3 Legged Thing, Sirui

Discussies over statieven

Onderwerp:

3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » di okt 01 2013 1:17 pm

Een beetje nieuw in het statievenwereldje. Maar door de zoektocht voor een goed statief voor mijn D7100 kwam ik bij de volgende merken:
3 Legged Thing en Sirui (weer eens wat anders dan Manfrotto of Velbon). Mijn oog viel op deze merken omdat ze redelijk wat gewicht kunnen houden (je weet nooit wat je in de komende jaren nog aan de camera gaat hangen) en ook als éénbeen statief te gebruiken zijn. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Brewsky » di okt 01 2013 10:18 pm

Hoi Faiz, ik heb zelf al een jaartje een Sirui statief en Sirui balhoofd. Ben er tevreden over. Gebruik het niet dagelijks, maar zeer licht en klein en vooral stevig en ik ben gevallen voor de draaisluitingen op de poten. Alles opendraaien en de poten laten vallen. lekker snel. Heb geen ervaring met welk ander merk dan ook. Maar er is genoeg op het forum te lezen en ik zou ook gewoon eens googelen op de twee merken die je hebt genoemd. Kijk vooral naar de bekende reviewers...

Succes met je keuze en laat weten wat het is geworden.

Groet Martijn
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger
Brewsky

Clublid
Berichten: 88


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo okt 02 2013 9:31 am

3 LT
Sinds eind 2012 worden deze Engelse statieven hier geïmporteerd. Dat er meerdere kleuren worden gebruikt, zoals blauw voor het balhoofd en koperkleur voor het snelknoppelingsplaatje, is prima. Maar dat is niet het hoofdkenmerk. Bij de 3 Legged Thing heb je het over een driepoot statief, waarbij je met name de middenkolom ook kunt verlengen. Dan krijg je zo statieven die een hoogte halen van 2,10 meter. Om jaloers op te worden.
Nog een kenmerk, alhoewel niet uniek: je kunt een van de poten als als monopod gebruiken door er het balhoofd op te schroeven.
Je kunt de statiefpoten lekker snel uittrekken en met een X2.1a Dave Evolution 2 haalt dan zonder de middenzuil een nette hoogte van 1,64 meter. Met balhoofd en camera, hoef je dan niet meer te bukken.
http://www.3leggedthing.com/

Ter herhaling hier een citaat uit Vuistregel 4: Vrijwel alle statieven hebben een middenzuil, zodra je die middenzuil uitschuift verdwijnt het voordeel van een stabiel en trillingsvrij statief. Zo min mogelijk de middenzuil dus gebruiken. De betere statieven hebben in het geheel geen middenzuil.

Die extra hoge middenzuil is natuurlijk wel handig als je ergens een flitser hoog wilt neerzetten. Maar dan is dat wel een dure statiefflitser. Vanwege de vele mogelijkheden zie ik wel enthousiaste gebruikers.

uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Nielske1990 » wo okt 02 2013 11:55 am

Heb zelf een 3 Legged Thing en daarvoor geldt inderdaad dat ze fraai gekleurd zijn, maar dat zou geen doorslag moeten geven. Ik plaats er meestal een D7000 + 24-70/2.8 op en dat geeft geen probleem. Ok, op de volle hoogte van 2 meter 10 moet je een timer gebruiken en moet het niet te hard waaien, maar dat is met een dergelijke constructie niet meer dan logisch. Immers, opgevouwen is ie nog maar 50 cm en qua gewicht doet ie niet onder voor menig ander statief.

Bij mijn model Eric (naar Eric Clapton) komt de camera zonder middenkolom op ongeveer 1 meter 50 wat voor mij op zich al voldoende is. Dit is snel bereikt met de draaisluitingen zoals Brewsky al meldt bij de Sirui. In mijn ogen ideaal en dat was voor mij essentieel bij de aanschaf. Belangrijk puntje om aan te denken.
Die verstelbare middenkolom is overigens zeer prettig en ik denk dat ik niet meer zonder zou kunnen. Nog niet eens zo zeer om extreme hoogtes te halen, maar vooral het snel uitbreiden van de statiefhoogte is prettig. Kom je net een beetje hoogte tekort, dan kun je dat simpel bijstellen met de middenkolom. Overigens kan die middenkolom er ook uitgeschroefd worden, zodat je kan variëren tussen +/-1.5 m en plat op de grond.

Al met al een heel flexibel statief waar ik heel tevreden over ben. Heb ook weinig andere statieven in mijn handen, maar de 3 Legged Thing mag er zeker wezen. Als je vragen hebt over mijn statief stel ze gerust of kom maar langs om te kijken (als je in de buurt woont).
Nielske1990



Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » wo okt 02 2013 9:12 pm

Ha allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. En uitnodiging (Nielske1990). Ik woon iets te ver om even naar Helmond te rijden, maar gelukkig is er ook nog een goede site van 3LT waar ik nog een hoop op heb kunnen nakijken.
Ziet er wel erg hip uit zeg...
Wat de hoogte betreft... Geen idee of ik 2,10mtr nodig heb. Ik ben zelf 1,83m lang. Met ongeveer 1,55m op schouderhoogte zou ik al erg tevreden zijn. Volgens mij is daar keuze zat in. Het is alleen nog kijken voor hoeveel ik mijn spaarvarken moet slachten.
Enig dingetje nog... De Jack zou bij mij de lading aardig goed dekken, maar hetgeen wat ik op het internet kan vinden over 3LT gaat meestal over de Brian en Eric (beiden met carbon pootjes). Is het carbon het enige grote verschil tussen de Jack en Brian/Eric? Qua prijs zit er nog best een verschil tussen (ongeveer €120)

Budgettechnisch is de Sirui M-3004X met een K-20X ook nog het overwegen waard.

aaarrrggghhh keuzes!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor bjornc » do okt 03 2013 9:19 am

Hier ook een tevreden gebruiker van 3LT, Eric Evo 2 in dit geval.
Ben zelf een beetje lang uitgevallen, dus dat ik de boel mooi op ooghoogte kan krijgen vind ik formidabel.
Overigens kan ik dit bereiken door het 2e gedeelte van de kolom minimaal uit te schuiven.

Die 2.10 is echt niet meer gezond te gebruiken voor een camera, maar dat geeft de fabrikant zelf ook toe.
Wat het doel is van die extreme hoogte, is dat je het nog eens kan gebruiken als flitsstatief, of voor een lichtparaplu enz.

Ik heb mijn D300s + 70-200 VR2 er wel op gehad op die hoogte, maar m'n handjes niet verder dan 10cm verwijderd gehad van de combinatie.
Het staat dan echt niet meer stabiel, wat ook niet meer dan logisch is. Maar uiteraard is het wel stabieler dan met je handjes op 2.10 te fotograferen.

Wat ik begrepen heb is dat Jack de alu versie is van Eric. Om het gewicht hoef je het niet te doen, maar het schijnt dat carbon beter vibraties dempt.

Een kleine voetnoot; Ik ben van oorsprong metaalbewerker qua beroep, en vind wel dat 3LT iets beter z'n best mag doen om de boel strak af te werken. (Of komt dat nu gewoon omdat ik daar oog voor heb en de gemiddelde gebruiker niet?)

Bij mij ging het overigens ook tussen Sirui en 3LT, maar omdat ik op vakantie een fotozaak binnenliep voor een blaasbalg, stonden daar toevallig een hele boel 3LT statieven. Tja, dat is het zelfde als kijken naar een puppy.... kijken=kopen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » do okt 03 2013 1:01 pm

Waarom Carbon boven magnesium/aluminium? Is trillingsdemping dan het enige argument? Vangt een VR objectief niet die trillingen op?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor JvdKooij » do okt 03 2013 1:02 pm

meestal is het niet aangeraden om de VR aan te laten als de camera/objectief op een statief geplaatst is.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » do okt 03 2013 1:18 pm

Is dat omdat de VR ook trillingen veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor skinnybmw » do okt 03 2013 1:20 pm

Precies, VR veroorzaakt ook trillingen en je hebt het ook niet nodig op een statief (VR op een klein objectief is ook niet echt belangrijk...meer bij tele-zoom en bewegende onderwerpen). Het enige echt belangrijke nut van carbon is dat het dezelfde stabiliteit heeft als een stevig alu statief maar dan met een veel lager gewicht.
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr
Gebruikersavatar
skinnybmw

Forumlid
Berichten: 223


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » do okt 03 2013 1:46 pm

Ah thanks skinnybmw! Duidelijk.
Ik ben net even op de 3LT site aan het kijken. Het gewicht tussen de Jack en Eric scheelt niet zoveel (150gram ofzo). Dus het voordeel zou dan puur in de betere demping van het carbon zitten.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Faiz » za okt 05 2013 7:40 pm

Dze bullit izz zthrough dze church. Dat wil zeggen dat mijn 3 potige matti Eric 2 heet. :)
Vandaag wezen kijken, meteen maar de doekoe laten rollen. Straks even buiten proberen.
Bis später :)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 3 Legged Thing, Sirui

Berichtdoor Brewsky » za okt 05 2013 8:12 pm

hahaha veel plezier met je matti. :mryellow:
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger
Brewsky

Clublid
Berichten: 88


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten