GPS op D7100

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

GPS op D7100

Berichtdoor RobertD » zo nov 10 2013 11:52 pm

Hallo,

Ik ben mij aan het rondkijken voor een GPS unit voor op de D7100, zodat je eenvoudig kunt nagaan waar je de foto gemaakt hebt.

Ondertussen al wel wat info op internet gevonden en een paar draadjes hier op het forum
Heb een AOKATEC AK=G7 (voor de D7100) gezien (kosten circa € 45,-) en
Van DAWN DI-GPS de Pro Sumer M. (kosten circa € 115,-)

Het voordeel dat ik bij deze twee zie is dat ze, naar mijn idee, niet teveel in de weg zitten en waarschijnlijk op de camera kunnen blijven zitten als je de camera in de fototas opbergt.

Is er iemand die ervaring met één van deze twee heeft, danwel een ander GPS systeem geschikt voor de D7100

Alvast bedankt voor jullie reacties
Nikon Z6 +Nikkor 24-70 f/4,Nikkor 14-30 f/4, Nikkor 70-200 f/4
RobertD

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Twente
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 11 2013 9:56 am

RobertD schreef:Is er iemand die ervaring met één van deze twee heeft, danwel een ander GPS systeem geschikt voor de D7100

Geen ervaring met een apart GPS-blokje wat je op de camera moet zetten, wat bovendien type-afhankelijk is. Straks koop je een keer een andere camera met andere aansluiting, of je hebt naast je Nikon nog een compactcamera, moet je maar afwachten of het dan weer te koppelen is.

Wel inmiddels ervaring met enkele appjes op een smartphone met Android OS.
Je zet de GPS van het mobieltje aan met op de achtergrond draaiend het GPS-tracking appje, zorgt dat de tijd van mobieltje en camera gelijk lopen, en op het eind van de dag laadt je het gpx-bestand in met bijv. Nikon ViewNX2, tezamen met je foto-bestanden, en koppelt dan in één keer automatisch de GPS-data met alle opnamen die je gemaakt hebt. Klaar.

Onlangs in een ander draadje aan de orde gekomen onder GPS-trackers: viewtopic.php?f=52&t=51782

< Geotag Photos Pro > Uitermate simpel. Goed en doeltreffend (ook als iPhone uitvoering).
Na het afsluiten van de tracking direct controle op je mobiel over de route via Google Maps (WiFi of netwerk inschakelen om kaartgegevens binnen te halen).

< GPSLogger > Uitgebreider in te stellen. Bijv. automatische logging en upload van bestanden naar een server of dropbox. Maar wat de GPS-instellingen zelf inhouden is helaas minder duidelijk. Het kost de nodige tests om uit te vogelen wat en hoe de beste resultaten te krijgen met de variatie aan instellingen, in het gebruik wat je wenst. Eenmaal gevonden werkt het verder uitstekend. Wil je de route direct vanuit je mobiel op een kaartje zien / controleren, moet het gpx-bestand eerst worden ge-upload naar Openstreetmap. Die website is uitermate traag.

De eerste app is aanzienlijk eenvoudiger in het gebruik dan de 2e.
Beide GPS-trackers gebruiken erg weinig stroom. Getest op mijn mobiel, 6 uur GPS-data tracken plus nog een 7 uur mijn mobieltje nog gewoon in ruststand was mijn accu slechts 20% in vermogen terug gelopen.

Omdat beide trackers gebruik maken van accu-besparende algoritmen, wordt de GPS niet continue gebruikt, maar bijv. elke 10 of 15 seconden ingeschakeld om na 2-3 seconden weer uit te schakelen. Om een goede betrouwbare en nauwkeurige eerste GPS-fix te hebben, kan het daarom handig zijn eerst de GPS-satellieten goed nauwkeurig in te laten regelen met een algemene GPS-utility gedurende verscheidene minuten continue.

Mooie appjes daarvoor zijn deze:
1e - gratis: https://play.google.com/store/apps/deta ... ss.gpstest
1e - "pro" versie met extra kompas, snelheidsmeter, 12 vast te leggen way-points, spiegelbeeld (voor in de auto): https://play.google.com/store/apps/deta ... pstestplus

2e - gratis - met vastleggen van way-points. Exporteren van way-points. Afstanden en oppervlakken meten op kaart (in dat geval WiFi of netwerk inschakelen voor binnenhalen kaarten): https://play.google.com/store/apps/deta ... .test.free
2e - "pro" versie (geen reclame): https://play.google.com/store/apps/deta ... s.test.pro

Wat is het voordeel van een GPS-tracker app ten opzichte van een GPS-blokje op de camera?
Goedkoper. Geen comptabiliteitsprobleem met ander type camera's. Voor meerdere camera's tegelijkertijd in te zetten (spiegelreflex en compact door elkaar). En je heb de mogelijkheid de instellingen op je eigen voorkeuren af te stemmen. Tevens ook vastlegging van de hoogte (onder de zeespiegel / boven de zeespiegel / bergen).
Als voorbeeld. Als je op vakantie in Rome op het Sint-Pietersplein foto's maakt, wil je later niet 50 verschillende punten op de kaart hebben waar je allemaal op dat plein hebt gefotografeerd met telkens een minimaal afstandje ertussen. Software apps kun je zodanig inregelen dat ze slechts een beperkt aantal punten vastleggen door een in te stellen afstand- en tijdsverschil.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 11 2013 10:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor Hilda » ma nov 11 2013 10:28 am

Ervaring met een gpsunit op een camera heb ik niet maar wel met de http://www.gisteq.com/PhotoTrackr/photo ... dpl900.php. erg leuk dingetje voor weinig geld. Mee gehad naar Suriname in 2011 en registreerde vrij nauwkeurig waar we geweest waren.
Voorbeeld op bijgevoegde foto is in Nederland.
https://plus.google.com/photos/11580055 ... 3574803225
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor RobertD » za dec 07 2013 11:57 am

Hallo,

Dank voor jullie reacties. Ik heb de geotag pro op de smartphone geinstalleerd en uitgeprobeerd. Het werkt goed. Je hebt er wat meer werk mee dan een gps blokje direct aan het toestel, maar daar staat tegenover dat het een stuk goedkoper is.

Ga het de komende tijd verder uitproberen, kan altijd nog een gps blokje kopen als het me teveel werk is de bestanden van de telefoon en foto aan elkaar te koppelen.

groet, Robert
Nikon Z6 +Nikkor 24-70 f/4,Nikkor 14-30 f/4, Nikkor 70-200 f/4
RobertD

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Twente
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor Léon Obers » za dec 07 2013 12:25 pm

Geotag Photos Pro lijkt iets onnauwkeuriger te zijn dan GPSLogger. Instellingen van Geotag Photos Pro moet je daarom iets krapper zetten.
Instellingen die een voldoende balans vormen in nauwkeurigheid en tijd om zuinig met de accu om te gaan voor bijv. opnamen in een stad zijn afstand 10 meter, tijdverschil 10 of 15 seconden. In het vrije veld kies je de afstand wat ruimer, bijv. 25 meter.
(Voor GPSLogger gebruik in de stad: tijd tussen logpunten 10-15 sec, 25 meter voor afstand en 20 meter voor nauwkeurigheid).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 08 2013 10:06 pm

Ik ben al een aantal jaren tevreden gebruiker van de di-GPS Pro. Het is een blokje op de hotshoe van de camera, maar met een aanzienlijk kortere kabel dan de nikon GPS. Voor mij is dat een voordeel. Als ik de camera in mijn tas stop, gaat de gps van de hotshoe af, maar de kabel blijft aan de body bevestigd.
Het systeem kent 3 standen, uit, aan met de camera en permanent aan. Bovendien heeft mijn exemplaar ook een logger in zich. Uitlezen van het logbestand geeft op bv Google maps precies de route aan die is afgelegd.
Energieverbruik is wat hoger dan wanneer de logger niet wordt genruikt, maarik kan goed een dag met dit systeem volhouden zonder accu's te wisselen.

Het systeem dat ik in gebruik heb, is niet meer nieuw verkrijgbaar. Tegenwoordig is er een zeer klein blokje dat aan de camera wordt bevestigd. Prima systeem, maar zonder de ingebouwde logger.

Als je nog meer vragen hebt stuur ze dan zo nodig per pb.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor JaapV » zo dec 08 2013 11:47 pm

Hier - sinds een maand - nog een "di-GPS Pro" gebruiker, maar dan die nieuwere versie, die als een klein blokje op de 10-pins aansluiting zit. Hij is vrij prijzig, maar ik zal de eerstkomende jaren geen andere body aanschaffen, dus dat vond ik het wel waard, nadat ik de afgelopen ruim acht jaar mijn landschapsfoto's via ViewNX2 (vroeger Nikon View) "handmatig" van GPS data had voorzien. Ik heb er helaas te hoge verwachtingen van gehad :(

Vóór:
A) Je hebt er geen omkijken naar: het werkt automatisch door, tot je de camera uitzet.
B) Het zit niet in de weg, zoals de GP-1(A) van Nikon;

Tegen:
A) Neem voorál een extra accu mee, want het ding vreet stroom. Tenzij je op de camera instelt dat de 10-puntsaansluiting alleen stroom krijgt als de lichtmeter werkt. Maar dan schakelt het zich uit, met als gevolg... (zie B).
B) Heeft erg vaak 2 à 3 minuten(!) tijd nodig om weer GPS-signaal te registreren. Nadat het zich heeft uitgeschakeld, of bijvoorbeeld na kort verblijf onder een overdekking. Weliswaar krijgen foto's dan de laatst gemeten GPS-data mee, maar dat geldt dus ook voor de foto's die je maakt in de eerste minuten nadat je (bijvoorbeeld via een andere uitgang 150 meter verderop!) weer naar buiten bent gegaan.
C) Er kan niets worden ingesteld. Dus ook niet hogere of lagere nauwkeurigheid. En die is ronduit laag: bij een serie buitenopnamen van een minuut of vijf totaal, binnen een gebied van ongeveer 5x5 meter is het resultaat een "wolk" van locaties met tussenafstanden van ruim 30 meter! Dat is niet handig als je bijvoorbeeld straatfotografie in een druk oud stadscentrum bedrijft. De nogal willekeurig verspreide GPS-punten geven dan echt een andere dan de gelopen route aan.
D) Tenslotte nog een aspect dat hier door Léon Obers belicht werd en dat - door het gebrek aan instelmogelijkheden - ook irritant is op de di-GPS Pro:
Léon Obers schreef:Als voorbeeld. Als je op vakantie in Rome op het Sint-Pietersplein foto's maakt, wil je later niet 50 verschillende punten op de kaart hebben waar je allemaal op dat plein hebt gefotografeerd met telkens een minimaal afstandje ertussen. Software apps kun je zodanig inregelen dat ze slechts een beperkt aantal punten vastleggen door een in te stellen afstand- en tijdsverschil.


Omdat ik als geo-freak gewend ben vrij nauwkeurige GPS-gegevens te zien in mijn foto's ben ik aan correcties nog steeds tijd kwijt. Minder dan voorheen, maar meer dan ik had verwacht.

EDIT: hier en daar de tekst verhelderd.
Laatst gewijzigd door JaapV op ma dec 09 2013 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: GPS op D7100

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 09 2013 1:16 am

Interessant Jaap wat je te melden hebt over een aparte hardware GPS voor de camera.
Ik heb dus enkel wat ervaring met die software apps. Omdat het gewoon een stukje software is op je mobiel, die je altijd bij je hebt, kun je er aardig wat testen mee doen, ook als je niet fotografeert. Even op de fiets een boodschapje doen, een blokje om, zelfs in de trein e.d. (waarbij het signaal wordt onderbroken).

In de meer serieuze testen heb ik lopend routes afgelegd en een blokje om. Met name een blokje om, hemelsbreed enkele honderden meters kreeg ik in eerste instantie wat vreemde data. Te ruim ingesteld heb je later slechts twee of drie punten (Geotag Photos Pro), geen blok. Voor in de stad kan zoiets te beperkt zijn. Voor in het vrije veld is dit mogelijk meer dan voldoende. Door te experimenteren kun je het nauwkeuriger maken. Teveel punten is ook weer niet gewenst. "Binnen" met slechts een beperkte GPS gevoeligheid, kreeg ik een "ster" van punten, terwijl ik niet van plaats was veranderd.

In een bepaalde aanvaardbare balans kreeg ik bijv. wat kruispunten met "afgesneden hoeken" over een Google Maps kaart (ik liet de tijd niet korter zijn dan 10 seconden). Vind ik dan nog wel aanvaardbaar. Wil je de route echt strakker, kun je de tijd sneller instellen (zelfs continue). Kost dan echter meer accu-vermogen. In een balans kan ik de GPS logger rustig een dag mee laten draaien, waarbij de accu relatief weinig extra verbruikt tegenover het standaard verbruik van de mobiel.

Een app biedt ook mogelijkheden om veel ruimer de datapunten te loggen. Iemand die een rondreis door Afrika maakt over duizenden kilometers wil misschien maar een enkel punt "per dorp". Die apps bieden je meer mogelijkheden om daar op in te spelen.

Waar de apps in mijn geval niet goed genoeg de data voor vastlegt, is de geografische hoogte van de gelogde data. Die fluctueert veel teveel. Die moet ik later alsnog corrigeren. Maar dat lijkt een algemeen probleem te zijn als ik de fora op GPS functionaliteit daarover lees. Ik hecht echter wat minder waarde aan die hoogte dan aan de plaats.

Het zou interessant zijn eens een keer een vergelijking te maken van dezelfde route met diverse GPS oplossingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten