Hallo allemaal,
Ik heb sinds vorige week eindelijk mijn Nikon D610 in huis en nu heb ik een vraagje.
Er zit een functie op om een HDR-foto te maken, maar ook een functie voor meervoudige belichting waar dus een aantal verschillend belichte foto's samengevoegd kunnen worden.
Maar ik weet niet anders dan dat dit gewoon hetzelfde is, of heb ik het mis?
Meervoudige belichting en/of HDR
- Rluijsterburg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Meervoudige belichting en/of HDR
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed
Re: Meervoudige belichting en/of HDR
Ik denk dat het wel in de buurt komt van...Als je gewoon een HDR zou maken met je D90 doe je dat met je belichtingscorrectie.
Ik denk ook dat je nu ook foto's maakt maakt met verschillende belichtingen en dan kiezen voor een shot van 5 of of zo.
Op de D800 zit het ook, maar heb er nog niet mee kunnen spelen.
Ik denk ook dat je nu ook foto's maakt maakt met verschillende belichtingen en dan kiezen voor een shot van 5 of of zo.
Op de D800 zit het ook, maar heb er nog niet mee kunnen spelen.
Bij een meervoudige belichting worden alle delen van de foto's even zwaar meegenomen in de mix. Bij een HDR zoekt ie uit welke delen in welke van de foto's het best belicht zijn en laat die foto dan voor dat deel zwaarder meetellen.
Verder wordt er bij HDR volgens mij ook nog een poging gedaan om de foto's netjes over elkaar heen te leggen. Bij een meervoudige belichting gebeurt dat niet.
En dan maakt de HDR uit zichzelf de foto's die hij nodig heeft met een druk op de knop, terwijl je bij een meervoudige belichting zelf vaker op de knop moet drukken.
Dus nee, niet hetzelfde, zou ik zeggen.
Verder wordt er bij HDR volgens mij ook nog een poging gedaan om de foto's netjes over elkaar heen te leggen. Bij een meervoudige belichting gebeurt dat niet.
En dan maakt de HDR uit zichzelf de foto's die hij nodig heeft met een druk op de knop, terwijl je bij een meervoudige belichting zelf vaker op de knop moet drukken.
Dus nee, niet hetzelfde, zou ik zeggen.

- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij een HDR gaat het om het combineren van foto's van hetzelfde onderwerp en met hetzelfde standpunt, maar met verschillende belichtingen. Bij meervoudige opnamen kun je desgewenst 2 volledig verschillende foto's met elkaar combineren, bijvoorbeeld het toevoegen van de maan bij een nachtopname waarop de maan ontbreekt. Ook kun je bij meervoudige opnamen bijvoorbeeld de verschillende stadia van de sprong van een hoogspringer in 1 beeld vangen.
Jur
- Rluijsterburg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bedankt voor de informatie allemaal!
Ik dacht dus dat het hetzelfde was, maar wist niet dat er bij hdr-foto's meer gedaan wordt als alleen de meerdere belichtingen samenvoegen.
Jur, ik bedoel niet "meervoudige opname"' (beeld-op-beeld), maar meervoudige belichting.
Groeten René
Ik dacht dus dat het hetzelfde was, maar wist niet dat er bij hdr-foto's meer gedaan wordt als alleen de meerdere belichtingen samenvoegen.
Jur, ik bedoel niet "meervoudige opname"' (beeld-op-beeld), maar meervoudige belichting.
Groeten René
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed
En voor alle duidelijkheid, topic starter heeft het dus over de HDR-functie die in de camera zit. Niet iedereen weet misschien al dat die er bij de nieuwere Nikons in zit.