Monopod / kop advies gevraagd

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor Gobert » ma nov 18 2013 5:21 pm

MarcB schreef:
MarcB schreef:Heeft iemand ervaringen met de Sirui P-326? Het voordeel is (naast de prijs) de ingeschoven lengte van 380mm waardoor deze makkelijk mee te nemen is op de motor. Uitgeschoven is de lengte 1540mm wat iets meer zou mogen zijn gezien mijn lengte van 1.84m. Wellicht i.c.m. de juiste kop dat je wat meer bereik krijgt.


Ik heb de indruk dat een monopod het makkelijkst te gebruiken is met een Tilt Head en niet met een Ball Head. Ik kwam hierover ook nog het volgende artikel tegen http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=556818

Daarnaast lijkt het me een quick release handig zoals bijvoorbeeld de volgende Tilt Head van RRS http://reallyrightstuff.com/ProductDesc ... e=MH-01-LR

Iemand een tip waar een dealer zit van Really Right Stuff?


Omnifoto in Groningen is de importeur van RRS. Icm een Gitzo 3 of 5 heb je een gouden combi.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor arjan916 » ma nov 18 2013 7:26 pm

djunclesam schreef:
MarcB schreef:Heeft iemand ervaringen met de Sirui P-326? Het voordeel is (naast de prijs) de ingeschoven lengte van 380mm waardoor deze makkelijk mee te nemen is op de motor. Uitgeschoven is de lengte 1540mm wat iets meer zou mogen zijn gezien mijn lengte van 1.84m. Wellicht i.c.m. de juiste kop dat je wat meer bereik krijgt.


Die heb ik :D

Weinig over te melden behalve dat hij ingeschoven erg compact is, helemaal uitgeschoven net te hoog voor mij (1.80m) en dat hij stevig genoeg is (en dus gebruikt met 200-400mm en kleiner). Kreeg in de winkel de indruk dat hij net zo stevig was als de Gitzo die een stuk duurder was maar daar heb ik verder geen onderbouwing voor. Ben overigens zeker geen krent op gebied van materiaal dus als ik getwijfeld had of de Gitzo voor mij beter was geweest, dan was ik zeker voor die gegaan :wink2:

+1 voor nog een positieve review hier.
Prima ding voor een zeer schappelijke prijs.
Vooral de korte ingeschoven lengte als het lage gewicht vind ik erg prettig in gebruik.
M'n alu Manfrotto ligt sindsdien stof te vergaren...
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor MarcB » ma nov 18 2013 9:21 pm

djunclesam schreef:
MarcB schreef:Heeft iemand ervaringen met de Sirui P-326? Het voordeel is (naast de prijs) de ingeschoven lengte van 380mm waardoor deze makkelijk mee te nemen is op de motor. Uitgeschoven is de lengte 1540mm wat iets meer zou mogen zijn gezien mijn lengte van 1.84m. Wellicht i.c.m. de juiste kop dat je wat meer bereik krijgt.


Die heb ik :D

Weinig over te melden behalve dat hij ingeschoven erg compact is, helemaal uitgeschoven net te hoog voor mij (1.80m) en dat hij stevig genoeg is (en dus gebruikt met 200-400mm en kleiner). Kreeg in de winkel de indruk dat hij net zo stevig was als de Gitzo die een stuk duurder was maar daar heb ik verder geen onderbouwing voor. Ben overigens zeker geen krent op gebied van materiaal dus als ik getwijfeld had of de Gitzo voor mij beter was geweest, dan was ik zeker voor die gegaan :wink2:


Kijk, dat klinkt goed! Je geeft aan dat hij uitgeschoven net te hoog is voor je lengte van 1.80m. Maar, hij is uitgeschoven maar 1.54, camera zal zo'n 9cm zijn, dan zit je op 1.63. Heb je er nog een speciale kop opzitten?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JvdKooij » ma nov 18 2013 9:32 pm

Hier al gekeken: http://foto-tip.pl/en/sirui-monopod-p-326.html
Prijs scheelt aanzienlijk. Ik had mijn statief 2 dagen na bestellen op de stoep.

Ik gebruik een Manfrotto 234rc met een aangepaste plaat zodat het een Arca swiss compatibele kop is.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor MarcB » ma nov 18 2013 9:47 pm

JvdKooij schreef:Hier al gekeken: http://foto-tip.pl/en/sirui-monopod-p-326.html
Prijs scheelt aanzienlijk. Ik had mijn statief 2 dagen na bestellen op de stoep.

Ik gebruik een Manfrotto 234rc met een aangepaste plaat zodat het een Arca swiss compatibele kop is.


Dat is interessant, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor Kees H » ma nov 18 2013 9:58 pm

Heb de P-326 daar ook besteld, netjes met track&trace van UPS te volgen en snel in huis.
Heb hem nog niet echt gebruikt maar het voelt goed aan. 1,63 hoog met Feisol CB-40D kop

Had het adres nog niet toen ik mijn tripod kocht, had anders veel gescheeld

succes met je zoektocht

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JaapV » ma nov 18 2013 10:37 pm

JvdKooij schreef:Ik gebruik een Manfrotto 234rc met een aangepaste plaat zodat het een Arca swiss compatibele kop is.

Daar ben ik ook nog op uit, op dezelfde kop, en die weer op mijn Manfrotto 695CX monopod. Weet je nog welke plaat dat is?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JvdKooij » ma nov 18 2013 11:27 pm

Jaap, geen idee, ik heb de aangepaste kop zo tweedehands gekocht.

Je moet even zoeken op quick release clamp
Deze zijn van Kirk: http://www.kirkphoto.com/Universal-Quic ... lamps.html
Maar ook RRS heeft ze.


Nature stuff heeft een kant en klare die niet te duur is trouwens: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 4#tab-info
Ook Benro: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 694_132044
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JaapV » di nov 19 2013 12:17 am

Dank, Jaap.

Op zoiets zal het wel weer uitdraaien. Dat Manfrotto kopje heeft me een half jaar geleden (na € 2 korting!) netto € 38 gekost, inclusief het dito platformpje van ongeveer € 10.
Even gezocht. Een vervangend (ArcaSwiss compatibel) Sirui platform kost alleen al € 34. Dan ben ik eigenlijk beter af met een compleet Sirui tiltkopje van € 99.

Maar het is een leuke hobby...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JvdKooij » di nov 19 2013 8:51 am

Dat snap ik niet Jaap, je kan toch gewoon dat Sirui platform op die Manfrotto tiltkop schroeven, scheelt je 65 euro?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » di nov 19 2013 12:38 pm

ReneG schreef:Balhoofden vind ik zelf niet echt lekker werken op een monopod.
Ligt aan het statief. Op mijn ultra-kleine manfrotto pootje heb ik een tiltkopje zitten. Maar op mijn Vanguard Carbon juist weer wel. De Vanguard heegt er een spike en flexible voetje op zitten, waardoor je hem goed klem kunt zetten, en dan werkt een balhoofd weer wel. Maar het is een voorkeursdingetje....

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor MarcB » za nov 30 2013 9:31 pm

Het is de Sirui P326 geworden. De monopod voelt degelijk aan, schuift makkelijk in- en uit, laat zich makkelijk vergrendelen en buigt of wiebelt niet. Ik ben zelf 1.83m, de Sirui P326 in combinatie met mijn Tilt Head en Nikon D800 is hij nét te lang. Dus gewoon een kwestie van iets minder ver uitschuiven 8)

Afbeelding
De Sirui P326 monopod


Ik kwam nog een interessant filmpje tegen over het gebruik van een Ball Head of een Tilt Head. Een Tilt Head heeft dan toch wel de voorkeur in combinatie met een monopod.

Het probleem waar ik tegenaan liep bij het gebruik van een Tilt Head, is dat de (meeste) Arca compatible platen zich maar in één richting laten monteren. Als je je camera op een Tilt Head plaatst wil je dat je de camera van voren naar achteren kan bewegen. Maar, als je nu net als ik naast je nikon 24-20/2.8 ook Nikon 70-200/2.8 VRII gebruikt, dan wissel je tussen de Arca compatibel lensplaat en de Arca compatibel plaat onder de camera. De lensplaat staat echter haaks op de plaat onder de camera met als gevolg dat de camera niet van voren naar achteren beweegt maar om zijn as draait alsof je van Landscape naar Portrait stand wilt gaan.

Verschillende Tilt Heads lossen dit op doordat de bovenplaat los te schroeven is en 90 graden kan worden verdraait. Niet echt praktisch als je geregeld van lens wisselt waarbij je of de camera Arca plaat gebruikt of de lens Arca plaat. Het blijkt dat Really Right Stuff hier een mooie oplossing voor gevonden heeft in de vorm van de MH-02 Pro of de MH-02 LR.

De MH-02 Pro Screw-Knob clamp is een Tilt Head waarbij de camera wordt vastgeklemd door middel van een draaiknop, bij de MH-02 LR Lever-Release clamp gaat dit door middel van het overhalen van een pal wat toch wat praktischer werkt.

Ik ben zelf gegaan voor de MH-02 LR Lever-Release clamp, zie onderstaande foto's.

Afbeelding
De MH-02 LR Lever-Release clamp, door de pal over te halen wordt de Arca compatibel plaat vastgeklemd

Afbeelding
Het kleine draaiknopje maakt het mogelijk om zonder gereedschap, de kop in stappen van 90 graden te verdraaien


Om de werking van het kleine draaiknopje te verhelderen heb ik een animated gif gemaakt.

Afbeelding
De kop van de Really Right Stuff MH-02 LR kan in stappen van 90 graden verdraait worden zonder gereedschap te moeten gebruiken


Ik kwam nog een filmpje tegen van Really Right Stuff waarin men het verschil laat zien tussen de MH-01 en de MH-02, zie klikkderdeklik


Zoals gezegd, de Sirui P326 in combinatie met een Really Right Stuff MH-02 LR Lever Release clamp en mijn Nikon D800 past uitstekend bij mijn lengte van 1.83m. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is de prijs..... :mrgreen:

Afbeelding
De Sirui P326 Monopod in combinatie met de Really Right Stuff MH-02 LR Lever Release Clamp


Tot slot, de Really Right Stuff MH-02 LR Lever-Release clamp gebruik ik niet in combinatie met een Really Right Stuff L-Bracket maar met een L-Bracket van Kirk. Dit is een uitstekende combinatie, meer hierover valt te lezen in het topic L-Plate voor Nikon D800. :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor a90 » za nov 30 2013 9:37 pm

Mooi spul Marc, hier nog een gebruiker van de MH-2 met de Lever Release (alleen zonder mooi draaiknopje om te kunnen roteren.)

Ik gebruik hem op een Gitzo 5x monopod om de 400 op te zetten. Hij is daar sterk genoeg voor en een goede keuze wat mij betreft maar waarom dan een Kirk voor de D800 ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor MarcB » za nov 30 2013 9:39 pm

a90 schreef:Mooi spul Marc, hier nog een gebruiker van de MH-2 met de Lever Release (alleen zonder mooi draaiknopje om te kunnen roteren.)

Ik gebruik hem op een Gitzo 5x monopod om de 400 op te zetten. Hij is daar sterk genoeg voor en een goede keuze wat mij betreft maar waarom dan een Kirk voor de D800 ?


Daar is een duidelijke reden voor, zie het topic L-Plate voor Nikon D800 :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Monopod / kop advies gevraagd

Berichtdoor JvdKooij » za nov 30 2013 9:39 pm

zo, mooie kop, maar inderdaad wel erg duur zeg
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten