brandweer

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

brandweer

Berichtdoor Masrya » ma sep 09 2013 12:53 pm

Afgelopen zaterdag naar de opendag van de brandweerkazerne in zuilen (Utrecht) geweest.
De kleine had het helemaal naar zijn zin. Maar mama ook, kon er lekker op los fotograferen :D

Ben een beginner, dus zijn er tips, meer dan welkom!

1

Afbeelding

f2.8 1/400s iso 100

2

Afbeelding

f5.6 1/60s iso 200

3

Afbeelding

f2.8 1/400 iso 100

4

Afbeelding

f10 1/160s iso 100

5

Afbeelding

f2.8 1/400s iso 100
Masrya



Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor Wiljo » ma sep 09 2013 1:00 pm

Ik mis de kleur brandweerrood in je foto's. Heb je toevallig gebruik gemaakt van een kleurfilter of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor LJ-Jochem » ma sep 09 2013 1:05 pm

Foto's komen inderdaad een beetje flets over, spat niet van je scherm af. Heb je ze nog verder bewerkt?
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor Masrya » ma sep 09 2013 1:07 pm

Wiljo schreef:Ik mis de kleur brandweerrood in je foto's. Heb je toevallig gebruik gemaakt van een kleurfilter of iets dergelijks?


Ja heb de verzadiging aangepast. Vond het rood wel heel erg fel, beter niet doen dus?
Masrya



Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor Voormalig clublid » ma sep 09 2013 1:47 pm

Hier een reactie van mij.

Foto's te flets is dus al gezegd.
Brandweer rood is niet echt rood.

Als je foto's maakt, doe dat dan altijd in NEF.
Op de Nikon site kan je een codec ophalen en die op je pc installeren, dan zie je gelijk al je foto's als je die opslaat op je pc in een map.

Van foto's 3 en 5 zal de lucht flikkeren achter op je beeldscherm van je body.
Zet dan je Belicjtingscorrectie op -1.0, zo kan je later in Vieuw NX2 corrigeren.
Die Belichtingscorrectie kan je dus ook lager of hoger zetten als dat nodig is.
Voormalig clublid



Onderwerp:

brandweer

Berichtdoor LJ-Jochem » ma sep 09 2013 5:46 pm

Masrya schreef:Ja heb de verzadiging aangepast. Vond het rood wel heel erg fel, beter niet doen dus?


Even snel vanaf mijn mobiel.

Iets te ver doorgetrokken dus dat schuifje van de verzadiging. Nadeel hiervan is dat je het hele kleuren spectrum terug brengt met de fletsheid tot gevolg. Als je het rood te fel vond kan je beter alleen het rood wat terughalen (persoonlijk denk ik dat het niet nodig is). Dit kan gemakkelijk in Lightroom en ik denk ook wel in andere bewerkingssoftware.

Ik ben benieuwd hoe foto 3 en 5 eruit zien als je niet aan de verzadiging zit. Misschien kan je die nogmaals posten maar dan de verzadiging op origineel laten staan.

Succes en ook voor nabewerking geldt: oefening baart kunst
Laatst gewijzigd door LJ-Jochem op ma sep 09 2013 5:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor LJ-Jochem » ma sep 09 2013 5:49 pm

Sorry voor de dubbel post. Kreeg de eerste keer een fout melding betreft de quote functie in Tapa Talk waardoor ik dacht dat hij niet door kwam
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor a vgastel » ma sep 09 2013 6:11 pm

Maar kijk ook eens naar je instellingen zie veel keer f2.8 en 400s het is een trapje .
Kijk eens naar je histogram op je camera zal waarschijnlijk helemaal links zitten.
Bij de foto 2 wat meer afstand nemen nu is hij een beetje plat zo gezegt zie rechts de mouw van de jas.


tip
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html

SIMULATOR
http://camerasim.com/exposure-compensat ... st-friend/
Dit is een makkelijk en handige en leerzaam.
http://www.camerahobby.eu/index.php?opt ... &Itemid=66
Sla de tips op in een map en lees ze op je gemak door.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor Cookie1397 » ma sep 09 2013 6:36 pm

@Jochem: dubbele post is verwijderd. Gebeurt wel eens en bij mij meer dan me lief is en inderdaad vaak als ik tapatalk gebruik. :)
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor LJ-Jochem » ma sep 09 2013 6:46 pm

Bedankt Ed :-)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandweer

Berichtdoor plincky » ma sep 09 2013 7:33 pm

Hoi,

Leuk hé de brandweer. toevallig vorige week ook bij de brandweer geweest bij mij in de woonplaats. Ken iemand die daar werkt en kregen zo een privé rondleiding :)

Hier zijn mijn Tips; (in mijn beleving)

Foto1:
Idee is leuk, echter zijn er een paar verbeterpunten.
Standpunt is leuk alleen van de verkeerde kant. Het was juist leuk geweest om te kijken in de richting waar de slang naartoe loopt. Ook is een groter diafragma beter geweest zodat de slang en koppeling goed los komen van de achtergrond. Dan als laatste is het scherpstelpunt niet helemaal goed. Hij ligt net iets achter de kranen als ik het goed zie.

Foto:2
Had geen flitser gebruikt. kleur mist ook uit de afbeelding.

Foto: 3
Kleur van de afbeelding mag best knallen bij brandweer. het is immers een "alarmkleur".
De wielen van de wagen staan er niet helemaal op. dat is jammer. je had ruimte genoeg aan de bovenkant.

Foto:4
Je weet door het zien van het bakje dat het waarschijnlijk wel hoog is. Als de foto in portret was gemaakt had je misschien de grond of gebouw in de buurt kunnen gebruiken om dit extra te benadrukken. Door de lege linker kant is het niet een heel interessante foto helaas.

Foto:5
Mis echt de kleur. Standpunt is niet heel spanend.

Hoop dat je wat met mijn commentaar kan. :D
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten