afdrukcentrale

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
rdg

afdrukcentrale

Bericht door rdg » wo okt 03 2007 11:38 am

Wie laat zijn foto's afdrukken bij een (online) fotocentrale, en wat is de tevredenheid over de kwaliteit?

Ik ben zelf erg goed te spreken over http://profotonet.nl :

+++ zeer snelle verwerking (zondag verstuurd, dinsdag in huis)
+++ goede afdrukkwaliteit
+++ je kunt instellen of de fotocentrale wel of niet "sleutelt" aan de afdruk ("foto-optimalisatie"); standaard staat dit uit, en regel je dus zelf belichting, kleur, witbalans etc. atc.
+ redelijke prijs (bv € 0,28 voor 10X15; € 5 voor 30X45)
+++ betaling achteraf op rekening
- (nog) geen off-line upload applicatie voor Apple (je moet de (bewerkte) foto's dus eerst copieren naar een windows PC, of on-line uploaden = zeer tijdrovend)

mvrgr

RdG

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 03 2007 11:42 am

Ook ik laat mijn afdrukken altijd verzorgen door profotonet prima kwaliteit en meestal de volgende dag al binnen :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 03 2007 11:46 am

als ik iets laat afdrukken altijd bij fujicolor steenbergen (je kunt ook online je order laten verwerken): kwaliteit goed en ze drukken precies af zoals ik 't met photoshop bedoeld heb

volgens mij iets van 8-10 cent per 10/15

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 03 2007 11:54 am

paparazzi schreef:als ik iets laat afdrukken altijd bij fujicolor steenbergen (je kunt ook online je order laten verwerken): kwaliteit goed en ze drukken precies af zoals ik 't met photoshop bedoeld heb

volgens mij iets van 8-10 cent per 10/15
Als S-RGB?

Macer

Bericht door Macer » wo okt 03 2007 11:58 am

Ik heb vandaag een fotoboek opgehaald van onze vakantie. Gemaakt via Picoprint.

Kwaliteit viel me toch wel tegen, foto's zien er vaak stukken minder uit in vergelijking met het scherm of met afdrukken. Het is nu een mooi overzicht van de vakantie, niks meer niks minder.. Jammer.

Heb ook nog een fotoboek in bestelling staan bij fotoproduct4u.nl, deze hoop ik snel binnen te krijgen. Zal mijn ervaring dan ook weer delen.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do okt 04 2007 8:42 am

mikemix schreef: Als S-RGB?
geen flauw idee, als ze als s-rgb uit de camera komen dan zal dat, ik heb daar nooit iets aan veranderd; rgb = rgb voor mij, tenzij ik ze voor drukwerk gebruik, dan maak ik er cmyk van uiteraard

mikemix

Bericht door mikemix » do okt 04 2007 8:47 am

paparazzi schreef:
mikemix schreef: Als S-RGB?
geen flauw idee, als ze als s-rgb uit de camera komen dan zal dat, ik heb daar nooit iets aan veranderd; rgb = rgb voor mij, tenzij ik ze voor drukwerk gebruik, dan maak ik er cmyk van uiteraard
Dan zou je toch echt eens je D200 moeten checken hoor.
Mijne staat op Adobe RGB omdat het kleurbereik van Adobe RGB het grootst is.
Echter voor plaatsing op web of voor printen is mijn ervaring dat S-RGB beter werkt.
Voor grafische toepassingen is Adobe RGB aan te bevelen omdat studio's vaak met Adobe profielen werken, dus dat ondersteunen.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do okt 04 2007 9:09 am

als adobe rgb de standaard op de camera is, dan staat ie bij mij dus goed

wat maakt s-rgb de foto beter als schermafbeelding of print als je zegt dat 't kleurbereik dan juist minder wordt?

Polling

Bericht door Polling » do okt 04 2007 10:38 am

De meeste centrales gebruiken s-rgb en converteren niet, dus al jij adobe-rgb aanlevert, wordt een ander profiel gebruikt dan jij hebt aangeleverd, waardoor de kleurweergave kan veranderen. Je kunt het beste in PS converteren naar s-rgb voordat je opstuurt.
Om te kijken wat er in de centrale gebeurt, kan je het volgende doen:
- laadt in PS een foto met adobe-rgb;
- edit - assign profile - s-rgb doet hetzelfde als de centrale: je ziet dan ook de kleuren veranderen.
- edit - convert profile - s-rgb zorgt dat de kleuren zoals ze in de foto zitten, zoveel mogelijk worden bewaard in het nieuwe profiel, je ziet dan ook niet of nauwelijks verschil.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do okt 04 2007 11:03 am

Profotonet kan uitstekend overweg met adobe-rgb. Zeer goede ervaringen.
Jur

paparazzi

Bericht door paparazzi » do okt 04 2007 11:11 am

Polling schreef: - edit - assign profile - s-rgb doet hetzelfde als de centrale: je ziet dan ook de kleuren veranderen.
Is dat niet vooral van toepassing op mensen die postprocessen in rgb? Zelf werk ik altijd in cmyk omdat ik dan weet waar ik mee bezig ben als ik 'n kleur wil aanpassen. Als je van rgb naar cmyk omzet zie je al 'n kleurverandering omdat een drukprofiel uiteraard nooit de gesatureerde schermkleuren kan waarmaken. Maar voordeel is dat als ik cmyk terugzet naar rgb er dan geen kleurverschil meer optreedt.

Tot nu toe heb ik bij fujicolor prints teruggekregen die beantwoorden aan wat ik op 't scherm als eindresultaat had.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » do okt 04 2007 11:21 am

Ik laat mijn foto's afdrukken bij de Fotovak shop in Zwolle (waar ik woon). Kwalitatief goed en zeer flexibel.
Ook laat ik mijn foto's wel eens afdrukken bij Vakcolor. Dit doe ik meestal als ik niet zoveel tijd heb om de foto's weg te brengen of op te halen. Deze laatste is een online winkel.

Groetjes,

Edje

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”