Nikon Df

Discussies over de Df.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon Df

Bericht door Skippy » do nov 07 2013 1:19 pm

Jur, ik bedoelde "even een andere foto dan de veelal getoonde foto's van een Df i.c.m. een 50mm f1.8". Tekst was niet helemaal duidelijk blijkbaar.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 07 2013 1:23 pm

Verkeerd gelezen Skippy; het is me duidelijk nu.
Jur

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 07 2013 1:47 pm

Preview door FOCUS

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 07 2013 1:56 pm

Een MIN punt is denk ik toch de constructie: geen volledig lichtmetalen huis. (net als bij de D610)

Nikon Df has a magnesium-alloy body frame only on the top, back and bottom
Afbeelding
bron: Nikon Rumors

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 07 2013 2:01 pm

Pixelpeter:
"Hoe denk je zal de fotokwaliteit (scherpte, contrast, flare, bokeh etc.) worden met die oudere objectieven op een Df? / Zullen ze uit die mooie sensor wel halen wat erin zit?
Ik zal die Df zelf nooit kunnen aanschaffen maar ben wel erg benieuwd. / Thanks"

Beste Peter,
Ik denk dat je foto's krijgt zo veel mogelijk als voorheen. Ik maak me totaal geen zorgen om de vaak genoemde "genadeloze scherpte" van de Dx en Dxxx-modellen. Scherpte is voor mij betrekkelijk; ik wil ook scherpe opnamen, maar het is geen doel op zich. Contrast? Idem dito. Flare zou een minpuntje kunnen betekenen (ik zie de opnamen van mijn 28-45mm al voor me, op een Df...) maar dat is iets waar je ook mee om kan leren gaan. Het modewoord "bokeh" mijd ik als de p&st, ik heb het liever over beeldvoordracht in de onscherpte. Nou, dat is nou net iets waar ik me totaal geen zorgen over maak. Het karakter van mijn objectieven zoals ik het al jaren ervaar zal niet, of niet veel veranderen.
Een voorbeeld: jaren geleden hebben een aantal toen vooraanstaande NCN-leden een testje gedaan met o.a. de Noct-Nikkor, ik meen de 1,2/55mm, de maar even door Nikon gereanimeerde 45mm en... de 1,4/58mm uit de F-beginjaren. Wat bleek: juist die 1,4/58mm kon zich bij avondopnamen redekerwijs meten met de Noct en verrassenderwijs de 45mm... Ik heb zo'n 1,4/58mm uit 1960 en ik heb op internet prachtige opnamen gezien met dat ding, met een mooie, karakteristieke onscherpte. Ik zou popelen om juist met dat objectief te werken op een Df... En met de aloude 1,8/85mm, de Gauss-versie van na 1973... En ik zou wel eens digitaal willen werken op een Df met mijn 3,5/15mm, die op mijn zelden gebruikte D70 het beeld geeft van een 22,5mm en niet eens koppelt... (Zo'n digiding met van die wieltjes, zodat je nooit kunt "voelen" wat je met een "ouderwetse" diafragmaring of sluitertijdenknop kunt voelen en instinctief weten aan het aantal kliks op welke waarde je staat.) De veelgeprezen ergonomie van DSLR's is me altijd een raadsel geweest, maar goed, als je niet beter weet... (Dat het nog slechter kan bewijst Canon, maar laten we het daar niet over hebben...).
Ik gun een ieder zijn pre-occupatie met die totale scherpte die bijvoorbeeld een D800 levert, maar er zijn meer beoordelingscriteria. Beeldvoordracht, onscherpte, karakter, betrouwbaarheid, logische bediening, levensduur.
Ook wens ik eenieder de wijsheid en het vermogen zich eens te verdiepen in de logische ergonomie van camera's zonder wieltjes, vierhonderdzoveel menuregeltjes en als regel vergeten "tijdelijke" instellingen en correcties.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 07 2013 3:22 pm

emdeklerk schreef:Ik gun een ieder zijn pre-occupatie met die totale scherpte die bijvoorbeeld een D800 levert,
Preoccupatie ? Beetje flauw, E.M de Klerk.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do nov 07 2013 3:23 pm

Bedankt Eugène (ik heb je toch op 22 okt. j.l gesproken bij de HDR presentatie? Zie: http://www.hdrfotos.nl/?p=1717)
voor je uitvoerig antwoord.
Ik ben net terug van de najaarsbeurs bij Calumet en heb kort met de Df gespeeld. Ik moet zeggen een prachtige
camera die zich goed laat hanteren. D.w.z. met de 50 mm prime die erop zat. Het was de compleet zwarte uitvoering
en die oogde niet zo erg retro als ik mij had voorgesteld. Met de deels "zilveren" uitvoering is dat anders zei de Nikon
man ter plekke. En de 16 MP is volgens hem precies wat nodig is om met oude lenzen toch mooie resultaten te krijgen.
Maar goed, het was vooral nieuwsgierigheid van mijn kant want oude Nikon lenzen heb ik helemaal niet.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » do nov 07 2013 3:57 pm

Marten schreef:
emdeklerk schreef:Ik gun een ieder zijn pre-occupatie met die totale scherpte die bijvoorbeeld een D800 levert,

Maar toch een hoog waarheidsgehalte :)
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2013 3:58 pm

Marten schreef:
Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 07 2013 4:46 pm

"Eenieder" is niet hetzelfde als "iedereen".
Ik doel dus met nadruk op uitsluitend diegenen die een dergelijk pre-occupatie hebben.
Zo zulks niet geheel duidelijk geformuleerd was hoop ik van harte dit nu te hebben gedaan.

En inderdaad, Peter, we spraken elkaar tijdens je HDR-avond bij F70...
Was heel succesvol, gezien de positieve reacties van de leden.
Er wordt nog over gepraat!

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » do nov 07 2013 4:56 pm

Hopelijk gaat het verzameldraadje 'Foto's gemaakt met oude MF objectieven' straks wat meer gevuld worden door deze of gene... :roll:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 07 2013 5:12 pm

Ik heb hem net ook een tijd vast gehouden bij Calumet en zowel binnen als buiten ermee geschoten met die speciale 50mm f1.8G erop. Een juweeltje wat mij betreft... maar ik denk niet voor mij vanwege de prijs en het feit dat ik geen verleden heb met dat soort camera's en beter uitkom met iets als een D800. Die is ergonomisch ook beter geschikt voor mij. Persoonlijk.

De camera is prima vast te houden. Een kleine grip eronder zou mijn pink wel fijn vinden, maar dat kan ook wennen zijn. De camera is opvallend licht; dat viel me gelijk op. De kleine ronding voor je handen is een stuk fijner dan die baksteentjes die ik me herinner van die tijd. Wat ik op het schermpje achterop heb gezien zijn de beelden met het standaard objectief geweldig. Ook op ISO 3200. Niet verrassend natuurlijk met deze sensor.

Het oculair is mooi helder. Heel belangrijk wat mij betreft, zeker als je het matglas niet kan wisselen. Ik kon prima met de hand scherpstellen en daar ben ik echt niet goed in!

Hoe retro is het ding. Niet erg wat mij betreft. De voorkant ziet er wel zo uit. Er zitten wat rare, voor mij wat onhandige knoppen op. Maar de achterkant is gewoon net zoals bij moderne DSLRs. Niets vreemds dus als je daar aan gewend bent. Is dat erg? Ik denk het niet. Het is gewoon een moderne camera met een apart hoesje eromheen. Een camera die je inderdaad wat meer "dwingt" de tijd te nemen voor je foto. Of ben ik gewoon nog niet gewend aan die gekke knoppen die je niet zomaar kan verdraaien omdat ze gelockt (hoe zeg je dat in het (Nederlands :? ) zijn; je moet ze optillen of een knopje ingedrukt houden. Wel slim trouwens dat je die 1/3 stop instelling als sluitertijd kan kiezen; dan werkt het kiezen van je sluitertijd vergelijkbaar met andere camera's.

Kortom: mooi ding. Zou mij niet verbazen als het een hit wordt bij de doelgroep. Sterker nog: zou me verbazen als deze camera flopt! En ja, dat is niet iedereen.

Dan de prijs. Ik snap die wel. Je koopt in wezen een uitgeklede D4. Dan is de prijs eigenlijk niet eens zo vreemd. Ik denk niet dat de prijs snel gaat dalen, want ik vermoed dat de vraag de eerste tijd wel eens het aanbod ruim zou kunnen overstijgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do nov 07 2013 5:16 pm

Je mocht er niet een eigen SD-kaartje instoppen om de resultaten thuis te bekijken?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » do nov 07 2013 5:29 pm

Marten schreef:Een MIN punt is denk ik toch de constructie: geen volledig lichtmetalen huis. (net als bij de D610)

Nikon Df has a magnesium-alloy body frame only on the top, back and bottom
Afbeelding
bron: Nikon Rumors
En deze dan? maar je kan gelik hebben hoor.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door reneo57 op za nov 09 2013 10:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2013 5:42 pm

De laatste foto toont het magnesium deelframe dat van binnen aan het kunststof subframe is verankerd. Aan het magnesium deelframe wordt de sensor bevestigd, aan het kunststof subframe de lensmount.
Laatst gewijzigd door Skippy op do nov 07 2013 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Df”