van middenformaat film naar digitaal
van middenformaat film naar digitaal
Beste Nikon clubbers!
Ik heb een vraagje,
Mijn vriendin en ik gebruiken voor studiowerk nog steeds de oude vertrouwde Mamiya en Hassie.
Werkt nog steeds prima met de rolfilm. Maar nu! Een opdracht van het Finse cultuurfonds om een paar
portret foto's te maken. Deze portretfoto's worden in een studio gemaakt met heel veel vogels die daar
rond vliegen, dus rond de personen die gefotografeerd gaan worden. Belichting zit wel okay denk ik.
Maar met die snel bewegende diertjes lijkt het mij makkelijker om dit toch even digitaal aan te pakken.
Dacht even aan een D800 met een behoorlijk objectief. budget voor apparatuur is rond
de 3000 euro. Wat denken jullie hiervan? En de website van mijn vriendin is, saaraekstrom.com.
groetjes, Thom
Ik heb een vraagje,
Mijn vriendin en ik gebruiken voor studiowerk nog steeds de oude vertrouwde Mamiya en Hassie.
Werkt nog steeds prima met de rolfilm. Maar nu! Een opdracht van het Finse cultuurfonds om een paar
portret foto's te maken. Deze portretfoto's worden in een studio gemaakt met heel veel vogels die daar
rond vliegen, dus rond de personen die gefotografeerd gaan worden. Belichting zit wel okay denk ik.
Maar met die snel bewegende diertjes lijkt het mij makkelijker om dit toch even digitaal aan te pakken.
Dacht even aan een D800 met een behoorlijk objectief. budget voor apparatuur is rond
de 3000 euro. Wat denken jullie hiervan? En de website van mijn vriendin is, saaraekstrom.com.
groetjes, Thom
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: van middenformaat film naar digitaal
Prachtige foto's op de website.
Met een D800 (misschien dan beter de 800E), zou je prima aan de slag kunnen. Je zult wel moeten wennen aan een ander beeldende expressie van het materiaal. Zeker ook met zwart-wit, kom je niet zomaar aan een vergelijkbare toonschaal als wat je misschien standaard uit film haalt. Kost de nodige aanpassing en uitprobeersels, om het in een toonschaal te krijgen die je gewend bent en aanstaat. Met een plugin als Nik Silver Efex (Google set), kan dat evenwel erg goed. Als je eenmaal ingewerkt en gewend bent, wil je misschien niet meer terug naar rolfilm.
Met Mamiya en Hasselblad ben je gewend manueel scherp te stellen. Waarschijnlijk is de roep voor AF dan niet zo hard.
Je zou dan ook eens naar manuele lenzen kunnen kijken van Zeiss. Wordt je budget echter wel krap.
Welke brandpunten gebruik je met portret op je Mamiya en Hasselblad en wat zou je dan willen gebruiken met de Nikon?
Om niet meteen in het diep te springen in aanschaf van een compleet nieuw systeem zou je voor die opdracht ook gewoon apparatuur kunnen huren met verschillende lenzen. Leer je beter wat die verschillende lenzen doen en of het systeem past bij je manier van werken.
Met een D800 (misschien dan beter de 800E), zou je prima aan de slag kunnen. Je zult wel moeten wennen aan een ander beeldende expressie van het materiaal. Zeker ook met zwart-wit, kom je niet zomaar aan een vergelijkbare toonschaal als wat je misschien standaard uit film haalt. Kost de nodige aanpassing en uitprobeersels, om het in een toonschaal te krijgen die je gewend bent en aanstaat. Met een plugin als Nik Silver Efex (Google set), kan dat evenwel erg goed. Als je eenmaal ingewerkt en gewend bent, wil je misschien niet meer terug naar rolfilm.
Met Mamiya en Hasselblad ben je gewend manueel scherp te stellen. Waarschijnlijk is de roep voor AF dan niet zo hard.
Je zou dan ook eens naar manuele lenzen kunnen kijken van Zeiss. Wordt je budget echter wel krap.
Welke brandpunten gebruik je met portret op je Mamiya en Hasselblad en wat zou je dan willen gebruiken met de Nikon?
Om niet meteen in het diep te springen in aanschaf van een compleet nieuw systeem zou je voor die opdracht ook gewoon apparatuur kunnen huren met verschillende lenzen. Leer je beter wat die verschillende lenzen doen en of het systeem past bij je manier van werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ATOR
- Clublid
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: zo jul 11 2010 2:38 pm
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: van middenformaat film naar digitaal
Hou er rekening mee dat je met de combinatie van studioflitsers en een Nikon D800 geen sluitertijden sneller dan 1/250 krijgt. Dat is niet snel genoeg om een vlugge vogel te bevriezen. Ik weet niet wat je precies hebt maar met een leaf shutter van Hasselblad kun je tot 1/500 of sommige zelfs tot 1/800 gaan, dat zou goed van pas kunnen komen.
Mijn keus zou zijn om voor die klus een digital back te huren voor je Hasselblad. Ligt een beetje aan welk type je hebt maar er zijn er van Phase One, Mamiya en Hasselblad zelf.
Dan heb je nog geld over voor een D800
Als je met daglicht schiet of als je een studioflitser hebt die een ultrakorte flitstijd heeft, dan maakt het niets uit.
Mijn keus zou zijn om voor die klus een digital back te huren voor je Hasselblad. Ligt een beetje aan welk type je hebt maar er zijn er van Phase One, Mamiya en Hasselblad zelf.
Dan heb je nog geld over voor een D800

Als je met daglicht schiet of als je een studioflitser hebt die een ultrakorte flitstijd heeft, dan maakt het niets uit.
- MartijnM
- Clublid
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: ma dec 03 2007 8:45 pm
- Locatie: Amsterdam
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: van middenformaat film naar digitaal
Nergens gelezen (of gezien op genoemde site gezien) dat TS vogels of andere snel bewegende onderwerpen wil fotograferen. Lijkt me een manual focus Hassie sowieso niet het beste gereedschap voor...ATOR schreef:Hou er rekening mee dat je met de combinatie van studioflitsers en een Nikon D800 geen sluitertijden sneller dan 1/250 krijgt. Dat is niet snel genoeg om een vlugge vogel te bevriezen.

De huuradviezen kan ik me wel in vinden, kun je eens proberen wat je het meest aanspreekt. Een digitale achterwand kan uitkomst bieden, maar waarschijnlijk alleen incidenteel als huur, want aanschaf is 'prijzig'. Sinds kort is rolfilm er bij mij uit, gemak van digitaal heeft het toch gewonnen...
Buy film, not megapixels...
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: van middenformaat film naar digitaal
De TS beschrijft in zijn vraag / reactie toch echt overduidelijk dat men los vliegende vogels wil fotograferen:MartijnM schreef: Nergens gelezen (of gezien op genoemde site gezien) dat TS vogels of andere snel bewegende onderwerpen wil fotograferen.
Deze portretfoto's worden in een studio gemaakt met heel veel vogels die daar rond vliegen, dus rond de personen die gefotografeerd gaan worden.........
.........Maar met die snel bewegende diertjes lijkt het mij makkelijker..........
Op die site zelf heb ik ook enkele foto's met vogels gezien. De bijzonderheid (en de creatieve kracht in het beeld) daarin is echter, dat de opname met vliegende vogel juist niet bevroren scherp erop staat, maar juist met wat bewegingsonscherpte.

Vriendelijke groet, Léon Obers
- ATOR
- Clublid
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: zo jul 11 2010 2:38 pm
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: van middenformaat film naar digitaal
Goed lezen is een vak Martijn
Het kan nooit kwaad om goed voorbereid te zijn en je opties open te houden. Want wat doe je als je opdrachtgever zegt dat ie de vogels scherper wil? Het is heel vervelend als je daar ter plekke pas tegen de beperkingen van je gloednieuwe camera aanloopt en je niet weet hoe je dat kunt oplossen.
Manuele focus lijkt me geen probleem als je portretten maakt van stilstaande mensen met vogels die er omheen vliegen.

Het kan nooit kwaad om goed voorbereid te zijn en je opties open te houden. Want wat doe je als je opdrachtgever zegt dat ie de vogels scherper wil? Het is heel vervelend als je daar ter plekke pas tegen de beperkingen van je gloednieuwe camera aanloopt en je niet weet hoe je dat kunt oplossen.
Manuele focus lijkt me geen probleem als je portretten maakt van stilstaande mensen met vogels die er omheen vliegen.
- MartijnM
- Clublid
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: ma dec 03 2007 8:45 pm
- Locatie: Amsterdam
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: van middenformaat film naar digitaal
Ah sorry....was nog vroeg...haha
Buy film, not megapixels...
Re: van middenformaat film naar digitaal
Ik vraag me af waarom je überhaupt in eens anders wilt gaan werken.
De bestaande werkwijze levert je nu een klant op. Als je dat gaat veranderen krijgt de klant nooit wat hij/zij verwacht.
Wat wil de klant eigenlijk. Bevroren vogels of iets bewegingsonscherpte of heeft de klant aangegeven dat je dit zelf mag bekijken?
Je hebt een goede formule waardoor je bent geselecteerd. Vernietig het dan niet door ineens alles om te gooien.
Dat is echt zonde.
Als je persé een D800 wilt koop die dan na de opdracht.
De bestaande werkwijze levert je nu een klant op. Als je dat gaat veranderen krijgt de klant nooit wat hij/zij verwacht.
Wat wil de klant eigenlijk. Bevroren vogels of iets bewegingsonscherpte of heeft de klant aangegeven dat je dit zelf mag bekijken?
Je hebt een goede formule waardoor je bent geselecteerd. Vernietig het dan niet door ineens alles om te gooien.
Dat is echt zonde.
Als je persé een D800 wilt koop die dan na de opdracht.

Re: van middenformaat film naar digitaal
Weet niet welk type hasselblad je gebruikt maar de CM types gebruiken objectieven met centraal sluiter tot 1/500.
Je gaat werken in de studio en de verlichting is oke. Als de verlichting flitslicht is dan gaat dit zonder aanschaf van... Immers kan je de (synchroon) tijd benutten van het flitslicht en met centraal sluiter spelen in relatie tot (eventueel aanwezig) omgevingslicht.
Wil je bevriezen dan sluitertijd op een 1/500 en voor meer beweging tussen vogels en model (wat minder beweegt dan de vogels) gewoon een langere sluitertijd aanhouden. Een stap verder is dat je ook gebruik kunt maken van het instellicht. Hoe ver wil je gaan? Mogelijkheden ten over en het maakt niets uit of je dit nu digitaal of analoog doet.
Bovengenoemde werkwijze lukt ook met een digitale camera met als limit 1/250.
Natuurlijk is een digitaal systeem nooit weg en heb je sneller visueel beeld. Bij analoog kan je hooguit met een polaroid achterwand werken voor tussentijdse controle, wat op zich de nodige kosten met zich meebrengt. Een investering in een d800 naast je bestaande apparatuur is zeker geen weggegooid geld.
Wellicht niet helemaal duidelijk voor.... maar flitslicht heeft een zeer korte tijd van.... en als je omgevingslicht ondergeschikt maakt aan de geleverde watt/sec dan realiseer je een ultra korte tijd om iets vast te leggen. Beetje kort door de bocht uitgelegd maar denk even aan het stroboscoop effect. Of pikke donker en een korte flits.
Je gaat werken in de studio en de verlichting is oke. Als de verlichting flitslicht is dan gaat dit zonder aanschaf van... Immers kan je de (synchroon) tijd benutten van het flitslicht en met centraal sluiter spelen in relatie tot (eventueel aanwezig) omgevingslicht.
Wil je bevriezen dan sluitertijd op een 1/500 en voor meer beweging tussen vogels en model (wat minder beweegt dan de vogels) gewoon een langere sluitertijd aanhouden. Een stap verder is dat je ook gebruik kunt maken van het instellicht. Hoe ver wil je gaan? Mogelijkheden ten over en het maakt niets uit of je dit nu digitaal of analoog doet.
Bovengenoemde werkwijze lukt ook met een digitale camera met als limit 1/250.
Natuurlijk is een digitaal systeem nooit weg en heb je sneller visueel beeld. Bij analoog kan je hooguit met een polaroid achterwand werken voor tussentijdse controle, wat op zich de nodige kosten met zich meebrengt. Een investering in een d800 naast je bestaande apparatuur is zeker geen weggegooid geld.
Wellicht niet helemaal duidelijk voor.... maar flitslicht heeft een zeer korte tijd van.... en als je omgevingslicht ondergeschikt maakt aan de geleverde watt/sec dan realiseer je een ultra korte tijd om iets vast te leggen. Beetje kort door de bocht uitgelegd maar denk even aan het stroboscoop effect. Of pikke donker en een korte flits.
Re: van middenformaat film naar digitaal
Philippe Halsmann deed het in 1948 voor "Dali Atomicus" met een 'trage' vlakfim camera: http://en.wikipedia.org/wiki/Philippe_Halsmann
Geen vogels weliswaar maar wel vliegende katten en een emmer water…
De 500C/M is, gecombineerd met snelle flitsers, uitstekend geschikt voor die opdracht, voor een test heb je nog altijd de FUJI FP100 direct klaar film (was vroeger Polaroïd).
Natuurlijk is de D800 uitermate geschikt om het werk met een Hasselblad over te nemen, heb ik zelf gedaan!
Maar de hasselblad is nog altijd, letterlijk en figuurlijk, een monument in de studio, en zeker ook op locatie.
Zolang je het commerciële kunt waarmaken om op film te werken, doe het dan, keuze genoeg.
Ik doe het hybride http://www.photoeil.be/art_works/Pages/ ... deren.html, in januari 2014 komt er een boek uit met op Z/W film gemaakte foto's, waarvan de speciaal ontwikkelde negatieven werden ingescand om dan in LR 'verwerkt' te worden en digitaal aangeleverd.
Geen vogels weliswaar maar wel vliegende katten en een emmer water…

De 500C/M is, gecombineerd met snelle flitsers, uitstekend geschikt voor die opdracht, voor een test heb je nog altijd de FUJI FP100 direct klaar film (was vroeger Polaroïd).
Natuurlijk is de D800 uitermate geschikt om het werk met een Hasselblad over te nemen, heb ik zelf gedaan!
Maar de hasselblad is nog altijd, letterlijk en figuurlijk, een monument in de studio, en zeker ook op locatie.
Zolang je het commerciële kunt waarmaken om op film te werken, doe het dan, keuze genoeg.
Ik doe het hybride http://www.photoeil.be/art_works/Pages/ ... deren.html, in januari 2014 komt er een boek uit met op Z/W film gemaakte foto's, waarvan de speciaal ontwikkelde negatieven werden ingescand om dan in LR 'verwerkt' te worden en digitaal aangeleverd.
Re: van middenformaat film naar digitaal
Hartelijk dank voor al deze zeer bruikbare informatie! Ik ga het eerst rustig even allemaal lezen.
Groet, Thom
Groet, Thom