaald en volgepropt moet worden. In Spanje heb ik gezien dat onze kinderbuggy letterlijk van een meter of 4 het bagageruim ingegooid werd: "zet u hem maar bij de cockpit in de buurt, meneer, dan zorgen onze mensen wel dat hij meegaat naar Amsterdam...". Dat ik de Spaanse meneer van het grondpersoneel boos aankeek interesseerde hem vij weinig. Waarschijnlijk dacht 'ie zoiets als "dan ga je toch lekker lopen?"

Affijn, duur of breekbaar spul dus niet in je koffer, want anders heb je echt gewoon alleen maar geluk als het heel aankomt...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: handbagae vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » ma sep 02 2013 11:14 am

emdeklerk schreef:Overigens zijn de eisen die gesteld worden aan omvang en gewicht van handbagage er niet voor niets.
Deze mening deel ik niet met je. Ik heb bij Boeing en KLM gewerkt en dus veel heen en weer gependeld. Ik ken ook de varianten van toestellen. Als ik met BA in een 747 stap mag ik 23 kilo probleemloos meenemen, als ik hetzelfde doe met KLM dan is dat 12 kilo, en bij anderen is dat zelfs 5 kilo. Ik heb de registraties nagekeken en het zijn toestellen met een vrijwel identiek interieur en motorvermogen. Het is een keuze van de mnaatschappij die men neemt maar die niets met het specifieke toestel te maken heft.

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » ma sep 02 2013 11:15 am

Tuihanti schreef:Je zou kunnen investeren in een Pelikan case met duidelijke stikkers FRAGILE er op.
Dit als bijzonderheid bij het inchecken kunnen aangeven.
Meestal zijn dat de eerste koffers die van een band gestolen worden.....

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » ma sep 02 2013 11:20 am

jfbat schreef:Je kunt ook contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en je cameraspullen als speciale ruimbagage in laten checken. Kost vaak ook wat meer, maar voorkomt verrassingen. Hou wel voet bij stuk, ik heb verhalen van vrienden/kennisen gehoord die muziekapparatuur echt vantevoren hadden aangemeld, er ook flink voor hadden bijbetaald maar bij de checkin toch bijna hun dure breekbare spullen naar het ruim verhuisd zagen worden.
Ik neem altijd vooraf contact op met de maatschappij en vraag om expliciete schriftelijke bevestiging van het hoofdkantoor. Meestal gaat dit goed. Als men weigert zich aan de afspraken met hoofdkantoor (dus niet de reisagent, maar echt de maatschappij!) te houden, dan weiger ik in te stappen en vraag ik om de supervisor. Enige waarbij dat niet kan is de captain van het toestel (hij kan het als veiligheidsrisico zien), maar dan kun je de vraag droppen of het in de cabine mag blijven, maar dan op een voor hun gunstige plek (plaatsen waar normaal voedsel wordt opgeslagen).

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: handbagage vliegtuig te zwaar, hoe doe je dat?

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do sep 26 2013 9:09 pm

Ik ben net terug van een vakantie in de USA waarbij ook mijn fototrolley mee is gegaan. Gewicht incl laptop 13.5 kg.
Bij KLM geen probleem met een silvercard.
Bij Delta met een kleine kist doorgevlogen en daar mocht de tas naast me op een stoel staan ( toestel zat niet vol en afgeven hoeft niet als silvercard houder. Geen status, tas of trolley inleveren ! ) met riem eromheen. Toch zou ik voor een gewone vakantie slechts het minimale meenemen. Als je echter gaat om ook foto's te maken van landschap en wildlife dan wordt de inhoud van de tas ook uitgebreid met de objectieven daarvoor en aanverwanten.

Ik doe niets bij de ruimbagage. Ik zie zelf te vaak op de luchthaven hoe er met koffers wordt gegooid of dat ze van het karretje vallen of van de band het vliegtuig uit. Ik werd door een medewerker van Brussels Airlines die ik ken op gewezen op het feit dat er bij de controle's altijd dit soort dingen "verdwijnen".
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten