Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Discussies over statieven

Onderwerp:

Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Mees » di okt 08 2013 11:02 am

Beste forumleden,

Als beginner ben ik op zoek naar een goed statief. Destijds heb ik puur op gevoel gekozen voor Nikon (i.p.v. b.v. Canon, Sony of Pentax). Qua merk voor statieven leidt mijn gevoel me dit keer naar het merk Manfrotto.

Ik wil een statief voornamelijk gaan gebruiken voor macro fotografie en landschappen.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de 055 en 190 serie. De 190 serie heeft mijn voorkeur, omdat deze wat lichter is dan de 055 serie.

Wat vinden jullie van deze set: Manfrotto 190XDB + 496RC2? (http://www.kamera-express.nl/product/12 ... it-496rc2/)
Volgens mij kan de XDB niet zo heel laag. Is niet handig/nodig bij macro fotografie?

Via kieskeurig heb ik ook de 190XPROB gevonden. Deze heeft een lagere minimale hoogte.
De Manfrotto 190XPROB + 496RC2 is bij Redcoon te koop voor 129 euro (excl. verzendkosten). Vrijwel dezelfde prijs als de eenvoudigere 190XDB bij KE. Is Redcoon een betrouwbare winkel?

Welke kop adviseren jullie voor macrofotografie? Een balhoofd? Of drieweg kop?

Indien er leden zijn die me een ander merk adviseren (in deze prijsklasse), hoor ik dat natuurlijk graag.
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 08 2013 11:09 am

Beste Mees,
Op dit form wordt vaak naar statieven gevraagd,
Gelukkig heb je al enige studie/voorselectie gedaan.
Samen met Gizo wordt Manfrotto tot de A merken gerekend (met een ruim assortiment en vele accessoires).
Helaas bestaat het universele statief niet, vandaar dat ik er meerdere heb.
Als je verlangens als maximale werkhoogte tempert is er vaak aan stevigheid te winnen.

De 055 die ik heb heeft een omkeerbare (en horizontaal plaatsbare) zuil, en kan daardoor erg laag werken.
Een balhoofd kan makkelijker (en sneller) werken, maar alleen de zwaarste modellen vind ik echt stevig.
Over de winkel die je noemt stuur ik een PB.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Jaap Driest » di okt 08 2013 2:23 pm

Voor mij is de minimale hoogte niet zo van belang. Wel de maximale hoogte.
De 190 met ingeschoven middelzuil gaat tot 120-130 cm. Met maximaal uitgeschoven kolom tot 146 cm. En dat komt de stabiliteit niet ten goede.
Dus ik zou altijd behoorlijk krom moeten staan om door de zoeker te kijken. Vooral bij langdurig gebruik vind ik dat bezwaarlijk.
Bij de 055 kan ik rechtop staan achter het statief. Dat werkt een stuk prettiger.
Bij mijn Gitzo kan ik rechtop staan zelfs als de middenkolom helemaal ingeschoven is. Maar ik heb een bloedhekel aan die draaisluitingen van Gitzo, dus dat statief gebruik ik eigenlijk alleen binnen, en dan nog sporadisch.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Ton van de Wiel » di okt 08 2013 2:41 pm

Het krom staan ken ik maar al te goed! Om dat probleem op te lossen heb ik een hoekzoeker aangeschaft en ik kan je vertellen dat dit mijn beste ergonomische aanschaf van 2013 is geweest. Vaak heeft het niet eens te maken met de maximale hoogte van je statief. Soms wil je op ooghoogte met je onderwerp. Een kind, een hond moem maar op. Dan kan je statief misschien tot 2 meter maar je wilt hem dan maar 1.40 hoog hebben, of lager zelfs. Dan is die hoekzoeker geweldig.
Ik ben nu met macro bezig. Ook dan is het makkelijk. Onderwerpje op de tafel, statief laag en dan ondergetekende op een luie stoel achter de camera.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor skinnybmw » di okt 08 2013 10:14 pm

Kijk ook eens bij Feisol (http://www.feisol.nl). Iets duurder dan Manfrotto maar een stuk lichter. Weet niet of je veel gaat lopen/sjouwen? Wel als je landschap-fotografie gaat doen. Anders zou ik denk ik voor de 055XPROB van Manfrotto gaan. Stabiel en lekker hoog...maar dus wel wat zwaarder. Persoonlijk zou ik voor een balhoofd gaan maar macro-fotografie is precisie-werk en dan is het denk ik handiger om voor een drieweg kop te gaan.
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr
Gebruikersavatar
skinnybmw

Forumlid
Berichten: 223


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo okt 09 2013 9:57 am

Er is helaas geen alround statief.

Voor macro draai ik de middenzuil van mijn statief er uit, en dan op de kop er weer in. Hoekzoeker er op of Live View aan, (m'n voorkeur).

Volgens https://www.cameranu.nl/nl/statieven-en-toebehoren/manfrotto/tripod-photo/manfrotto-190xdb-mini-basic-tripod/h283_1180_72684
heeft je statief een vaste middenzuil.

Meer tips: m'n statieven topic: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo okt 09 2013 10:12 am

Helemaal eens met Hans Braakhuis wat betreft de hoekzoeker, zoals ik al eerder aangaf in deze post. Ik vind dit een onderschat onderdeel in de fotografie. Mensen wrikken zich in allerlei bochten en lopen bijna hernias op om mooie plaatjes te maken.Een hoekzoeker maakt fotografie een stuk ergonomischer en het vergemakkelijkt ook je keuze van het statief. Ik gebruik ook de omgekeerde middenzuil in geval van macro fotografie.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: de hoekzoeker

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 09 2013 1:44 pm

Ton c.s.
Uit andere berichten blijkt dat de TS een D5nnn heeft, met een klapscherm.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: de hoekzoeker

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo okt 09 2013 1:58 pm

gijs sandberg schreef:Ton c.s.
Uit andere berichten blijkt dat de TS een D5nnn heeft, met een klapscherm.
Groeten, Gijs

:D
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Mees » wo okt 09 2013 3:50 pm

Hans Braakhuis schreef:Er is helaas geen alround statief.

Voor macro draai ik de middenzuil van mijn statief er uit, en dan op de kop er weer in. Hoekzoeker er op of Live View aan, (m'n voorkeur).

Volgens https://www.cameranu.nl/nl/statieven-en-toebehoren/manfrotto/tripod-photo/manfrotto-190xdb-mini-basic-tripod/h283_1180_72684
heeft je statief een vaste middenzuil.

Meer tips: m'n statieven topic: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf


Ik heb even gegoogled op "190dbx" en "reversible column". Het schijnt dat bij dit statief wel de middenzuil omgedraaid kan worden. Betekent dit dat ik dan altijd laag bij de grond kan fotograferen?
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Hans Braakhuis » do okt 10 2013 10:28 am

zo zie je maar, nooit geloven wat er staat, al geef ik de link er bij.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Voormalig clublid » za okt 12 2013 6:35 pm

Kijk ook eens naar de Manfrotto 190XPROB zet daar dan de Manfrotto 498RC2 er op.

De midden zuil van dit statief kan je ook naar horizontaal zetten en de poten van het statief helemaal plat, m.a.w. poten wijd.
Deze kop 498RC2 kan een behoorlijk gewicht dragen, dacht zeker 8 kilo.
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Patrick » za okt 12 2013 7:26 pm

Casanova56 schreef:Kijk ook eens naar de Manfrotto 190XPROB zet daar dan de Manfrotto 498RC2 er op.

De midden zuil van dit statief kan je ook naar horizontaal zetten en de poten van het statief helemaal plat, m.a.w. poten wijd.
Deze kop 498RC2 kan een behoorlijk gewicht dragen, dacht zeker 8 kilo.

Dan kan de kop wel veel meer hebben dan het statief... Want die komt daar niet in de buurt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor JaapV » za okt 12 2013 10:19 pm

Patrick schreef:
Casanova56 schreef:Kijk ook eens naar de Manfrotto 190XPROB zet daar dan de Manfrotto 498RC2 er op.
De midden zuil van dit statief kan je ook naar horizontaal zetten en de poten van het statief helemaal plat, m.a.w. poten wijd.
Deze kop 498RC2 kan een behoorlijk gewicht dragen, dacht zeker 8 kilo.

Dan kan de kop wel veel meer hebben dan het statief... Want die komt daar niet in de buurt!

...en dat is precies de makke van de meeste Manfrotto producten: relatief te weinig draagkracht.

@Mees: lees de volgende twee topics elk tweemaal goed door en je bent véél verder dan nu.
viewtopic.php?f=31&t=50347
viewtopic.php?f=31&t=42137
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround Statief (Manfrotto) voor macro en landschap

Berichtdoor Mees » vr dec 27 2013 8:25 pm

Na lang zoeken (webwinkels, marktplaats) is het uiteindelijk de Manfrotto 055XDB met 804RC2 statiefkop geworden. Via marktplaats heb ik deze, in zeer goede staat, voor 60 euro kunnen kopen. Wel helaas zonder quick release plate, maar deze is voor 15-20 euro nieuw te koop.

Al met al denk ik een zeer goede deal. De totaalprijs is ongeveer de helft van de huidige nieuwprijs (149 euro).

Wat voelt zo'n 055 statief super stabiel en degelijk aan. Het is natuurlijk geen lichtgewicht...

O ja, de middenzuil kan omgedraaid worden.
Met vriendelijke groet, Mees
Mees

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten