aanduiding 1:1

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

aanduiding 1:1

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma sep 23 2013 9:43 am

Ik sta op het punt me te storten op Macro fotografie met mijn D7100. Macro fotografie lijkt me een leuke uitbreiding van mijn hobby en het opent een wereld aan onderwerpen. Ik heb echter wel wat vragen.
De maatstaf 1:1 begrijp ik maar wat nu als een lens aangeeft 1:2 of 2:1? Krijg je nu juist bij 1:2 een verdere vergroting of is dat bij 2:1?
Ik heb enkele mooie Nikon lenzen waarvan de meeste al wat ouder zijn en dus een diafragmaring hebben. Is dan het gebruik van een balg aan te raden? Dit heeft namelijk mijn voorkeur omdat ik dat verder kan vergroten en gebruik kan maken van al mijn lenzen. Ik begrijp dat dan de auto-focus functie en de diafragma functie niet meer automatisch werken???
Indien ik voor een macro lens zou gaan is de keuze van een Nikon lens prijzig. Ik heb geen enkele ervaring met niet-Nikon lensen maar misschien moet ik voor Macro lens een uitzondering maken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
M.v.g.
Ton
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 23 2013 9:52 am

1 op 1 is object op ware grootte op film of sensor.
1 op 2 is object op halve grootte op film of sensor.
2 op 1 is object op twee maal ware grootte op film of sensor.

Ezelsbruggetje: 1:2 is 1/2.

Denk aan het sensorformaat:
het lukt je niet een diertje van 3 cm op ware grootte op een DX-sensor te krijgen...

Voor werken met een balg gaat er niets boven een objectief met een diafragmaring, zeker als je het middels een omkeerring als de BR-2a omgekeerd gebruikt. Er zijn maniertjes om een soort diafragmabediening te improviseren op een G-objectief, maar het blijft redderen, ook al omdat je dan geen exacte diafragmawaarde kunt instellen.

Bedenk dat je een balg het beste op de camera kunt monteren middels de PK-11a, wegens de contacten.

Maar hier op dit forum staat zo ontzettend veel over deze problematiek: zoek zelf ook even.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » ma sep 23 2013 11:24 am

@Ton

Ik adviseer je te kijken naar een (gedateerde) Micro-Nikkor 50mm 1:3.5 of één van de modellen (van Nikon) die later op de markt zijn gekomen. Het aangegeven type is één van de beste macrolenzen die je kan kopen (voor hopelijk een aangename prijs).

Ik zou zelf niet anders dan zo'n Micro-Nikkor willen aanschaffen. Nikon is best groot in macro.

Maar er is veel meer keuze. Bij voorbeeld Zeiss... Goedkoper kan je ook terecht. Maar koop wel een echte Macro-lens (die door Nikon Micro-Nikkor wordt genoemd).
Het is ook maar nèt wat voor onderwerpen je wilt gaan fotograferen. Soms is 50mm tekort.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor John Jansen » ma sep 23 2013 11:29 am

kijk ook eens naar de Tamron 90mm 1:1 f2.8, het oudere model is een prima lens maak je niet teveel druk om de AF wil je 1:1 fotograferen stel je alles manueel in.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma sep 23 2013 1:55 pm

Allen tot zover dank voor de reacties. Zeker dank voor de duidelijke uitleg over de verhoudingen. Ik snap nu tenminste dat ik als ik zo sterk mogelijk wil vergroten (de bekende ogen van een vlieg) ik naar een hoog getal voor de dubbele punt moet zoeken.
Kan ik dat bereiken met de geadviseerde objectieven? Mij lijkt het van niet, die zijn meestal 1:1 toch? Met 1:1 kan ik toch geen vliegenoog goed uitvergroot krijgen? Dan denk ik dat ik meer kan verwachten van een balg, waarbij je vele malen verder kan vergroten. Of maak ik een denkfout?
Let wel, ik ben nieuw in macro-fotografie maar wil wel naar de extremen. Ik heb er alle tijd voor, goeie belichting en alle tijd om focus en diafragmering met de hand in te stellen. Een foto van een vlieg kan ik eigenlijk al maken met mijn oude getrouwe 70-210 lens. Met een beetje nabewerking zie je dan al de haren op een vlieg zitten. Zeker nu ik de D7100 heb kan ik ook nog eens naar 1,3 cropfactor en kom ik al een heel eind in de buurt.
Ton
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » ma sep 23 2013 2:05 pm

Voor het bereiken van sterkere vergrotingen kan je beter een groothoek- of supergroothoekobjectief gebruiken.

Hier is al veel over geschreven. Ik kan je echter geen link geven (ben slecht in zoeken). Probeer eens een 24mm objectief te gebruiken - zie er één te lenen.

Mogelijkheden te over om tot supervergrotingen te komen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma sep 23 2013 2:35 pm

jantom schreef:Voor het bereiken van sterkere vergrotingen kan je beter een groothoek- of supergroothoekobjectief gebruiken.

Hier is al veel over geschreven. Ik kan je echter geen link geven (ben slecht in zoeken). Probeer eens een 24mm objectief te gebruiken - zie er één te lenen.

Mogelijkheden te over om tot supervergrotingen te komen.



Haahaa, als ik er een zou kunnen proberen, dat zou leuk zijn.
Moet je wel in de buurt wonen. Of werken! Ik werk namelijk in IJmuiden! Misschien zou je het goed vinden als ik eens lankskom uit mijn werk om het te proberen. Neem ik mijn D7100 mee en kan ik het bij jou proberen?
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » ma sep 23 2013 3:39 pm

Goed Ton,

We gaan dan wel even een afspraak maken via PB.

Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma sep 23 2013 3:55 pm

Hallo Jan, je kunt me anders een email sturen?
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » ma sep 23 2013 4:00 pm

Ton van de Wiel schreef:Hallo Jan, je kunt me anders een email sturen? Mijn emailadres is: xxx


Genoteerd maar wel snel emailadres weghalen. Dat hoeft niet gepubliceerd te blijven... Snel weg dus.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor oud0001 » ma sep 23 2013 8:26 pm

Er gaat niets boven een persoonlijke uitleg. :mryellow:

Denk ook eens aan een micro Nikkor met tussenringen om de vergrotingsfactor groter te maken.
Die optie is er ook nog. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » ma sep 23 2013 11:33 pm

@Tuihanti/André

Ik zal wel wat spul tevoorschijn halen. Ik heb een goede balg en wat tussenringen en omkeerringen, een Micro-Nikkor en supergroothoek.

Ook nog een dood insect - die loopt in ieder geval niet meer weg.

Dit is dé manier om weer wat tijd te besteden aan wat interessants (waar ik gewoonlijk niet aan toe kom :) ).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor oud0001 » ma sep 23 2013 11:47 pm

Ton heeft geluk.
Hij krijgt een persoonlijke ingeleide in de macrofotografie. Luxe hoor. :mryellow:
Laten we wel zijn, wat is er nu leuker dan iemand enthousiasmeren voor fotografie? Helemaal niets. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor jantom » di sep 24 2013 12:12 am

Goed gezien André :) Ik ga nu extra mijn best doen....
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanduiding 1:1

Berichtdoor Ton van de Wiel » di sep 24 2013 7:16 am

Helemaal mee eens! Macro-fotografie is helemaal nieuw voor mij en de grootste fout die ik nu kan maken is heel veel geld uitgeven voor iets dat ik over een paar maanden weer op marktplaats zet omdat ik er niets aan heb. Dan is dit perfect. Even proberen wat een macrolens doet, wat een balg doet of een omkeerring. Helemaal super.
Ton van de Wiel




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten