Nikon Df

Discussies over de Df.
philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nikon Df

Bericht door philippe » za nov 16 2013 5:26 pm

CaptainHook schreef:Ik zie echt niet in waarom je bij een DIGITALE camera een mechanische DRAADontspanner zou willen gebruiken i.p.v. de beschikbare elektronische bedrade of draadloze ontspanners. :o
Zolang je een mechanische verbinding hebt met het toestel blijf je kans op trillingen houden. :!:

Dat is geen vooruitgang, maar achteruitgang. :mryellow:
Een MECHANISCHE DRAADONTSPANNER op een retro geïnspireerde en dito gestylde DIGITALE camera gebruiken, daar is niks verkeerd aan. Temeer dat die camera (de Df dus) voorzien is om een dergelijke draadontspanner aan te sluiten, zo simpel is 't.
Overigens hebben de meeste retro freaks toch wel een dergelijk ding liggen.
En naar mijn zeer persoonlijke mening is zo 'n mechanisch ding is een schoon ding, en ook leuk om weer eens te gebruiken na al die jaren :D ...
Daarbij, een goed gemaakte en correct gebruikte 'retro' ontspanner geeft geen trillingen. Indien dit wel zo was dan hebben alle camera fabrikanten, waaronder ook Nikon, ons jarenlang blauw bloempjes op de mouw gespeld!

En, achteruitgang heb je nodig anders is er geen vooruitgang :) .

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 17 2013 3:36 am

Zoals geschreven, de kans op trillingen met een mechanische draadontspanner is groter. Het wil niet zeggen dat het ook altijd gebeurt, maar de kans is wel degelijk reëel en aanwezig. Je moet goed je kop erbij houden om een draadontspanner op de juiste manier te bedienen. Net iets teveel spanning in de draad en het is simpelweg niet meer 100% stabiel. Bij draadloze ontspanners is dat in ieder geval niet aan de orde.
Zelf heb ik de keus uit zowel een "bedraadde" elektrische ontspanner en een radiografische trigger. De laatste geniet voor mij toch de voorkeur, simpelweg om de verhoogde kans op een onbewust verkeerde bediening uit te sluiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo nov 17 2013 10:02 am

Maar zelfs een elektronische draadontspanner geeft geen mechanische beweging door. Aan de ene kant druk je op een knopje en je maakt een elektrische verbinding die in het toestel een bepaalde actie tot het gevolg heeft.

Geef trouwens zelf ook de voorkeur aan een radiografische trigger. Nog veel makkelijker. En voor een paar tientjes heb je een super uitgebreid model (a la de Nikon MC-36 mogelijkheden)

En zeker bij b.v. de zeer hoge resolutie DSLRs van het huidige tijdperk is een trillingsvrije ontspanknop zeer welkom. Dit in tegenstelling tot het retro SLR verleden waarbij zaken als VR objectieven, delayed shutters en automatisch gestuurde bracket opnames totaal irrelevant waren...

Nog even en ze verkopen ook retro pofbroeken en ruitjes spencers, passend bij de Df... :lol:

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo nov 17 2013 11:09 am

Léon Obers schreef:Zoals geschreven, de kans op trillingen met een mechanische draadontspanner is groter. Het wil niet zeggen dat het ook altijd gebeurt, maar de kans is wel degelijk reëel en aanwezig. Je moet goed je kop erbij houden om een draadontspanner op de juiste manier te bedienen. Net iets teveel spanning in de draad en het is simpelweg niet meer 100% stabiel. Bij draadloze ontspanners is dat in ieder geval niet aan de orde.
Zelf heb ik de keus uit zowel een "bedraadde" elektrische ontspanner en een radiografische trigger. De laatste geniet voor mij toch de voorkeur, simpelweg om de verhoogde kans op een onbewust verkeerde bediening uit te sluiten.
Jezus, nu moet ik horen dat ik onbewust (sedert 1976) het risico heb gelopen op onscherpte ingevolge een draadontspanner op een mechanische camera te gebruiken :( .

Overmand door twijfel heb ik zojuist voor alle zekerheid dat nog eens uitgeprobeerd (op zondag heb ik daar te tijd voor).
Alles waterpas op statief en een muntje van 1 € cent, recht op z'n kant, op het matglas of het camerahuis naast de sluiterknop en een goede draadontspanner correct gebruikt, zo leerden we dat toen op de academie...
Buiten een zachte klik en wat gezoem bij m'n Linhof Technorama (Copal sluiter, 1992) heb ik niks waargenomen, laat staan trillingen. Idem met de Hasselblad (Synchro-Compur, 1980), eerst de spiegel omhoog en de hulpsluiter tegelijkertijd dicht (dé boosdoeners), het diafragma sluit en de centraalsluiter gaat ook dicht, even wachten en dan pas de belichting 'doen'.
M'n Pentax LX (elektro-magnetische sluiter, 1982), met opgeklapte spiegel, doet het ook 'rustig'. Ik moet wel toegeven dat de Nikon F (pure mechaniek uit 1964) de grootste herriemaker is, maar deze is ook de oudste camera van de bende…
Over de Leica M3 uit 1957 spreek ik niet (understatement).

Ik heb de aan de stellige overtuiging grenzende indruk dat, destijds, de mechanische camera's, waarvoor die draadontspanners gemaakt werden, echt waren voorzien om geen problemen te hebben met trillingen ingevolge de mechanische overdracht van bewegingen. Alleen is het nu te hopen dat dit bij de Df ook zo is...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 17 2013 12:22 pm

philippe schreef: Ik heb de aan de stellige overtuiging grenzende indruk dat, destijds, de mechanische camera's, waarvoor die draadontspanners gemaakt werden, echt waren voorzien om geen problemen te hebben met trillingen ingevolge de mechanische overdracht van bewegingen. Alleen is het nu te hopen dat dit bij de Df ook zo is...
Dan heb je kennelijk super apparaten, want ik deed indertijd ook wel eens een test met een munstukje op zijn kant. Niet bij elke type camera, dus kan niet voor allerlei types aangeven in welke mate de test zou slagen. Maar waar ik het wel bij deed zag je het muntstuk trillen, maar bleven nog staan, of ze vielen er zelfs vanaf. (Trilling door de sluiter).

Trilling van camera's door mechanische onderdelen is gewoon een gegeven.
Nu heden ten dage nog steeds voor zover mechanische onderdelen in de werking betrokken zitten. Bij bepaalde takken van fotografie kun je daar behoorlijk hinder van ondervinden of moet je specifiek de werkwijze aanpassen om er dan geen last van te hebben. Mensen die bijv. specifiek micro-fotografie doen kiezen daarvoor bijv. bewust eerder een Canon camera in plaats van Nikon, omdat bij Canon je de sluitertijd volledig elektronisch kunt regelen (met signaal op de sensor voor start en einde), en de trilling van de mechanische sluiter daarmee wordt vermeden.
Op het forum van http://www.photomacrography.net" onclick="window.open(this.href);return false; zijn er gebruikers die deze verschillen specifiek met testen hebben aangetoond.
Bij Nikon moet je dan bewust kiezen voor flitslicht als verlichting, om het effect van de trilling daarmee voldoende uit te sluiten. Met continuelicht gaat dat niet.

Zie trilling van spiegel, diafragma en sluiter:
http://www.youtube.com/watch?v=qfruya5lNow&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=o6CFkTCEP5o" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=-upvXx6-enc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7Ovar4tjRSY" onclick="window.open(this.href);return false; (niet door middel van de instelling van een elektrotechnische sluitertijd met het sensorsignaal)
CaptainHook schreef:Maar zelfs een elektronische draadontspanner geeft geen mechanische beweging door. Aan de ene kant druk je op een knopje en je maakt een elektrische verbinding die in het toestel een bepaalde actie tot het gevolg heeft.
Klopt. In dat geval is het meer het persoonlijke gevoel dat je niet per ongeluk een keer in een onbewaakt ogenblik te hard aan het lijntje trekt, en daarmee de camera iets van zijn ingestelde positie trekt. Vergelijk het met een flits synchroonkabel in een studio die van camera over de vloer naar een studioflitser loopt. Bron om erover te kunnen struikelen. Alleen om die reden liever geen fysieke koppeling. Ook de reden om bij thethered shooting via een USB-kabel, niet één kabel te gebruiken, maar met meerdere delen "verlengkabel" aan elkaar, zodat eerder een verbindingsstekkertje los zal schieten dan dat de connector van een camera wordt beschadig, of een camera omver wordt getrokken.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo nov 17 2013 2:46 pm

Léon,

Ik sta versteld van waarmee sommige mensen zich bezighouden! :frown:
Met het meten van de trillingen van een camerasluiter d.m.v. een slowmotion video camera, of all things, dit terwijl er in de wereld zo veel mooie onderwerpen te fotograferen zijn, ik val haast van m'n stoel. :oohh:
Hoe dan ook, trillingen of niet, ik doe lustig voort met wat ik bezig ben, zo mooi mogelijke foto's maken, nu voor een nieuw boek project!
Op dit eigenste ogenblik scan ik de opnames in gemaakt met mijn 'trillende' Technorama 617 die ik gisteren maakte, op film (Tri-X), en gisterenavond ontwikkelde in zelf gebrouwde E-76.
Ja, er zijn nog uitgevers (en fotografen) die de beeldvoordracht en de 'feeling' van film weten te waarderen!
En zo zijn we bijna weer op topic: RETRO! :mryellow:

PS:
Tri-X werd in 2005, in Kodak's fonkel nieuwe fabriek in Rochester, volledig geüpdatet naar de moderne normen, zelfs retro is mee met z'n tijd... :)
E-76 is een Hydrochinon en Metol vrije, dus milieu vriendelijker, versie van D-76, helaas is deze in Europa niet verkrijgbaar, dus maak ik deze zelf, hedendaagse DIY retro dus...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 17 2013 3:26 pm

philippe schreef: Ik sta versteld van waarmee sommige mensen zich bezighouden! :frown:
Met het meten van de trillingen van een camerasluiter d.m.v. een slowmotion video camera, of all things, dit terwijl er in de wereld zo veel mooie onderwerpen te fotograferen zijn, ik val haast van m'n stoel. :oohh:
Het zal best dat er zoveel moois te fotograferen valt. Bedenk echter dat in de praktijk juist bij het fotograferen van al dat moois gebruikers simpelweg geconfronteerd worden met beperkingen die o.a. hun oorzaak kunnen vinden door trillingen en proberen het hoe en waarom te achterhalen. (De reden dat ik indertijd testen deed met zo'n muntstukje). Die highspeed filmpjes heb ik niet gemaakt hoor. De constatering in verschillen tussen Nikon camera's tegenover Canon camera's bij micro-fotografie evenmin. Het is met de verworvenheden van het hedendaagse internet alleen heel gemakkelijk om een verwijzing te maken hoe zaken in elkaar kunnen steken met de kennis, tijd en energie die anderen daar wel in hebben gestoken.

En uiteraard, als je plezier beleeft met mooie 6x17 cm panorama camera's en het nog zelf ontwikkelen van film, blijf dat vooral doen. Zelf ben ik ook ooit begonnen met volledig mechanische camera's en film (pakweg 46 jaar geleden). Door de jaren heen filmormaten gebruikt tussen kleinbeeld en 8x10 inch vlakfilm. Mooie techniek, het staat hier nog steeds te verstoffen in een koffer omdat ik er eigenlijk geen afstand van kan doen. Maar heden ten dage maak ik toch graag gebruik van de digitale technieken die ons ter beschikking staan. (Ik heb op mijn smartphone < een app met film-ontwikkel combinaties > met aangekoppelde timer "uit nostalgie").

Overigens vind ik de Df een heel aardige uitbreiding van het Nikon assortiment hoor. Gebruik van die mechanische knoppen bovenop de camera staan mij zeer aan, zoals ik dat eerder in de draad reeds heb aangegeven.

rakker49

Bericht door rakker49 » zo nov 17 2013 3:50 pm

Ik volg dit draadje met belangstelling. Van het door de één ter discussie gestelde retrodesign tot de (naar mijn mening) terechte observaties over de rechtvaardiging van een aantal retro-aspecten van de Df; waarbij het aangehaalde voorbeeld van een paar retro-auto's illustratief heel goed werkte. Jammer dat dat dan later weer ontspoorde door anderen.

Ik heb de Df nog niet in handen gehad, ik heb ook de folder nog niet binnen. Het zou dus goed kunnen dat er zowel een aansluiting voor een klassieke draadontspanner als een voor een moderne afstandsbediening aanwezig zijn...
Ik vind de nu ontstane discussie over de klassieke draadontspanner weinig zinvol, immers weet iedereen die zo'n ding vroeger gebruikte dat je ook hier mee om moest kunnen gaan. Je moest ervoor zorgen dat de draadontspanner lang genoeg was en dat je hem altijd in een ruime boog moest bedienen. De eventuele micro-trillingen waren bij gebruik van een goed statief en een solide statiefaansluiting zelden of nooit van belang. De F en de F2 gaven door hun massa en voor die tijd prima spiegeldemping weinig problemen.
En dan had je ook nog de mogelijkheid van de zelfontspanner, die ik vaak gebruikte als ik onverhoopt de draadontspanner niet bij me had.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat enkelen van alles aangrijpen om het concept van de Df af te kraken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 17 2013 4:06 pm

rakker49 schreef: Ik heb de Df nog niet in handen gehad, ik heb ook de folder nog niet binnen. Het zou dus goed kunnen dat er zowel een aansluiting voor een klassieke draadontspanner als een voor een moderne afstandsbediening aanwezig zijn...
Ja hoor, de aansluitingen voor een moderne afstandsbediening zitten er ook op. Dus voor ieder wat wils. :D
Vandaar dat je rustig over de voors en tegens van de klassieke draadontspanner tegenover een afstandbediening kunt praten zonder de Df daarmee te kort te doen. :lol: :wink:

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo nov 17 2013 4:24 pm

De Df afkraken? NOOIT, het is veel te schoon concept, of hij goed is weet ik nog niet maar dat zal wel, maar het is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, dat zeker!

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di nov 19 2013 8:42 am

Ik vind deze link erg goed en zegt eigenlijk veel over de camera, maar eigenlijk nog meer over ons, mensen, die zo gauw ze een keuze gemaakt hebben voor een camera (-systeem) andere systemen/keuzes als een aanval voelen op hun eigen keuze.

http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/1 ... nd-is-not/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di nov 19 2013 2:42 pm

PanzerFaustNL schreef:(...) over ons, mensen, die zo gauw ze een keuze gemaakt hebben voor een camera (-systeem) andere systemen/keuzes als een aanval voelen op hun eigen keuze.
... en "dus" op zichzelf.
Daar komt dus veel irritatie uit voort, ook hier op het NCN forum. :(
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » di nov 19 2013 3:07 pm

Nou ik ben blij met mijn D600 en vindt de nieuwe DF een plaatje en zou hem best erbij willen hebben maar dat vindt de "directie " hier vast geen goed idee :D
Hier staan namelijk al ruim 50 analoge "Retro" camera's in de kamer

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » di nov 19 2013 5:32 pm

Het gaat helemaal niet opvallen als dat er binnenkort ruim 51 zijn :D

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » di nov 19 2013 7:18 pm

ATOR schreef:Het gaat helemaal niet opvallen als dat er binnenkort ruim 51 zijn :D

Dat zou zonde zijn om hem erbij te zetten , zo'n mooie camera is om te gebruiken dat doe ik met veel analoge cameras ook daar gaat geregeld een filmpje in

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Plaats reactie

Terug naar “Df”