Nikon Df
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Nikon Df
Bij de ISO vergelijking gebruikt Photography Life of Nasim Manurov de output van de D4 vs. D800E.
Ik verwacht dat Nikon in 2 jaar tijd sinds de introductie van de D4 nog wel weer iets verbetering weet te brengen in ISO prestaties, ook al is het dezelfde sensor en op papier dezelfde EXPEED 3 processor (en niet dat het nodig is hoor, maar de echte vergelijking en test moet nog komen wat mij betreft).
Ik verwacht dat Nikon in 2 jaar tijd sinds de introductie van de D4 nog wel weer iets verbetering weet te brengen in ISO prestaties, ook al is het dezelfde sensor en op papier dezelfde EXPEED 3 processor (en niet dat het nodig is hoor, maar de echte vergelijking en test moet nog komen wat mij betreft).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat vind ik bj alle nieuwe DSLR's wel eigenlijk, ook de D610 heeft "slechts" USB2 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
Op zich spreekt het retro effect mij wel aan.
Toch zitten er een paar haken en ogen aan.
Stevige prijs.
Relatief kleine body, dus niet zo geschikt om met grote teletoeters mee rond te lopen.
Niet goed geschikt voor brildragers.
Gezien het retro effect zal de doelgroep toch wel boven de 50 liggen en gezien de statisstieken zijn het merendeel van deze groep brildragers, dus gemiste kans.
Ik zie dit als een leuk speeltje voor erbij om te fotograferen met vaste brandpuntafstanden.
Ik zou hem wel willen hebben, alleen die prijs he . . . . . .
Ben benieuwd naar de testen die gaan komen.
Retro spreekt mij wel aan en heb niet voor niets een Fuji X20 aangeschaft
O dat had ik natuurlijk niet mogen zeggen
Groetjes George
Toch zitten er een paar haken en ogen aan.
Stevige prijs.
Relatief kleine body, dus niet zo geschikt om met grote teletoeters mee rond te lopen.
Niet goed geschikt voor brildragers.
Gezien het retro effect zal de doelgroep toch wel boven de 50 liggen en gezien de statisstieken zijn het merendeel van deze groep brildragers, dus gemiste kans.
Ik zie dit als een leuk speeltje voor erbij om te fotograferen met vaste brandpuntafstanden.
Ik zou hem wel willen hebben, alleen die prijs he . . . . . .
Ben benieuwd naar de testen die gaan komen.
Retro spreekt mij wel aan en heb niet voor niets een Fuji X20 aangeschaft

O dat had ik natuurlijk niet mogen zeggen

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vind dit eerlijk gezegd niet echt een issue..JvdKooij schreef:Dat vind ik bj alle nieuwe DSLR's wel eigenlijk, ook de D610 heeft "slechts" USB2
Alsof er ook maar iemand zijn kaarten leegtrekt door de camera op USB aan te sluiten.... Het werkt immers zoveel sneller en prettiger om het kaartje uit de camera te trekken, in je computer te steken en dan de bestanden op te halen. Voor tethered shooting is USB2 snel genoeg en met de WU-1a of WU-1b kan het tegenwoordig zelfs draadloos, dus ook in dat opzicht is USB2 niet echt een beperking te noemen.
Nog maar eens op herhaling: wat "geweldig"

Ik begrijp het concept wel en snap erg goed waarom er gekozen is voor een 16MP sensor, zie ook de perfecte uitleg die Skippy plaatste. Ik zou er uitstekend mee kunnen leven: de praktische voordelen compenseren ruimschoots de theoretische nadelen. Pas wanneer je gaat afdrukken op A0-formaat zou 16MP theoretisch een beperking kunnen zijn, en dan nog....
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Gemiste kans om niet meteen ook de consumer-FX camera's een logische eigen plek op het forum te geven.....Patrick schreef:Het is (voorlopig?) een aparte sectie geworden. Het is toch wel een apart ding tenslotte. Daarnaast was het mij niet duidelijk of het meer een Dx00 of een Dx type camera is.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
George, waar baseer je op dat de Df niet goed geschikt is voor brildragers? Ik heb in dit draadje de positive ervaring van een brildrager gemeld die de Df daadwerkelijk in handen heeft gehad.George Fennes schreef:Niet goed geschikt voor brildragers.
-
- Clublid
Skippy je vroeg: "George, waar baseer je op dat de Df niet goed geschikt is voor brildragers? Ik heb in dit draadje de positive ervaring van een brildrager gemeld die de Df daadwerkelijk in handen heeft gehad."
Op je eigen opmerking.
Verder is het niet mijn bedoeling om deze camera af te kraken.
Als morgen een pakketje voor de deur gezet wordt met deze camera er in, zal ik hem echt wel binnenhalen en mee gaan fotograferen.
Ik hou van retrolook en knopjes met handbediening i.p.v. ingewikkelde menu's.
Groetjes George
Op je eigen opmerking.
Nee ik heb deze camera nog niet in handen gehad, maar dat zijn denk ik de meeste personen hier toch?Skippy schreef:Ik ben heel benieuwd hoe de zoeker is voor brildragers. Eerste berichten duiden op een "eyepoint" waarde van 15mm. In theorie betekent dat minder geschikt voor brildragers. Sowieso een gemiste kans dat er voor handmatig scherpstellen niet meer uit de kast getrokken is.
Verder is het niet mijn bedoeling om deze camera af te kraken.
Als morgen een pakketje voor de deur gezet wordt met deze camera er in, zal ik hem echt wel binnenhalen en mee gaan fotograferen.
Ik hou van retrolook en knopjes met handbediening i.p.v. ingewikkelde menu's.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
En op pagina 4 schrijf ik ...
Skippy schreef:Ik citeer een eerste impressie van Nikon goeroe Bjorn Rorslett (van Nikongear)
"Just returned from my first encounter with the Df. It is a lovely camera and ergonomically it's a dream come true. Everything positioned where it should be. The viewfinder is much better than the sheer numbers would indicate and I had no problem whatsoever seeing the entire frame plus info below with my spectacles on. Focusing manual lenses was a breeze, even the 50/1.2, Noct, or my 35/1.4."
Any significant improvement over the D800's VF?
"Lightyears ahead."
-
- Forumlid
Ik moet zeggen een mij zeer aanspreekbare (m.i. te dure) body.
De prijs zal de komende maanden - jaar wel zakken.
Een deel van het menu in de knoppen, ook fijn.
Wat ik wel mis ( ik zie het tenminste niet) is het schuifje om de oogschelp ingang af te sluiten tegen invallend (zon)licht.
Dat gebruik ik nl heel veel bij macro op de D700.
Ik word een beetje hebberig van dat ding.
Opvolger voor de D700?
Zou best wel eens kunnen. Zeker voor een 60+-er
De sensor van de D800 is mij een beetje te. En ik vind hem lelijk met zijn afhangende schoudertjes.
De D4 valt buiten het budget.
De D610 is het net niet.
De D3x 2-e hands komt nog het meest in het plaatje.
Allee, de D700 nog maar wat doordoen.
De prijs zal de komende maanden - jaar wel zakken.
Een deel van het menu in de knoppen, ook fijn.
Wat ik wel mis ( ik zie het tenminste niet) is het schuifje om de oogschelp ingang af te sluiten tegen invallend (zon)licht.
Dat gebruik ik nl heel veel bij macro op de D700.
Ik word een beetje hebberig van dat ding.
Opvolger voor de D700?
Zou best wel eens kunnen. Zeker voor een 60+-er

De sensor van de D800 is mij een beetje te. En ik vind hem lelijk met zijn afhangende schoudertjes.
De D4 valt buiten het budget.
De D610 is het net niet.
De D3x 2-e hands komt nog het meest in het plaatje.
Allee, de D700 nog maar wat doordoen.
-
- Forumlid
Er misschien al eens aan gedacht dat niet iedere PC/Laptop een SD kaart lezer heeft, en niet iedereen onderweg ook nog eens een losse kaartlezer mee wil slepen.Cyrus schreef: Vind dit eerlijk gezegd niet echt een issue..
Alsof er ook maar iemand zijn kaarten leegtrekt door de camera op USB aan te sluiten.... Het werkt immers zoveel sneller en prettiger om het kaartje uit de camera te trekken, in je computer te steken en dan de bestanden op te halen.
Een fotograaf die lekker licht onderweg is met zijn 11" Macbook Air, en tussendoor even een backup wil maken, of zijn kaartje wil leeg maken, die sluit hem even aan met een kabeltje.
Maar die zelfde vreemde keuze hebben ze ook gemaakt bij de D4. Alsof iemand een XQD kaartlezer in zijn latop heeft.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Zit er inderdaad niet in, dit moet met een apart oculair kapje (DK-26).D. Haaksma schreef:Wat ik wel mis ( ik zie het tenminste niet) is het schuifje om de oogschelp ingang af te sluiten tegen invallend (zon)licht.
Zo'n ding dat je na een week kwijt ben

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
-
- Forumlid
Dat is inderdaad een punt.George Fennes schreef:....Relatief kleine body, dus niet zo geschikt om met grote teletoeters mee rond te lopen.....
Hoe is de hanteerbaarheid i.c.m. bijvoorbeeld de Nikkor 70-200? of 80-200? etc.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Normaal fotograferen met die "toeters" moet goed te doen zijn. Het hele gewicht steunt, als het goed is, toch op je linkerhand.
Echter ben benieuwd hoe de hanteerbaarheid is met die toeters als je de linkerknoppen bovenop wil draaien.
Samen met die lock-knopjes en instelwieltjes zal dit wel eens een heel gedoe kunnen worden..... volle gewicht van camera en lens aan je rechterhand met die kleine handgreep .....
Ik denk niet dat het dan nog lukt de camera voor het oog te houden.
Echter ben benieuwd hoe de hanteerbaarheid is met die toeters als je de linkerknoppen bovenop wil draaien.
Samen met die lock-knopjes en instelwieltjes zal dit wel eens een heel gedoe kunnen worden..... volle gewicht van camera en lens aan je rechterhand met die kleine handgreep .....
Ik denk niet dat het dan nog lukt de camera voor het oog te houden.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
Zal even wennen zijn maar niet onmogelijk natuurlijk.
Ik schroef de 180 f2,8 ED AIs gewoon op een XE-1. Dan moet een 70-200 op de DF ook wel lukken, denk ik.
Ik schroef de 180 f2,8 ED AIs gewoon op een XE-1. Dan moet een 70-200 op de DF ook wel lukken, denk ik.