Lastige keus

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Lastige keus

Berichtdoor motorhan » do okt 17 2013 1:00 pm

Vandaag mijn D600 verkocht. niet omdat ik er problemen mee had maar meer vanwege het minder goede imago.

Maar nu is de vraag waar ben ik beter mee af en wat zijn de voor en of nadelen.

Ik denk aan de D610 de D700 of de D800 .

Wie heeft een advies waarom dan juist 1 van deze typen.


Bedankt vast voor een reactie.
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Voormalig clublid » do okt 17 2013 1:07 pm

De eerste vraag is natuurlijk.

Wat is je budget voor je nieuwe body?

Is die ruim, ga dan voor de Nikon D800.

Van de Nikon D610 is nog niks van bekend hoe die zich gedraagt kwa problemen, zoals bij de D600.
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor mqaa » do okt 17 2013 1:11 pm

motorhan schreef:Vandaag mijn D600 verkocht. niet omdat ik er problemen mee had maar meer vanwege het minder goede imago.


Waarom zou je een camera verkopen waarmee jezelf tevreden bent maar iemand anders niet? Snap ik niet helemaal.

Als de 600 beviel dan zou ik gewoon een D610 kopen. De D800 is toch wel weer een heel ander soort camera.
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Patrick » do okt 17 2013 1:11 pm

Een camera verkopen vanwege het "imago" van het model? :shock: :shock: :shock:

Die snap ik eerlijk gezegd niet...

Ik denk at we iets meer van het soort fotografie dat je doet moeten weten eer we een advies kunnen geven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor John'47 » do okt 17 2013 1:57 pm

Behalve als je snelheid nodig hebt, bijvoorbeeld voor het fotograferen van sporters, waarbij je de camera op veelbeeldenperseconde zet: de D800(e). Ik ben nog iedere keer blij verrast met wat die kan.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Rluijsterburg » za okt 19 2013 10:29 am

Ben benieuwd wat de D800 (behalve de 36 mp tov de 24 mp) meer kan dan de d600/d610.
Ik heb begrepen dat je de grote bestanden van de d800 eerst moet converteren voordat je ze kunt gaan bewerken...
Wel een voordeeltje van de d800 is dat ie in bracketing 9 foto's kan schieten tegenover 3 met de d600/d610.
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed
Gebruikersavatar
Rluijsterburg

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor motorhan » za okt 19 2013 10:37 am

Bedankt voor jullie reacties.
Budget is niet het grootste dilemma anders zou ik de D800 niet noemen. Maar het betekend volgens mij niet dat de duurste camera automatisch ook voor mij de beste is.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de valkuilen of de absolute pluspunten van de genoemde camera’s. Ik ben vandaag bij de plaatselijke fotowinkel geweest en de D800 bekeken.
De D800 heeft ook een DX stand waardoor je eenzelfde uitsnede krijgt met een AF lens als op een DX body. Dan heb je dus niet perse een converter van b.v. 1.4 nodig om toch een gewenste vergroting (lensverlenging) te krijgen. Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Wat er bedoeld wordt dat je de grote bestanden eerst moet converteren begrijp ik (nog) niet. Ik haal altijd het geheugenkaartje er uit en doe die in de PC. Ik neem aan dat je de bestanden net als van de D600 dan kan kopiëren naar een map die je wenst.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Voormalig clublid » za okt 19 2013 10:44 am

Ik weet dus wel, dat converteren is, dat je dan na bewerking van een NEF bestand converteert naar een Jpeg.

Trouwens converteren doe je pas, nadat je een foto eventueel bewerkt heb en NIET eerder.
Of zie ik dit verkeerd?
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Léon Obers » za okt 19 2013 10:54 am

Rluijsterburg schreef:Ik heb begrepen dat je de grote bestanden van de d800 eerst moet converteren voordat je ze kunt gaan bewerken...

Als je in RAW fotografeert (voor Nikon een bestand met NEF extensie) moet je dat eerst naar een normaal zichtbaar formaat converteren met behulp van een RAW-converter. Dat geldt voor ELKE digitale camera met een RAW-formaat, ongeacht merk of type (reflex-, spiegelloos- of compact-camera).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za okt 19 2013 11:57 am

Mmhh. laat me dit even proberen te begrijpen dat ik het goed heb.

Je had een D600, welke schijnbaar prima functioneerde, waarmee je dus ook goed kon werken, maar vanwege een bepaald "imago" wil je hiermee niet meer gezien worden? Begrijp ik dit goed? Klinkt mij namelijk nogal... ehh.. apart... zullen we maar zeggen... maar goed.

Iedere camera die je opnoemt, de D610, D700, D800 kunnen globaal genomen allemaal hetzelfde, namelijk foto's maken, net als de D600. Ok, de ene heeft HD filmen, de ander 8fps, weer een ander 51AF punten en weer een ander een paar pixels meer. Maar de basis is gelijk, ze zijn allemaal hetzelfde, ze maken prima foto's en hebben globaal genomen dezelfde ergonomie en bediening/structuur.

Maar wil je een goed "imago" kiest je voor de D800E, die is immers duurder en beter dan de D800 en alles wat er onder zit. Wil je een ouderwets maar toch pro imago kies je een D700 en wil je in dit vergelijk een "ik wil wel, maar ik kan niet" imago, pak je de D6xx serie.





oooh, maar denk er om, het imago van een camera maakt geen goede of slechte foto. De gene die hem hanteert maakt een goede of slechte foto, ongeacht de camera... ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Léon Obers » za okt 19 2013 12:11 pm

En het imago van een dure camera waarmee je gezien wilt worden, kan volgend jaar weer achterhaald zijn door andere modellen camera's. 8) :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za okt 19 2013 12:15 pm

Léon Obers schreef:En het imago van een dure camera waarmee je gezien wilt worden, kan volgend jaar weer achterhaald zijn door andere modellen camera's. 8) :lol:

Mag jij zeggen met je antieke glasplaatcameraicoon Leon ;)



( of Cambo, zie ik nu pas oid haha )
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor motorhan » za okt 19 2013 1:36 pm

Remco v/d Sanden schreef:Mmhh. laat me dit even proberen te begrijpen dat ik het goed heb.

Je had een D600, welke schijnbaar prima functioneerde, waarmee je dus ook goed kon werken, maar vanwege een bepaald "imago" wil je hiermee niet meer gezien worden? Begrijp ik dit goed? Klinkt mij namelijk nogal... ehh.. apart... zullen we maar zeggen... maar goed.

Iedere camera die je opnoemt, de D610, D700, D800 kunnen globaal genomen allemaal hetzelfde, namelijk foto's maken, net als de D600. Ok, de ene heeft HD filmen, de ander 8fps, weer een ander 51AF punten en weer een ander een paar pixels meer. Maar de basis is gelijk, ze zijn allemaal hetzelfde, ze maken prima foto's en hebben globaal genomen dezelfde ergonomie en bediening/structuur.

Maar wil je een goed "imago" kiest je voor de D800E, die is immers duurder en beter dan de D800 en alles wat er onder zit. Wil je een ouderwets maar toch pro imago kies je een D700 en wil je in dit vergelijk een "ik wil wel, maar ik kan niet" imago, pak je de D6xx serie.

oooh, maar denk er om, het imago van een camera maakt geen goede of slechte foto. De gene die hem hanteert maakt een goede of slechte foto, ongeacht de camera... ;)



Beetje vreemde gedachte vind ik. het gaat mij niet om imago ik heb dat woord volgens mij nergens genoemd. als het om de duurste camera of zoals jij suggereert imago gaat koop ik wel een D4 en zou ik geen advies vragen.
maar een D4 vind ik niet mooi al is het nog zo'n goede camera als iets me niet aanspreekt koop ik het niet.

Ik weet heus wel dat de camera niet de foto maakt maar de man of vrouw die hem bedient. ik zie hier op het Forum regelmatig foto's gemaakt met een 3100 waarvan ik wel eens denk die zou ik ook wel gemaakt willen hebben.

Ik maak ook regelmatig foto's met een compact cameraatje en ben daar ook tevreden over. maar die heeft natuurlijk ook zijn beperkingen net als ik.

De man die mijn D600 heeft gekocht ha een maand geleden een D7100 nieuw gekocht kun je je ook afvragen waarom. ik denk omdat het kan en een bepaald gevoel. die man had er goed over nagedacht en twijfelde tussen een D700 en de D600.

Het formaat van de D800 spreekt me wel aan maar ook de bediening die hoge pixels zou van mij niet hoeven
maar ja die heeft ie nou een maal. en of ik die voorkeuze standen ga missen, daar kom ik wel achter.

Je ziet ze ook regelmatig op MP met weinig clicks dus er zijn meer mensen die redelijk snel wisselen om verschillende redenen.

En ik heb de D600 nu verkocht omdat ie nu meer opbrengt dan over een aantal maanden. dat wordt bepaald door de introductie van de D610. als die er nog niet was gekomen had ik hem nog een tijdje gehouden.

De D800 kwam eigenlijk in beeld doordat de prijs nu wel erg dicht bij de introductieprijs van de D610 ligt. Ik vroeg me alleen af of de 800 niet te hoog gegrepen voor mij is omdat ik nogal wat lichamelijke beperkingen heb. en dan met name wat regelmatig genoemd wordt over de gevoeligheid van scherpstellen door het grote aantal pixels.

Mijn vrouw heeft al gezegd ga dat ding nou gewoon halen je hebt mij al overtuigd, en ja nu mezelf nog.

Meestal als ik twijfel tussen 2 producten kan een auto zijn dan maak ik een exel bestandje en zet de dingen waaraan het voor mij moet voldoen op een rijtje en vink dan bij beide aan wat ze wel of niet hebben en de eventuele extra's en daar plak ik een bedrag aan wat het mij waard is en dan maak ik een keuze meestal toch naar gevoel.

Dat ligt in dit geval wat lastiger omdat ze beide kunnen (en meer) dat ik wil of kan. In andere gevallen lees je wel eens adviezen koop voor het verschil een goed objectief maar voor dit prijsverschil koop je amper een goed filter.

En heb ik achteraf een verkeerde keus gedaan dan is er vast wel iemand anders die er blij van wordt.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor jan » za okt 19 2013 1:42 pm

motorhan schreef: Beetje vreemde gedachte vind ik. het gaat mij niet om imago ik heb dat woord volgens mij nergens genoemd

motorhan schreef:Vandaag mijn D600 verkocht. niet omdat ik er problemen mee had maar meer vanwege het minder goede imago.

? :roll:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lastige keus

Berichtdoor ben42 » za okt 19 2013 2:06 pm

Léon Obers schreef:
Rluijsterburg schreef:Ik heb begrepen dat je de grote bestanden van de d800 eerst moet converteren voordat je ze kunt gaan bewerken...

Als je in RAW fotografeert (voor Nikon een bestand met NEF extensie) moet je dat eerst naar een normaal zichtbaar formaat converteren met behulp van een RAW-converter. Dat geldt voor ELKE digitale camera met een RAW-formaat, ongeacht merk of type (reflex-, spiegelloos- of compact-camera).


Misschien flauw, maar ieder digitaal bestand moet je eerst naar een normaal zichtbaar formaat converteren. Dat geldt voor NEF, JPG, maar ook voor tekst documenten. Een aantal pakketten als lightroom zal het RAW intern anders representeren, maar het niet eerst naar een JPG formaat omzetten. Voor een Pakket als Adobe Elements moet de foto wel eerst geconverteerd worden b.v. naar JPG, Elements ondersteund geen RAW formaten.

Een viewer als FastStoneViewer kan ook veel formaten 'rechtstreeks' op het beeldscherm laten zien zonder ze eerst te converteren naar b.v. een JPG formaat.

Het aantal bewerkingen dat nodig is om een JPG bestand zichtbaar te maken is groter en complexer dan dat van een ongecomprimeerde NEF.

Meestal zal aan het eind van de rit een foto worden omgezet naar een JPG formaat en professionals gebruiken daarnaast nog wel wat andere formaten.

Ben

JPG is een vrij algemeen toegepaste standaard dat door zeer veel browsers, programma's en fotopakketten ondersteund wordt en daarom zo ontzettend handig.
RAW is geen 'algemene' standaard, vrijwel iedere fabrikant heeft een eigen RAW formaat per type toestel. Daardoor is RAW geen handig formaat om foto's uit te wisselen. En wordt RAW door veel minder browsers, programma's en fotopakketten ondersteund.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten