Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor soulpic » wo okt 02 2013 7:19 pm

Eten fotograferen is moeilijk. Moeilijker dan je denkt. En de beelden (voorbeelden) hierboven, bevestigen dat ook / laten dat ook zien. Qua verlichting: de mooiste foodfoto's worden gemaakt met natuurlijk licht. Bestaande uit een groot raam waar daglicht doorheen komt, in combinatie met een reflectiescherm om het e.e.a in te vullen, of een spiegeltje waarmee je highlights kunt creëren.
Als je studio of het werken met kunstlicht nog niet onder de knie hebt, zou ik daar niet aan beginnen als je een food fotografie opdracht hebt. Je maakt het jezelf dan onnodig moeilijk en uiteindelijk ziet het eten er niet smakelijker uit. Bij fotograferen met daglicht kan er mijn inziens minder fout gaan omdat je dan niet bezig hoeft te zijn met techniek die je misschien nog niet onder de knie hebt of weet hoe je de techniek moet toepassen op foodfotografie.

Zoals Jettiny hierboven beschrijft hoe hij zijn foodfoto's heeft gemaakt: met externe flits via de camera, rechtstreeks is niet de manier waarop het eten het er 't smakelijkst uit ziet.
Los van 't feit dat het eten er zelf ook niet smakelijk uit ziet (droge sla, kaasplakjes niet mooi gesneden, een rommelig rood deken dat enorm de aandracht trekt)

Overigens is er geen "regel" dat bij foodfotografie het licht altijd van achteren moet komen. Veel fotografen doen het ook anders. Je moet gewoon licht gebruiken dat het eten eer aan doet en smakelijk uit ziet. Als je de foto gemaakt hebt moet het water je uit de mond lopen. Dan is de foto geslaagd.

De foto's van Plincky zijn iets beter maar bij mij loopt het water nog niet uit de mond. 1 en 2 zijn te afstandelijk (waarbij bij de tweede, te weinig sfeer en diepte bevat)
3 en 4 hebben mijn inziens ook niet genoeg sfeer voor een lekkere foodfoto waarvan je honger krijgt.

Ik kan er uren over praten hoe een goede foodfoto er uit moet zijn maar the bottom line is: als het water je (en bij anderen) in de mond loopt dan is het een goede foto.

Zelf heb ik al een aantal keren voedsel gefotografeerd. De ene keer met foodstylist, de andere keer zonder foodstylist, de ene keer met natuurlijk licht en andere keer met flitslicht.

Zie hieronder voor een paar voorbeeldjes:



Afbeelding

Afbeelding
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor ben42 » wo okt 02 2013 7:48 pm

Voor een profiel werkstuk gaat het onderstaande misschien wat ver.

Eten dat voor consumptie wordt bereid of eten dat voor de fotografie wordt bereid is vaak niet hetzelfde. Voor fotografie wordt het eten zo bereid dat het er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet, hiervoor worden veel verschillende technieken (trucs) gebruikt. Soms is het dan helemaal niet meer te eten.

Voor je dochter heel veel succes met het profiel werkstuk.
En voor je zelf geniet er van dat je je dochter nog mee mag helpen met het profiel werkstuk.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo okt 02 2013 8:33 pm

Ben, de spijker op zijn kop! Het gaat uiteindelijk maar om een profielwerkstuk en ik denk dat mijn foto's beter uitpakken dat foto's van de gemiddelde vader die af en toe op een vakantie een kiekje schiet met zijn nieuwe Samsung Galaxy S4. Ik wil er absoluut plezier aan beleven, zo goed mogelijk werk afleveren en er nog wat van opsteken ook. Daarom denk ik dat het goed is om zoveel tips te krijgen. Ik kan ze allemaal op mijn gemak uitproberen. En veel ervan is ook toe te passen op andere onderwerpen. Ik zie uit bovenstaande reacties dat mensen heel erg kritisch zijn en dat is niet meer dan goed. Ik vond de meeste foto's schitterend en dan blijken daar toch ook weer schoonheidsfoutjes in te zitten. Ik heb vandaag wat youtube films bekeken. Vooral de link naar de MacDonalds studio vond ik leuk.
Allemaal dank voor jullie hulp en als ze met dit profielwerkstuk slaagd, laat ik jullie uiteraard meedelen in de eer.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor soulpic » do okt 03 2013 10:02 am

Dit is ook een leuk artikel om te zien hoe het kan: http://fstoppers.com/one-light-food-photography
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor plincky » do okt 03 2013 12:38 pm

soulpic schreef:De foto's van Plincky zijn iets beter maar bij mij loopt het water nog niet uit de mond. 1 en 2 zijn te afstandelijk (waarbij bij de tweede, te weinig sfeer en diepte bevat)
3 en 4 hebben mijn inziens ook niet genoeg sfeer voor een lekkere foodfoto waarvan je honger krijgt.

Ik kan er uren over praten hoe een goede foodfoto er uit moet zijn maar the bottom line is: als het water je (en bij anderen) in de mond loopt dan is het een goede foto.


Ik heb de foto's verzorgt voor een site van een restaurant Prinsheerlijk Nijkerk (mede gerund door mensen met lichte (verstandelijke)handicap en was op vrijwillige basis).
De bedoeling was dat het ook duidelijk was dat het in het restaurant was, en dat dit ook terug te zien was in de foto's. Vandaar de soms wat grote afstand tot het eten.
Ik ben ook geen expert in en was voor het eerst dat ik het heb gedaan. Al ben ik best tevreden over het resultaat. Met of zonder flits was mij om het even. wellicht kies ik volgende keer voor natuurlijk licht.

De laatste zin in je quete is natuurlijk het belangrijkste.... Het is net als zoveel andere vormen van fotografie, het is zo lekker persoonlijk!
De foto's die jij hebt gepost zijn wel mooi maar daar loopt het water mij ook niet in de mond eerlijk gezegt. Voedsel op oud vergaan hout of met een half afgegeten lepel vind ik persoonlijk weer niet echt lekker. En bonen zijn leuk, maar heb het liever in de vorm van koffie. :mryellow:
Foto's zijn mooi maar honger krijg ik er niet van.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor jettiny » do okt 03 2013 7:38 pm

Het is een mooi draadje geworden met veel leerzame tips en truuks.
Om mijn foto's een beetje te verdedigen :mryellow: , ze zijn op een receptie gemaakt dus eigenlijk snapshots zou je kunnen zeggen.
Ik heb me nog nooit verdiept in Foodfotografie, maar kan me wel vinden in het commentaar wat gegeven is.
@soulpic, ik had helaas dezelfde mening als plincky over jou foto's, sorry. :(
Maar dan wel weer bedankt voor de kritische noot op mijn foto's en de nuttige links. :D

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor plincky » do okt 03 2013 7:47 pm

Ja, ik bedoelde er niks mee hoor! Het is niet dat omdat hij kritiek had op mijn foto ik daarom wat terug moest zeggen :?
Was meer om aan te geven wat voor verschillende meningen en inzichten je hebt hierover.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor JanJacob » do okt 03 2013 7:51 pm

Ik moet zeggen dat de belichting bij soulpic wel het meest evenredig is. Flitsen maakt de contrasten zo hard. Onlangs nog een artikel gelezen over een veelgevraagde food fotograaf, die fotografeerde het meeste bij zacht licht door de lichtkoepel in zijn woonkamer, met ondersteuning van een reflector.

En als je een bord op de foto zet, doe dan het hele bord of een fragment. Niet net de zijkantjes van de foto laten vallen. Dat is net zo tenenkrommend als afgehakte voeten op vakantiefoto's.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor soulpic » do okt 03 2013 10:39 pm

@ plincky / Jettiny:

Jullie hoeven je niet te verdedigen hoor of je verplicht te voelen om verantwoording af te leggen. Mijn reactie was / is ook geen aanval op de foto's. Wilde er alleen iets mee duidelijk maken en had jullie foto's als voorbeeld omdat deze in 't topic staan.

Natuurlijk licht bij foodfotografie is in de meeste gevallen mooier, tenzij je kunst / flitslicht zo goed kunt toepassen dat het echt wat toevoegd.

W.b.t mijn foto's: de een doet het zo en de ander doet het zus. Ik zou ook niet een lepel met nog etensresten erop van een oude plank nemen en in mijn mond stoppen. Veel mensen vinden dat niet lekker en ik snap dat dat misschien een beetje onlogisch voelt of oogt maar het gaat om de sfeer die in dat soort foto's zitten. Gerechten op een wit bord met een wit tafellaken fotograferen wordt ook saai.

@ JanJacob:

Klopt wordt vaak maar met een lichtbron gedaan en daarnaast nog een invuller en spiegeltje om highlights te creëren.

Wat betreft je laatste alinea ben ik het niet helemaal met je eens. Fotograferen doe je op gevoel. De een kiest ervoor het bord helemaal erop te zetten, de andere deels en weer iemand anders hakt de kantjes eraf. Het gaat erom dat als je die keuze maakt, dat je hem bewust maakt en het kan verdedigen. Zoals ik al zei: fotografie is vaak op gevoel en vaak ook een smaakkwestie. De een vind het niks, de ander vind het geweldig. Een kok kan ook niet naar alle mondjes koken.
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies en hulp gezocht voor foto opdracht

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » za okt 05 2013 5:43 pm

De fotografie van voedsel is een andere tak van sport. Zoals eerder aangegeven is bij de pro's het meeste voedsel niet eetbaar. Zo ken ik een productfotograaf die een gegrild kippetje moest fotograferen. Komt die vers uit de grill? Nee.. Deze werd ingesmeerd met schoensmeer en olie :!: En zo gaat het vaak ook bij bladen als Delicious...

Alhoewel... Persoonlijk fotografeer ik gerechten tegen een witte achtergrond. Een opname tentje zou ook kunnen. Even wachten tot de damp eraf is en schieten maar. Licht in de opname spot even opdraaien en geen flits gebruiken.. Je hebt kort de tijd, maar daarna kan je smullen van zowel het gerecht als de foto's.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten